فیلم تازه حسام اسلامی با نام «دربند»، جایزه بهترین مستند کوتاه شصت و پنجمین جشنواره فیلم کراکف لهستان را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، شصت و پنجمین جشنواره فیلم کراکف لهستان ۴ تا ۱۱ خردادماه امسال، در شهر کراکف برگزار شد و فیلم کوتاه «دربند» ساخته حسام اسلامی اژدههای نقرهای بهترین مستند جشنواره را دریافت کرد.
«ممنونم دکتر فارسی» انیمیشن کوتاه سمانه شجاعی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) و «پورزال» مستند ماریا ماوتی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) همراه «دربند» از ایران در این رویداد مهم و معتبر روی پرده رفتند.
«دربند» پیشتر در جشنواره فیلم برلین و هات داکس روی پرده رفته، و از جشنواره داکس استانبول جایزه فیبرشی دریافت کرده است. «دربند» ترکیبی از سینمای مستند و داستانی، واقعیت و خیال است، این فیلم در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین برای نخستین بار روی پرده رفت و نامزد خرس طلای فیلم کوتاه این جشنواره شد.
جشنواره کراکف، که تمرکزش را روی آثار مستند و کوتاه میگذارد، رویدادی قدیمی و معتبر در اروپاست. فیلمساز نامدار و محبوب کریستوف کیشلوفسکی، کشف این جشنواره لهستانی است. بودان کوسینسکی مستندساز لهستانی و ریموند دُپاردون فرانسوی از این جشنواره جایزه گرفتند. آثاری که از این رویداد جایزه میگیرند مسیر سادهتری برای ورود به رقابت اسکار دارند.
حسام اسلامی تهیهکننده و کارگردان مستندهای «پروژه ازدواج»، «رویاباف و قاضی» و «متهمین دایره بیستم» و … را در کارنامه دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ حسام اسلامی: امیدوارم فیلمساز مستند برای عرضه فیلمش کمتر دچار چالش شود
- جشنواره استانبول به سینمای ایران ۲ جایزه داد
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- حق و رنج عشق/ نگاهی به مستند «پروژه ازدواج»
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- پرونده یک قتل با چند روایت/ دنبال اثبات گزینهای برای ترور رزمآرا نبودیم
- «متهمین دایره بیستم» برگزیده وین
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





