موفقیت جدید کارگردان «ماجرای نیمروز» برای او عواقبی را در پی داشته است و این فیلمساز جوان را درگیر حاشیههایی کرده است.
به گزارش سینماسینما، برخورد طلبکارانه یک فیلمساز درجه سه که بیشتر به پادویی برای محافل ضدایرانی مشهور است تا هنرمندی، در جشن انجمن منتقدان با این فیلمساز، شروع ماجرا بود. ماجرایی که به زعم بسیاری، تلاش برای فشار آوردن بر مهدویان برای دست برداشتن از ساخت فیلمهای انقلابی است. برای افرادی که دشمنی و مخالفتشان با مردم و این انقلاب بر همه آشکار است، طبیعی است که موفقیت یک فیلم مردمی و انقلابی باعث آزار آنها شود. به خصوص اگر سازنده این فیلم، یک کارگردان جوان باشد. جو ایجاد شده در پیرامون مهدویان، برای بسیاری دیگر از هنرمندان مستقل و متعهد آشناست. وابستگان به جریانهای سیاسی ضدمردمی و نانخورهای آن سوی مرزها، همواره مأموریت داشتهاند که هنرمندانی که با آنها همراه نبودهاند را تنبیه و دلسرد کنند. آنها آنقدر فشار را ادامه میدهند تا هنرمندانی که به زعم آنها غیرخودی هستند را از مسیری که در پیش گرفتهاند پشیمان کنند!
به طور طبیعی، دلجویی و تواضع در برابر چنین جریانهایی که ادامه دهنده راه شعبان بیمخها هستند، کمک به آنهاست. جای شگفتی است که محمدحسین مهدویان در برابر فیلمساز سطح پایینی که برای جلب توجه محافل ضدایرانی دست به هر نمایشی میزند، تواضع به خرج میدهد و طوری رفتار میکند که گویی قصد دلجویی از وی را دارد. آن هم در شرایطی که تمام مخاطبان فیلمهای جعفر پناهی به اندازه یکی از فیلمهای مهدویان هم نبوده است و اصلا سطح آثار این دو کارگردان قابل مقایسه نیست. قطعا مهدویان و فیلمهای او مدیون انقلاب هستند و اگر اعتبار و محبوبیتی برای این آثار ایجاد شده بیشتر به خاطر این بوده که محور آنها قهرمانان انقلاب بودهاند. باید دید مواجهه کارگردان «ماجرای نیمروز» با وارثان شعبان بیمخ به کجا خواهد رسید؟ آیا مهدویان با شجاعت از هویت انقلابی آثارش دفاع میکند یا اسیر فضاسازی شبه روشنفکرهای فراری از مردم میشود؟
منبع: کیهان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





