سینماسینما، مازیار معاونی:
موضوع اکران یا عدم اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران موضوع تازهای نیست؛ مقولهای که هم در دهه آخر پیش از پیروزی انقلاب بر کلیت جریان سینمای ایران اثرات غیرقابل انکاری گذاشته و هم از نخستین ماههای پس از آن تا زمان حاضر که بازهای حدودا ۴۰ ساله را شامل میشود، محل بحث و نظر و حتی مناقشه میان اهالی سینما، صاحبنظران این حوزه و نهادهای حاکمیتی متولی آن بوده است. موافقان دسترسی علاقهمندان سینما به آثار روز جهان به عنوان یک حق طبیعی، فراهم شدن زمینه لازم برای رقابت آثار داخلی با فیلمهای خارجی و پیشرفت احتمالی حاصل از ایجاد چنین فضای رقابتی را به عنوان ادله موافقت خود طرح میکنند و در مقابل مخالفان با استناد به سالهای پایانی نظام سیاسی قبل که ورود بیرویه فیلمهای خارجی اقتصاد سینمای ایران را به نابودی کشانده بود، از آزاد شدن اکران آثار خارجی به عنوان خطری بالقوه که میتواند همان تاثیرات سوء را حتی در ابعادی وسیعتر بر جای بگذارد، یاد میکنند. جدلی که در تمام دهههای گذشته هر از گاهی همچون یک زخم کهنه سر باز کرده و البته بعد از مدتی با ناکامی موافقان اکران فیلم خارجی فروکش کرده تا مرتبه بعدی فرا برسد.
اما صرف نظر از این مجادلات همیشگی، آنچه جای خالیاش در تمام این سالها بیشتر از هر چیز دیگری احساس شده، عدم طراحی یک برنامه منسجم و بلندمدت برای سر و سامان دادن به این مقوله و تمام کردن این بحث و جدل درازمدت بوده است. مجموعه دولتی- نظارتی که تصمیمگیریهای کلان برای تمام جنبههای سینما بر عهده و در راستای ماموریت ذاتی اوست، مطمئنا بهتر و بیشتر از هر نهاد دیگری به ظرفیتها و کمبودهای این سینما آگاه است و از سوی دیگر، وظیفه پاسخ به مطالبات بهحق سینماگران و سینمادوستان را هم به عهده دارد. بههرحال سینما یک مقوله مهم و گسترده اجتماعی است که با سایر ساحتهای اجتماعی تعاملات دوسویه غیرقابل انکاری دارد و بیپاسخ گذاشتن نیاز مخاطب، آن هم برای دهههای طولانی، بیشک غیرمسئولانهترین تصمیم ممکن قلمداد میشود. اگر استدلال مخالفت با اکران آثار خارجی همان استدلال همیشگی بیبضاعتی سینمای ایران از منظر تعداد سالن و پرده نمایش و درنتیجه وارد آمدن ضربه به تولیدات داخلی است که البته در جای خود و از
زاویهای هم میتواند حرف درستی باشد، اما نباید از یاد برد که در مقولات زیرمجموعه علوم انسانی و هنر نظیر همین مقوله سینما در مفهوم کلی آن که سینماگران تمام دنیا و آثارشان دائما به شکلی پیوسته و بیانقطاع در حال تاثیرگذاری بر هم هستند، اساسا نمیتوان از موضوع ایجاد انفصال میان طیف عظیم تماشاگران و آثار تمام دنیا (به جز آثار داخلی) سخن گفت، هر چند که در جهانِ در حال تبدیل شدن به دهکده جهانی امروزی ایجاد فاصله در سایر حوزههای غیر علوم انسانی هم تقریبا ناممکن به نظر میرسد. این ایجاد محدودیت بنا به هر علت و دلیل وارد یا ناواردی که باشد، باز هم ماهیت محدودکنندهاش را از دست نداده و نیازی به توضیح اضافه نیست که اعمال محدودیتهای گسترده جز به جواب معکوس، به نتیجه دیگری نمیانجامد. البته موضوع وجوه دیگری هم دارد که در گفتههای موافقان اکران به آنها پاسخ قانعکنندهای داده نشده، از جمله اینکه در شرایطی که در فقدان قانون کپیرایت در کشورمان، دسترسی به آثار روز سینمای جهان با کمترین فاصله زمانی از اکران آنها از طریق سایتهای اینترنتی و فروشندگان خیابانی فراهم است، چگونه میتوان به کشش مخاطب و انتظار او برای دوبله قانونی و سپری شدن مراحل قانونی صدور پروانه نمایش آن دل بست؟ پرسش مهم دیگر اینکه برای محدودیتهای شرعی، اخلاقی و عرفی جامعه ایرانی که با بروز ممیزیهایی در فیلمهای خارجی ماهیت سینمایی آنها را با تغییرات و نارساییهایی مواجه و ریزش احتمالی تماشاگر را در پی خواهد داشت، چه راهحلی میتوان یافت؟ مجموعهای پیچیده از سوالات و معضلات پیش رو که البته مسکوت گذاشتن یا به پاسخهای دهههای گذشته اکتفا کردن، دردی از آن دوا نمیکند .
منبع:ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سال به سال سینمادار ضرر بیشتری متحمل می شود/قیمت یک پروژکتور معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است
- کسادی بازار اکران و تمهید تازه برای جلب مخاطب/ خزاعی اکران فیلم خارجی را آزاد کرد
- گیشه فیلمهای خارجی در اکران۹۷ چقدر بود؟
- اکران ویژه فیلمهای منتخب سینمای ژاپن در ایران
- کارشناسان از مشکلات و مزایای اکران سینمای خارجی در داخل کشور میگویند / معضل دائمی اکران فیلم خارجی
- در باره اکران فیلم های خارجی / ما کاره ای نیستیم
- اکران فیلم خارجی در سینماها محقق میشود؟
- شهرام مکری: اکران فیلم خارجی در وضعیت فعلی جامعه امکان ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





