محمد صلواتی فرد قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اهداف و رویکردهای این دوره از جشنواره به ویژه بخش دارالفنون، زنگ هفتم و ورکشاپهای جشنواره را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، محمد صلواتی فرد قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره هویت این رویداد سینمایی و تلاش برای برگزاری در اندازه استانداردهای جهانی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر هویت خود را در جایگاه یک جشنواره سینمایی جهانی پیدا کرده است و توانسته مخاطبان سینما و مدعوین را با خود همراه کند. جشنواره جهانی فیلم فجر طی دورههای اخیر سعی داشته نگاه و فکر مخاطبان را با خود همراه و از لحاظ سینمایی غنی کند.
قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: با جایگاهی که جشنواره جهانی فیلم فجر در سالهای اخیر برای خود کسب کرده برخی مهمانهای خارجی خودشان بخش قابل توجهی از هزینهها را تقبل کرده و با هزینه شخصی برای حضور در جشنواره اقدام میکنند، حتی در این دوره مهمانانی در جشنواره حضور دارند که برای تهیه کارت حضور در جشنواره هزینه پرداخت کردهاند.
صلواتی فرد با بیان اینکه جشنواره بین مخاطبان داخلی هم اعتبار خوبی کسب کرده است، گفت: علاوه بر سینما فلسطین و فرهنگ، ۸ پردیس سینمایی دیگر با «زنگ هفتم» که به نمایش فیلم برای نوجوانان اختصاص دارد، همراه جشنواره خواهند بود.
وی یکی از کارکردهای جشنواره را امکان اکران فیلم های خارجی مناسب فرهنگ و سیاست کشورمان دانسته و گفت: امیدواریم با پخش فیلمهای خارجی در جشنواره به مرور اکران فیلمهای خارجی در سینماها امکانپذیر شود زیرا حمایت از فیلمهای داخلی به معنای حذف فیلمهای خارجی و اکران نکردن آنها در سینماهایمان نیست.
وی از مهم ترین اتفاقات این دوره از جشنواره را همراهی خوب رسانه ها اعلام و اظهار کرد: در این دوره از جشنواره اقبال عمومی که از سوی رسانهها وجود دارد برای ما قابل توجه است و حتی برخی از کانالهای خبری در فضای مجازی نیز همکاری خوبی با جشنواره دارند و خبرهای اختصاصی از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر کردهاند.
قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه نظم و انضباط یکی دیگر از شاخصههای مهم این دوره از جشنواره است، گفت: در سیستم کنترل میتوانیم اطلاعات خوبی از ورود و خروج و حضور مهمانها در جشنواره داشته باشیم.
وی با اعلام این خبر که کارت های امسال هوشمند هستند، افزود: علاوه بر هوشمند بودن کارتها، اطلاعات استفاده افراد از برنامه ها به دبیر انتقال داده میشود و میتوان اطلاعات کاملتری از بخشهایی که استقبال بیشتری از آنها شده، کسب کرد. با هوشمندسازی کارتها میتوان فهمید که چه فیلمها و چه نشستها و کارگاههایی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و تعداد نفرات حاضر در سالنها را بررسی کرد. بهرهگیری از کارتهای هوشمند این امکان را برای ما فراهم میکند که بدانیم چه افرادی از کارگاهها و فیلمها استفاده کردهاند و این آمار در دعوت ما از آنها برای دوره بعد تاثیرگذار خواهد بود و موجب هدفگیری دقیق و مشخصی خواهد شد برای اینکه بدانیم مخاطبان واقعی جشنواره چه افرادی هستند.
صلواتی فرد درباره بخش «دارالفنون» جشنواره گفت: بخش «دارالفنون» با رویکرد استفاده از نیروهای مستعد داخل و خارج از کشور طراحی شده است و قصد داریم جوانان مستعد را با افکار و سلایق خود آشنا کنیم به همین منظور امکان حضور در یک فضای آموزشی را با حضور سینماگران شاخص دنیا برای این افراد فراهم میکنیم.
وی اضافه کرد: «دارالفنون» بیشتر نگاه بلند مدت دارد و هدفش نیروسازی برای سینمای ایران است. فیلمساز جوان خارجی که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد و در کلاسها و کارگاههای آموزشی شرکت میکند با محیط ایران کاملا آشنا شده و اگر در آینده بخواهد در مورد ایران فیلمی بسازد، میتواند بر اساس مستنداتی که خودش مشاهده کرده، فیلمش را بسازد و بر اساس آنچه که رسانههای خارجی برایش تعریف کردند به ایران نگاه نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ کشور علاقهمند به حضور در بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، گفت: ما بخش اندکی از مخارج افراد حاضر در بخش «دارالفنون» را تامین میکنیم، البته در مورد مهمانهای دیگر جشنواره هم همین روند را در پیش گرفتهایم. اگر فضایی که در جشنواره ترسیم میکنیم حرفهای جلوه کند و فقط یک مهمانی نباشد، افراد حرفهای در آن حضور خواهند داشت و حتی حاضر خواهند بود برای حضور در جشنواره هزینه پرداخت کنند. ما نگران ریزش حاضران در جشنواره نیستیم زیرا افرادی ریزش خواهند کرد که سینما برای آنها دغدغه مهم و قابل توجهی نیست.
قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره کلاسها و ورکشاپهای جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: بیش از ۲۵ ورکشاپ در محیط های دانشگاهی سینمایی و ۱۵ ورکشاپ در دانشگاههای دیگر با موضوعات بینارشتهای برگزار خواهد شد. همچنین تعدادی ورکشاپ برای افرادی برگزار خواهد شد که سینما را مدیریت میکنند.
وی ادامه داد: مبنای دعوت ما از مهمانان خارجی این است که تجارب آنها به علاقمندان داخلی منتقل شود به همین منظور سینماگرانی که در جشنواره حضور دارند حداقل ۳ ورک شاپ برای فیلمسازان و جوانان و دانشجویان خواهند داشت.
صلواتی فرد درباره اهمیت بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر رویکرد بازاریابی برای فیلمهای داخلی دارد که این رویکرد در بخش بازار دنبال میشود.
به گفته وی، در بخش بازار فقط فیلمهای ایرانی نمایش داده میشوند و متخصصان خارجی سینما فیلمهای ایرانی را در نمایشهای بازار میبینند.
صلواتی فرد در پایان با اعلام اینکه پخشکنندههای زیادی از سراسر جهان در جشنواره حضور می یابند، تاکید کرد: بخش بازار با هدف کمک به اقتصاد سینمای ایران شکل گرفته است زیرا اگر بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم، میتوانیم سرمایه وارد کشور کنیم. باعث خوشحالی ما است که در خلال جشنواره فیلمی به بازارهای جهانی راه پیدا کند یا توسط مدیران جشنوارههای جهانی برای اکران در جشنوارههایشان انتخاب شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





