
رکنا نوشت : جمعه ۵ آذرماه نمایشگاه نقاشی های مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران در گالری گلستان برگزار شد و این نمایشگاه یادها را به یاد نمایشگاه تهمینه میلانی دیگر کارگردان سرشناس کشور و حاشیه های زیاد آن نمایشگاه نقاشی انداخت .
بحث این نوشته نقد و بررسی کیفی آثار این دو کارگردان بزرگ سینمای ایران نیست. بلکه جریان شناسی کنش های هنری و اجتماعی است. این دو رویداد از حیث برگزاری نمایشگاه نقاشی، موقعیت کاملا یکسان دارند ولی با کنش های اجتماعی متفاوت و متضاد مواجه شدند.
دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه تهمینه میلانی،با هدایت و جریان سازی یک اینفلوئنسر خارج نشین با تمرکز بر تحریک دانشجویان جوان هنر که “ هنرهای تجسمی حیاط خلوت سینما و سلبریتی ها نیست و بروید در گالری تجمع کنید و آثار را به آتش بکشید و نگذارید این نمایشگاه برگزار شود و حق تان را بگیرید “ شروع شد .
این مبحث به زمانی برمی گردد که هنوز نمایشگاه برگزار نشده بود و هیچ کسی نقاشی های تهمینه میلانی را ندیده بود و هنوز بحث تشابه چند اثر مطرح نشده بود. (تشابه آثار از روز سوم نمایشگاه وارد فضای مجازی شد )
روز اول نمایشگاه چندین جوان در کوچه و اطراف گالری محل نمایشگاه تهمینه میلانی تجمع کردند وفریاد زدند و به میلانی توهین کردند و تهدید به آتش کشیدن نقاشی ها کردند و حرف آنها در آن روزها این بود که کارگردان سینما نباید به عرصه هنرهای تجسمی و نقاشی ورود پیدا کند. از روز سوم نمایشگاه ،بحث کپی آثار داغ شد و مدیر گالری تحت فشار فضای مجازی،بدون هماهنگی با هنرمند و مرکز هنرهای تجسمی نمایشگاه را تعطیل کرد.
گفتنی است که بعد از شکایت تهمینه میلانی آن اینفلوئنسر و سردسته جوانان به جرم توهین و افترا و بر هم زدن نظم نمایشگاه محکوم شدند .
نمایشگاه کیمیایی و میلانی از حیث برگزاری از نگاه آن جریان و گروه خاص یکسان هستند ، هر دو نفر از سینما وارد حوزه تجسمی شدند، قیمت گذاری آثار میلانی از ۱۰ تا ۳۵ میلیون و کیمیایی ۹۰تا ۳۲۰ میلیون است و عجیب تر اینکه معترض قیمت و کیفیت آثار میلانی، خود برگزار کننده آثار مسعود کیمیایی است.درک این پارادکس هم دشوار است.هیچ اعتراضی متوجه نمایشگاه یک فیلمساز دیگر با این عنوان که « هنرهای تجسمی حیات خلوت سینما گران نیست » هم نشد !
جالب اینکه نمایشگاه نقاشی داریوش مهر جویی کارگردان شناخته شده ، اوایل امسال در مکان نمایشگاه دوم نقاشی میلانی ( گالری آریانا ) برگزار شد.بدون هیچ تنش و برهم زدن نظم گالری و به قول مدیر گالری نمایشگاه آقای کیمیایی “ متمدنانه “ برگزار شد و هیچ کسی تجمع نکرد و فریاد نزد که چرا باید یک کارگردان به عرصه هنرهای تجسمی وارد شود ولی آن زمان این ورود بعد جنجالی گرفت.
حوزه نقادی هنری و فرهنگی در پی اصلاح و سازندگی عرصه فرهنگ است نه توهین و افترا و تهمت و تخریب و حذف فعالیت های فرهنگی و هنرمند که در مورد نمایشگاه کیمیایی شاهد چنین کنش فرهنگی بودیم و متاسفانه برخی از اهالی تجسمی در موضوع نمایشگاه میلانی چنین کنشی نداشتند .
یکی از آسیب های جدی اجتماعی و فضای مجازی عدم شناخت جریان های و موج های کور است و برخی بدون اینکه این موج های مسموم را بشناسند با این موج ها همراه میشوند و باعث تخریب و تضعیف هنرمندان و حوزه هنر و فرهنگ میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





