فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که داستانش در سه مقطع تاریخی روایت میشود، با سه فرمت متفاوت فیلمبرداری شده است.
به گزارش سینماسینما، «درخت گردو» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده میشود.
این کارگردان جوان فعالیت سینمایی خود را با «ایستاده در غبار» آغاز کرد، فیلمی که نه تنها موضوع متفاوتی داشت بلکه نوع فیلمبرداری آن نیز نسبت به دیگر آثاری که در سینمای ایران ساخته میشد، متفاوت بود. «ایستاده در غبار» در شرایطی به صورت نگاتیو فیلمبرداری شد که اکثر آثار سینمایی به صورت دیجیتال فیلمبرداری شده است.
این روند متفاوت فیلمبرداری در دیگر آثار سینمایی این هنرمند جوان هم ادامه پیدا کرد به گونهای که در «ماجرای نیمروز» نیز شاهد استفاده از نگاتیو بودیم. البته به قول کارگردان یکی از دلایل استفاده از دوربینهای ۱۶ میلیمتری در این فیلمها، فضای متفاوت داستان و تلاش برای نزدیک شدن به قصه بود، به این معنا که آثار اولیه مهدویان با توجه به اینکه داستانهایی را از دهه ۶۰ به تصویر میکشیدند، نیازمند استفاده از دوربینها و روش فیلمبرداری آن دوره بودند تا فضا برای مخاطب ملموستر شود.
«لاتاری» که داستانی امروز داشت را اما مهدویان با تصویربرداری دیجیتال به سرانجام رساند تا انتخاب دروبین و روش تصویربرداری هادی بهروز باردیگر در خدمت فضاسازی بصری متناسب با داستان فیلم باشد.
اما در این دوره از جشنواره فیلم فجر، مهدویان فیلم سینمایی «درخت گردو» را آماده رونمایی کرده است؛ فیلمی که داستان واقعی را در خلال بمباران شیمیایی سردشت به تصویر کشیده است و با توجه به زمان داستان احتمال فیلمبرداری این اثر سینمایی مانند آثار اولیه این کارگردان به صورت نگاتیو بسیار زیاد بود.
اما مساله دیگری که در این پروژه سینمایی وجود دارد، روایت داستان آن در ۳ مقطع تاریخ معاصر است که این امر خود میتوانست بخش فیلمبرداری «درخت گردو» را با چالش فضاسازی بصری مواجه کند اما هادی بهروز مدیرفیلمبرداری این اثر سینمایی که در همه فیلمهای سینمایی مهدویان حضور داشته، این فیلم را با روشی متفاوت فیلمبرداری کرده است.
براساس خبرهای منتشر شده داستان این فیلم سینمایی در ۳ مقطع تاریخ معاصر به تصویر کشیده شده است که براساس روش کار این کارگردان، به احتمال بسیار شاهد ۳ نوع فیلمبرداری در «درخت گردو» خواهیم بود؛ این فیلم سینمایی برگرفته از یک داستان واقعی است و ماجرایی را در کنار بمباران شیمیایی سردشت به تصویر میکشد. با توجه به اینکه بمباران سردشت در سال ۱۳۶۶ رخ داده است، نقطه آغاز روایت در دهه ۶۰ است و پس از آن دو دوره تاریخی دیگر در دهه ۸۰ و دهه ۹۰ خواهیم بود.
مهدویان مانند پروژههای قبلی خود، برای فضاسازی بصری متناسب با دهههای مختلف، برای دهه ۶۰ از فیلمبرداری با فرمت ۱۶ میلیمتری استفاده کرده است. ماجراهای دهه ۸۰ را با استفاده از فرمت ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری کرده که این نوع از فیلمبرداری در این دهه رایج بوده است و برای دهه ۹۰ داستان هم از دوربینهای دیجیتال بهره گرفته است.
بهرهگیری همزمان از سه فرمت فیلمبرداری در یک پروژه سینمایی، برای اولینبار در سینمای ایران رخ داده است.
البته تا امروز هیچ تصویری از این پروژه سینمایی منتشر نشده است و به همین دلیل نمیتوان پیشبینی کرد که این محمدحسین مهدویان و فیلمبردار همیشه همراهش یعنی هادی بهروز در این دوره از جشنواره فیلم فجر چه فیلمی و با چه نوع فضاسازی بصریای را به نمایش خواهد گذاشت.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه