سیزدهمین دوره جشنواره لومیر به مدیریت تییری فرمو که از ۹ تا ۱۷ اکتبر (۱۷ تا ۲۵ مهر) برپاشده بود با موفقیت بی نظیری به پایان رسید و تعداد ۱۴۵هزار تماشاگر داشت.
به گزارش سینماسینما، این جشنواره که توسط برتراند تاورنیه فقید پایهگذاری شده و تییری فرمو، مدیر آن است هرساله جمعیت بسیاری را به سالنهای شهر لیون میکشاند و بدون مسابقه برپا میشود.
جشنواره لومیر ویژه نمایش آثار قدیمی و مرمت شده جهانی از یک سو و نمایش آثار جدید قبل از نمایش عمومی آنها در فرانسه است. جدا از این هرساله به یک سینماگر مهم جایزهای ویژه به نام «لومیر» برای ستایش از آثار او میدهند که به گفته تاورنیه، معادل «نوبل سینما» است. امسال این جایزه به جین کمپیون که آخرین فیلمش «قدرت سگ» در جشنواره ونیز جایزه دریافت کرد و از تولیدات شرکت نتفلیکس است تعلق گرفت و ستایش ویژه ای در حضور خود فیلمساز به عمل آمد. در این مراسم که با حضور بیش از پنج هزار نفر در سالن تونی کارتیه برگزار شد، ژولیا دوکورنو فرانسوی که اخیرا در جشنواره کن برای فیلم «تیتان»، نخل طلا گرفت، روی صحنه به خانم جین کمپیون برنده قبلی نخل طلا (پیانو) جایزه لومیر را تقدیم کرد که با استقبال پرشور حاضران روبرو شد.
جین کمپیون برنده سیزدهمین جایزه لومیر، از نیوزیلند در زمان دریافت جایزه نمی توانست احساسات خود را کنترل کند. قبلا بزرگانی چون اسکورسیزی، تارانتینو، کلینت ایستوود و غیره این جایزه را دریافت کرده بودند. جدا از نمایش فیلمهای بسیار در سالنهای شهر لیون، این جشنواره هر ساله دهها مهمان سینمایی از سراسر جهان را دعوت به حضور میکند. تییری فرمو که مدیر جشنواره کن هم است از موقعیت خود برای اعتلا بخشیدن به جشنواره لیون بسیار بهره میبرد؛ به دلیل این موقعیت هیچ فیلمساز و کمپانی فیلمسازی به درخواست برای حضور در جشنواره لیون، نه نمیگوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل شد
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- فیلم یک کارگردان زن از جشنواره کن حذف شد/ اتهام رفتار نامناسب با گروه
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- تییری فرمو: «عنکبوت مقدس» سیاسی نیست
- «تیتان»؛ روایت خود استثماری انسانِ هوموساکر
- سینماسینما/ خبرهایی از جشنواره فیلم کن/ ویرجینی افیرا مجری افتتاحیه
- معرفی برگزیدگان بفتا/ جایزه بهترین فیلم برای «قدرت سگ»
- «قدرت سگ» بهترین فیلم ۲۰۲۱ از نگاه منتقدان فیلم ونکوور شد
- «تیتان» از فرانسه به اسکار میرود
- تییری فرمو اعلام کرد/ جانشین من یک «زن» خواهد بود/ نتفلیکس نمیخواهد با قانون ما همراهی کند
- «قدرت سگ» جین کمپیون در جشنواره ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





