صادق جوادی، انیماتور، از روند تولید انیمیشن جدیدش به نام «پَر» میگوید.
به گزارش سینماسینما، صادق جوادی انیماتور که پیش از این از ساخت انیمیشن جدید خود با عنوان «پَر» خبر داده بود درباره این اثر گفت: انیمیشن «پَر» را قرار است با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کار کنیم که در حال حاضر در مرحله انیماتیک قرار دارد. مرحله انیماتیک، بعد از استوری بورد و قبل از شروع تولید است؛ یک نخسه اولیه از فیلم که قابل دیدن است ولی خیلی از جزییات را ندارد. میتوان در این مرحله ریتم و تا حدودی حرکتها را دید، تدوین کرد، موسیقی را ساخت و همزمان تولید فیلم را شروع کرد.
وی درباره شروع تولید انیمیشن بیان کرد: از ماه آینده تولید آن شروع میشود که نسبت به کارهای قبلیام تولید متفاوتتری دارد زیرا در «پر» میخواهم از حضور بازیگر استفاده کنم، بازیگر مشهوری نیست بلکه به عنوان رفرنس حرکت استفاده میشود. قصه کار غالبا در یک فضای بسته مثل اتاق اتفاق میافتد و جنس بازی این آدمها و تعاملشان با یکدیگر خیلی مهم است به همین دلیل ترجیح میدهم از حرکات یک بازیگر در کارم استفاده کنم.
کارگردان انیمیشن «کچل کفترباز» با اشاره به بیکلام بودن انیمیشن ادامه داد: هدف من از انتخاب بازیگر بحث تجاری بودن یا مانور تبلیغاتی آن نیست بلکه به دلیل بیکلام بودن انیمیشن، بازیگر باید در هنگام بازی روی بدن خود تسلط داشته باشد چراکه بازی فیزیکال او خیلی مهم است به همین دلیل از بازیگران تئاتر استفاده میکنم که روی بدن خود تسلط داشته باشد و بتواند حس را با بدنش منتقل کند. جاهایی در فیلم که درگیری وجود دارد باید بتوان از حرکات بازیگران به عنوان رفرنس استفاده کرد زیرا به لحاظ داستانی یک فضای رئالیسم جادویی دارد یعنی رئالی که در آن یکدفعه اتفاق غیرواقعیای میافتد. برای اینکه آن اتفاق غیرواقعی خوب از آب در بیاید چارهای نداریم جز اینکه بخش رئال را درست به نمایش درآوریم، به همین دلیل از بازیگر استفاده میکنم.
جوادی درباره داستان «پر» که مخاطب آن بزرگسال است، عنوان کرد: داستان پدر و پسری است که نسبتا فقیر هستند و با هم زندگی میکنند تا اینکه پای پیرمردی به زندگی آنها باز میشود و این رابطه ۲ نفره وقتی تبدیل به سه نفر میشود، مقداری دچار چالش شده و حتی در وضعیت مالی زندگی آنها هم تغییراتی بوجود میآورد.
این انیماتور درباره تکنیک استفاده شده در این انیمیشن گفت: تکنیک آن دو بعدی و کلاسیک است ولی جاهایی از تری دی کمک میگیرم، برای بازی کاراکتر هم از بازیگر استفاده میکنم ولی به این معنا نیست که روتوسکوپی کرده و از صد در صد بازی او استفاده میکنم بلکه از آن برای کار خود الهام میگیرم.
کارگردان انیمیشن پرافتخار «روباه» درباره زمان به اتمام رسیدن تولید این انیمیشن بیان کرد: تولید انیمیشن با فیلم متفاوت است، فیلم معمولا برنامهریزیای دارد که طبق آن پیش میرود و پروسه تولیدش سریعتر است ولی برای تولید انیمیشن یک برنامهریزی اولیه داریم که خیلی از عوامل روی آن تاثیر میگذارد. برآورد اولیه من برای تولید «پر» این بود که یک سال طول میکشد اما الان فکر میکنم درواقع از زمانی که تولیدم را شروع کنم، یک سال طول میکشد یعنی مجموعا میشود یک سال و نیم. خودم امیدوار هستم که برای سال آینده همین موقع کارم تمام شده باشد که بتوانم برای سال ۲۰۲۲ پخش بینالمللی آن را شروع کنم.
وی در پایان با اشاره به لطمه خوردن فیلم در این دوران خاطرنشان کرد: خیلی عجلهای برای تولید ندارم زیرا در این شرایط برای فیلمهایی که تولیدشان تمام میشوند و آماده نمایش هستند خیلی اتفاقهای خوبی نمیافتد، یعنی به واسطه آنلاین بودن، چه نمایش فیلمها و چه حضورشان در فستیوالها خیلی به فیلم لطمه میزند و آنطور که باید دیده نمیشود، از طرفی هم فیلمساز نمیتواند فیلم را نگه دارد و بعد از اتمام این وضعیت ارایه کند زیرا کاری که تمام شده است باید ارایه داد و تاریخ مصرف آن را نمیشود خیلی دستکاری کرد به همین دلیل ترجیح میدهم که از تولید کارم لذت ببرم تا کمی شرایط بیرونی هم برای ارایه اثر آماده شود.
از عوامل این اثر که نهایی شدهاند میتوان به موسیقی: بهنام معیریان، طراحی فضا و بک گراند: سارا صابری فومنی، نویسنده، کارگردان، طراحی استوری بورد و شخصیت: صادق جوادی، طراحی رنگ: مهدی خلیلی، تهیهکننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اشاره کرد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «پر» بهترین انیمیشن جشنواره ورونژ شد
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- آغاز به کار «شبکه تخصصی اکران فیلمهای مستند»/ پنج فیلم در «اکران حقیقت» نمایش داده میشوند
- «سینمای ورنر هرتزوگ» به روایت مستندساز بریتانیایی/ تقصیر ایرانیها بود!
- جایزه جشنواره روسی به «ستارگان زیر باران» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند