
دبیرخانه نخستین جایزه آکادمی «سینماسینما» درباره دلیل حضور برخی آثار بین نامزدهای بخش مستند توضیحاتی ارایه داد.
به گزارش سینماسینما، پیرو اعلام نامزدهای نخستین جایزه آکادمی «سینماسینما» شبههای درباره برخی نامزدها به وجود آمد که موضوع را از دبیرخانه جایزه پیگیری کرده و خواستار توضیح درباره نحوه امتیازدهی اعضای اولین آکادمی و همچنین برخی آثار که صاحبان آنها در مقام رای دهنده حضور داشتند، شدیم.
در متنی که از سوی دبیرخانه در اختیار خبرنگار مهر قرار داده شده آمده است: «اعضای سینماگر آکادمی سینماسینما جملگی از فعالان و بعضا پرکارهای خانواده سینما هستند که به همین دلیل در آیین نامه آکادمی که از ابتدا در اختیار اعضا قرار گرفته بود، ساز و کاری پیش بینی شده است.
مطابق بند ۲۳ آیین نامه آکادمی «هر عضو آکادمی که در میان فیلمهای اکران شده در سال ۹۶ در فیلمی مشارکت داشته باشد، مجاز به رای دادن به آن فیلم و عوامل آن نخواهد بود.» پس اگر در حال حاضر نام آثار دو، سه عضو آکادمی در میان نامزدها به چشم میخورد با همین محدودیت انتخاب شدهاند یعنی خود آن افراد اجازه رای دادن به اثرشان را نداشته اند.
و اما درباره نحوه امتیازدهی نیز مطابق بند ۱۳ آییننامه «شیوه رای گیری به صورت غیرحضوری و غیرمتمرکز خواهد بود» به این معنا که هیچ جلسه حضوری میان اعضا برگزار نشده، هیچ بحث اقناعی در کار نبوده و روند محاسبه آرا کاملا مطابق بند ۱۷ آیین نامه به شکل «جمع بندی آرا با احتساب ضرایب مربوطه با استفاده از نرم افزار و به صورت کاملا ریاضی» انجام شده است.
در بخش مستند آزاده بیزارگیتی و محسن استادعلی درخواستی به صورت مکتوب مبنی بر خروج فیلمهای «زنانگی»، «خوان بیخان» و «نیمه پنهان» به دبیر جایزه ارایه دادند که با توجه به اینکه آرای بقیه اعضای داوری مستند، پیش از آن گرفته شده بود به احترام آرای آنان، نامزدهای مستند به شکل فعلی اعلام شد.
ضمن تشکر فراوان از حساسیت و دقت اهالی سینمای مستند و سایر اعضای خانواده سینما به همه اطمینان خاطر میدهیم همه چیز در عین دقت و سلامت انجام شده و امیدوارم نتایج نهایی نیز مطلوب و قرین به عدالت باشد.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از صحبتهای امیر نادری در جشن آکادمی سینماسینما، شهریور ۹۷
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۷/ از عطیه موذن تا مهدی یاورمنش
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۶/ از حسین گوهرپور تا آروین موذنزاده
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۵/ از دنیا عیوضی تا محمود گبرلو
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۴/ از احمد شاهوند تا حسین عیدیزاده
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۳/ از نغمه دانش تا صبا شادور
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۲/ از سام بهشتی تا احمدرضا دانش
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه اول: نرگس آبیار
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه دوم: نوید محمدزاده
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه سوم: محسن امیریوسفی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه چهارم: رضا میرکریمی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه پنجم: علی نصیریان
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه ششم: سعید روستایی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه هفتم: حسین انتظامی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه هشتم: هومن سیدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





