
به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره تصمیمهای اقتصادی جدیدی که برای سینما گرفته میشود، گفت: «سینما بیش از ۱۰۰ سال در ایران قدمت دارد و افتخارات بزرگی را برای کشور و مردم ایران رقم زده، بنابراین لازم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشد. شفافسازی و استانداردسازی، آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه میکند.»
او افزود: «بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیتهای خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاستهای جدید خود را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان امر و مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتگوهایی داشته باشد و حتی پیش از اینکه این سیاستها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنیها، گفتگوها و بررسیهای کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گامهایی که برمیداریم به سمت رسیدن به یک سینمای حرفهای باشد که پایههای اساسی آن استانداردسازی و شفافیت در سینما است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حوزههای حمایتی این بنیاد در دور جدید ماموریت ها اعلام کرد: «حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم میشود؛ اول پروژههای سینمایی که ما به آن تسهیلات اعطا میکنیم. این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت میشد و متاسفانه عمده وامهایی که فارابی به تهیهکنندگان سینما پرداخت میکند به سختی وصول میشود و مدیریت یک موسسه سینمایی مانند فارابی و مسئولان قبلی این بنیاد، همگی دچار این مشکل و پرسش میشویم که قرار است کی و چه وقت این وامها بازپرداخت شود.»
تابش افزود: «در همین راستا براساس تفاهمنامهای با صندوق اعتباری هنر، متقاضیان دریافت وام به صندوق معرفی میشوند. البته در این روش پرونده مورد نظر در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل میشود و موضوع پس از تصویب در شورای تولید، به صندوق اعتباری هنر ارجاع میشود. در این روش، تهیهکننده سینما مستقیماً به بانک مراجعه نمیکند بلکه شرایط به گونهای است که همه امور در یک فضای آشنا به حوزه فرهنگ رخ دهد، همچنین متقاضیان وام در یک مهلت زمانی تعیین شده باید مدارک خود را تکمیل و طرح مورد نظر را آماده کنند و بعد از بررسی کارشناسان و انجام فرآیند رسیدگی، پرداخت وام به متقاضی انجام میشود.»
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلمها و تهیه کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده است که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتهاند و به زودی وامهای مورد نظر به آنها پرداخت میشود، توضیح داد: «البته در این میان برخی از افراد هم هستند که این نوع پرداخت وام را قبول ندارند ولی تاکید میکنم که بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلمهای سینمایی انجام داده و فرصتی جدید برای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.»
تابش افزود: «برای این وامها سقفی در نظر گرفته شده است و پروژههای سنگین سینمایی برای این وامها معرفی نمیشوند. مبلغ این وامها تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و کارمزد این وامها ۴ درصد است که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند.»
او با اعلام اینکه تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه میشود میتواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند، گفت: «همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی، سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای همافزایی برای تامین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.»
تابش درباره بخش دیگر حمایتی که توسط بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام میشود، بیان کرد: «بخش دیگر، حمایت از فیلمهایی است که فارابی علاقمند به سرمایهگذاری و مشارکت در آن است؛ آثاری که شامل سوژههای مورد نیاز سینما است و در کارگروههای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از اولویت بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و… از این آثار حمایت میکنیم.»
او افزود: «در این بخش معمولا پروژههایی واجد شرایط تلقی میشوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایهگذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: «در مجموع تصمیمهایی که در بنیاد سینمایی فارابی و در قالب طرح جامع سینما گرفته میشود، در جهت حمایت از سینمای ایرانی – اسلامی است. سینمای حرفهای و داشتن یک بازار خوب برای سرمایهگذاری در سینما، حمایت از استعدادهای جوان و معرفی آنها به جشنوارههای جهانی، مقدور نمیشود جز با وجود فضای شفاف و استاندارد در سینما. ما نیز تمام تلاش خود را میکنیم تا بخشی از این فضا را ایجاد کنیم.»
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- علیرضا تابش: هنرمندان و مدیران ما چقدر از علایق متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میدانند؟
- روزی روزگاری فارابی
- خاطرههای خبری؛ ماهی که پشت ابر پنهان نمیماند/ به بهانه نمایش «لایههای دروغ» در جشنواره
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی و با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند
- گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ ادای احترام حاضران به علی لندی
- پایان فیلمبرداری «لایههای دروغ» تولید مشترک ایران و فنلاند
- انتشار گزارشهای عملکرد مالی تنها به عادیسازی رویههای غلط موسسات منجر شد/ شفافسازی در سینما چه دردی را دوا کرد؟
- توضیحات یک مدیر سینمایی درباره گزارش مالی فارابی/ حمایت از حضور فعالان سینما در رویدادهای جهانی منطبق بر آئیننامه است
- گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی در دوازده ماه سال۹۸ اعلام شد
- ادامه فیلمبرداری “مهران” در یزد
- مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان / گزارش تصویری
- برگزاری هفته فیلم ایران در پاکستان به همت فارابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم