فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگزده» ساخته هومن سیدی و به تهیهکنندگی سعید سعدی امسال در سیوششمین جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران یا همان جایزه بهترین فیلم مردمی را از آن خود کرد و بهعنوان بهترین فیلم هنر و تجربه نیز سیمرغ گرفت. البته هومن سیدی کارگردان این اثر هنگام دریافت جایزهاش اعلام کرد که از وجود چنین جایزهای بیاطلاع بوده و بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما نیز اهدای این جایزه به فیلم سیدی را حرکتی به نوعی تشریفاتی خواندند.
سینماسینما، نژلا پیکانیان: سعید سعدی، تهیهکننده این اثر سینمایی، نیز همین نظر را دارد. با وجود برشمردن ویژگیهای مثبت بخش هنر و تجربه در سینمای ایران، معتقد است فیلمش ویژگی هنر و تجربه نداشته که این جایزه به آن تعلق بگیرد. سعدی در گفتوگو با ماهنامه هنر و تجربه از جزئیات اهدای این جایزه و ویژگیهای «مغزهای کوچک زنگزده» میگوید.
سعید سعدی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگزده» را فیلمی تجربی نمیداند و ارزیابیاش را از جایزهای که در سیوششمین جشنواره فیلم فجر بهعنوان جایزه هنر و تجربه به این فیلم داده شد، اینطور بیان میکند: «در رابطه با جایزه بخش هنر و تجربه که به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» تعلق گرفت، باید بگویم به نظر من و به نظر خیلی از عزیزانی که در سینما هستند، یک جایزه تشریفاتی بود و به نظر میرسد دوستان بیشتر میخواستند دل کارگردان را به دست بیاورند تا اینکه این جایزه واقعا اتفاقی برای فیلم باشد.»
این تهیهکننده در ادامه میگوید: «این فیلم اثری نبود که در بخش هنر و تجربه بگنجد، تا اساسا این جایزه را بگیرد. این را هم از بابت هزینهای که برای تولید این فیلم صرف شد و عواملی که در آن حضور داشتند، میگویم. «مغزهای کوچک زنگزده» اساسا فیلم تجربی نبود. پروداکشنی بسیار سنگین و هزینه بالا به همراه تولیدی کاملا حرفهای داشت و با کارهای تجربی که انجام میشود، کاملا متفاوت بود. درواقع این فیلم با بسیاری از این آثار اصلا قابل مقایسه نیست و این جایزه کاملا فرمالیته بود.»
سعدی در پاسخ به این سوال که زاویه نگاه متفاوت و خاصی که فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» به یک معضل اجتماعی داشته، باعث شده تا داوران جشنواره آن را در دسته فیلمهای هنر و تجربه ببینند نیز توضیح میدهد: «اگر از نظر محتوایی هم بخواهیم به این فیلم نگاه کنیم، موضوع این فیلم به کلیت سینما برمیگردد، نه فقط یک بخش یا ژانر خاص که در سینما وجود دارد. سوژه فیلم معضل اجتماعی است که در جامعه ما وجود دارد و این فیلم یک تلنگری بود که عزیزان بدانند در جامعهای که زندگی میکنیم، این مشکلات هم وجود دارد، که باید با آنها درست و منطقی برخورد کرد، شرایط خانوادههای آنها را هم در نظر گرفت و بر اساس همان شرایط هم با آنها رفتار کرد.»
او در ادامه صحبتهایش بیان میکند: «واقعیت این است که هدف ما از ابتدا شرکت در جشنواره فیلم فجر نبود، قابلیتهای این فیلم خیلی بیشتر از اینها بود، ولی به جهت اینکه جشنواره دارای قوانینی است که ما هم وقتی میپذیریم که حضور داشته باشیم، موظف هستیم آن قواعد را رعایت کنیم، باید آن قواعد و قوانین را هم بپذیریم. به همین دلیل در هر صورت سلایق دوستان در بخش داوری را هم قبول داریم. درواقع میگوییم سلیقه این عزیزان این بوده و بهتبع برای ما نیز محترم است.»
تهیهکننده فیلم «قندون جهیزیه» همچنین درباره ضرورت و کارآمدی بخش هنر و تجربه در سینمای ایران میگوید: «بخش هنر و تجربه در سینمای ایران طبیعتا بخش خوبی است، به جهت اینکه از طریق این بخش نیروهای جوان و مستعدی میتوانند به سینما ورود پیدا کنند و خلاقیت خودشان را بروز دهند و کارهای نو و تازهای را به منصه ظهور برسانند. با توجه به وضعیت سینمای ما که رو به پیری میرود و نسلی که در سینمای ماست، سنشان رو به کهولت است، بهتبع نیاز است که نیروهای جدیدی وارد عرصه سینما شوند که بتوانند چرخه صنعت سینما را بگردانند. بهترین راهی هم که به نظر من در حال حاضر وجود دارد، بخش هنر و تجربه است که دوستان جوان میتوانند با فراغ بال کارهای هنریشان را در سینما انجام دهند و به طریق درستی در عرصه سینما حضور پیدا کنند.»
سعدی در پایان درباره برنامه اکران فیلمش نیز بیان میکند: «اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» احتمالا بهزودی و اوایل سال آینده نخواهد بود. ما برای اکران بعد از بازیهای جام جهانی برنامهریزی خواهیم کرد تا در اولین فرصت بتوانیم فیلم را اکران کنیم.»
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۲ نفر از عوامل سریال «رویای نیمه شب» غرق شدند
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- پوستر «گلهای باوارده» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از جنگ
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» به چین میرود
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» در شبهای سیاه تالین اکران میشود
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم توکیو برای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما