حسین انتظامی در توضیح کیفیت همکاری با چهرههای شاخصی که نامش در فهرست اعضای هیأت ردهبندی سنی سینما مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی امشب و در حاشیه حضور در آیین اختتامیه سیودومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره پیشنویس طرح ردهبندی فیلمهای سینمایی که صبح امروز به همراه معرفی اعضای هیأت ردهبندی منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد.
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت همراهی چهرههای شاخصی همچون عماد افروغ، رضا امیرخانی، مصطفی رحماندوست و… که به نظر میرسد حضور مستمر آنها در قالب یک گروه جامع برای بررسی آثار سینمایی، اجرایی نباشد، توضیح داد: این گروه اعضایی هستند که طبق پیشنویس ارائه شده جلساتی میگذارند، فیلمها را میبینند و اعلام نظر میکنند. با توجه به تعداد فیلمهایی که این کارشناسان باید بررسی کنند، پیشبینی ما این است که لااقل هفتهای یک جلسه باید داشته باشند تا بتوانند فیلمهایی که از طرف شورای پروانه نمایش و معاون سازمان به آنها معرفی میشود را بررسی کنند.
لزومی به حضور همه اعضا هیأت در تمام جلسات نیست
رئیس سازمان سینمایی با تأیید این نکته که همه فیلمهای سینمای ایران الزاما توسط این هیأت بررسی نخواهد شد، درباره لزوم حضور همه افراد شاخص این فهرست در جلسات این هیأت گفت: حد نصاب به رسمیت رسیدن جلسات با توجه به اینکه ۳۰ نفر هستند، قرار است در آییننامه داخلی معین شود. از این منظر شاید لازم نباشد همه این اعضا در همه جلسات حضور داشته باشند و مهم تعیین حد نصاب است که قرار است در اولین جلسه خود این افراد به جمعبندی برسند.
انتظامی درباره بندی از این آییننامه که اشاره به ایجاد محدودیت اکران برای فیلمهای درجهبندی شده میکند و آیا این بند منجر به محدودیتی تازه برای فیلمسازان نمیشود هم گفت:این مورد ارجاع شده است به نظامنامه اکران. بالاخره ما در این مورد از کلمه محدودیت سنی استفاده میکنیم و در این شرایط طبیعتا باید این محدودیت در اکران نیز نمودی داشته باشد.
وی درباره اینکه در ابتدای آییننامه تصریح شده که صرفا کاربرد مشورتی برای خانوادهها دارد و چگونه در یکی از بندها اشاره به ایجاد محدودیت در ظرفیت اکران آن هم از سوی سازمان سینمایی شده است، توضیح داد: برای اجرا، حتما طرح کارکرد مشورتی دارد و رویکرد اصلی ما فرهنگسازی است. برای همین هم در همه اقلام تبلیغاتی تمام موارد هشداردهنده در کنار لوگوی مربوطه درج میشود. برای همین هم در آیین ذکر شده که مسئولیت اجرای آییننامه برعهده سینمادار نیست و این خود خانوادهها هستند که باید به آن توجه داشته باشند تا انشاءالله در ادامه فرهنگسازی هم صورت بگیرد. تأکید شده که محدودیت اکران، در نظامنامه پیشبینی خواهد شد.
نظام ردهبندی تعاملی است، نه یکطرفه
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا این نظامنامه موجب ایجاد یک «ممیزی دوم» در فرآیند اکران نخواهد شد هم گفت: قطعا اسم این نظامنامه ممیزی نیست. مخصوصاً که کاملاً جنبه تعاملی دارد. در آییننامه تصریح شده است که پلانهایی که توسط هیأت حایز درجهبندی تشخیص داده میشوند، از سوی هیأت به تهیهکننده اعلام میشود و انتخاب با تهیهکننده است که آیا میخواهد فیلمش با درجهبندی اکران شود یا خیر. این یک نوع نظام نظارتی تازهای است که یکطرفه نیست.
انتظامی درباره ایده مطرح شده از سوی غلامرضا موسوی از تهیهکنندگان سینما درباره امکان رسیدگی به شکایات تهیهکنندگان از درجهبندی اعمال شده برای فیلمشان هم گفت: این یک پیشنهاد خوب است که میتوان در ادامه به آییننامه اضافه کرد. در حال حاضر متن منتشر شده، پیشنویس است و انتظار ما هم این است که طرحها و ایدههای جدید در قالب همین پیشنویس ارائه شود تا گامبهگام و براساس بازخوردها نسخه نهایی آماده شود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح ایده حذف سرگروههای سینمایی و تغییر شرایط اکران سینماها گفت: بله این پیشنهاد مطرح شده و این یکی از ایدههایی است که در حال حاضر وجود دارد اما هنوز در این زمینه جمعبندی صورت نگرفته است. در این زمینه هم مطالعاتی صورت میگیرد و حتما در این مورد هم ابتدا پیشنویسی منتشر خواهیم کرد تا نظرات مختلف را کسب کنیم.
سرانجام ادغام «هنروتجربه» در مرکز گسترش
انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام طرح ادغام زیرمجموعههای سازمان سینمایی و بهطور مشخص ادغام موسسه هنروتجربه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اینکه آیا تغییر در مدیریت مرکز گسترش در سرانجام این ادغام تأثیری گذاشته یا خیر هم گفت: در این زمینه نیازی نیست خبری منتشر شود، مهم این است که ما برنامههای خود را اعلام کردهایم، جدول برنامه و بودجه سازمان سینمایی در سال ۹۸ منتشر شده است که طبق همان جدول برنامههای ما ادامه خواهد داشت.
وی در پاسخ به اینکه در جدول بودجهبندی سازمان هنروتجربه زیر مجموعه مرکز گسترش تعریف شده اما هنوز تغییری در مدیریت این مجموعه بهوجود نیامده هم توضیح داد: برنامه و بودجه گروه هنروتجربه در قالب مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد بود، با همان ساختار قبل. کمااینکه پیشتر هم ساختار به همین صورت بوده اما الان برنامه و بودجه آن زیر مجموعه مرکز گسترش تعریف شده است. علت اصرار ما برای حرکت در قالب یک برنامه مدون هم همین است که آمد و رفت مدیران تأثیری بر سیاستهای ما نداشته باشد و عین همان سیاستهای اعلامی را پیگیری کنیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- فقدان مدیریت استراتژیک/ کرونا چطور به دادِ مسئولین سینمایی بیبرنامه رسید
- آغاز به کار رئیس جدید سازمان سینمایی/ خزاعی: به تحول ساختارها و کالبدشکافی و درون درمانی سینما نیاز داریم
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- طرح حمایت از اکران فیلمهای جدید تصویب شد
- گزارش آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ پژوهشگران برتر سینما معرفی شدند
- انتظامی: تغییر گروه مشاغل انتظار جامعه سینمایی از ستاد ملی کرونا است
- آثار مجید مجیدی در اسپانیا بررسی میشود
- مرتضی شایسته: آییننامه شورای صنفی اکران برای سال ۱۴۰۰ تصویب شد
- مصوبات جدید کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما
- اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران / گزارش تصویری
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- توضیحاتی درباره تغییراتی که در روند صدور مجوز فیلم-تئاترها به وجود آمده است
- انتشار گزارشهای عملکرد مالی تنها به عادیسازی رویههای غلط موسسات منجر شد/ شفافسازی در سینما چه دردی را دوا کرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش