فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که داستانش در سه مقطع تاریخی روایت میشود، با سه فرمت متفاوت فیلمبرداری شده است.
به گزارش سینماسینما، «درخت گردو» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده میشود.
این کارگردان جوان فعالیت سینمایی خود را با «ایستاده در غبار» آغاز کرد، فیلمی که نه تنها موضوع متفاوتی داشت بلکه نوع فیلمبرداری آن نیز نسبت به دیگر آثاری که در سینمای ایران ساخته میشد، متفاوت بود. «ایستاده در غبار» در شرایطی به صورت نگاتیو فیلمبرداری شد که اکثر آثار سینمایی به صورت دیجیتال فیلمبرداری شده است.
این روند متفاوت فیلمبرداری در دیگر آثار سینمایی این هنرمند جوان هم ادامه پیدا کرد به گونهای که در «ماجرای نیمروز» نیز شاهد استفاده از نگاتیو بودیم. البته به قول کارگردان یکی از دلایل استفاده از دوربینهای ۱۶ میلیمتری در این فیلمها، فضای متفاوت داستان و تلاش برای نزدیک شدن به قصه بود، به این معنا که آثار اولیه مهدویان با توجه به اینکه داستانهایی را از دهه ۶۰ به تصویر میکشیدند، نیازمند استفاده از دوربینها و روش فیلمبرداری آن دوره بودند تا فضا برای مخاطب ملموستر شود.
«لاتاری» که داستانی امروز داشت را اما مهدویان با تصویربرداری دیجیتال به سرانجام رساند تا انتخاب دروبین و روش تصویربرداری هادی بهروز باردیگر در خدمت فضاسازی بصری متناسب با داستان فیلم باشد.
اما در این دوره از جشنواره فیلم فجر، مهدویان فیلم سینمایی «درخت گردو» را آماده رونمایی کرده است؛ فیلمی که داستان واقعی را در خلال بمباران شیمیایی سردشت به تصویر کشیده است و با توجه به زمان داستان احتمال فیلمبرداری این اثر سینمایی مانند آثار اولیه این کارگردان به صورت نگاتیو بسیار زیاد بود.
اما مساله دیگری که در این پروژه سینمایی وجود دارد، روایت داستان آن در ۳ مقطع تاریخ معاصر است که این امر خود میتوانست بخش فیلمبرداری «درخت گردو» را با چالش فضاسازی بصری مواجه کند اما هادی بهروز مدیرفیلمبرداری این اثر سینمایی که در همه فیلمهای سینمایی مهدویان حضور داشته، این فیلم را با روشی متفاوت فیلمبرداری کرده است.
براساس خبرهای منتشر شده داستان این فیلم سینمایی در ۳ مقطع تاریخ معاصر به تصویر کشیده شده است که براساس روش کار این کارگردان، به احتمال بسیار شاهد ۳ نوع فیلمبرداری در «درخت گردو» خواهیم بود؛ این فیلم سینمایی برگرفته از یک داستان واقعی است و ماجرایی را در کنار بمباران شیمیایی سردشت به تصویر میکشد. با توجه به اینکه بمباران سردشت در سال ۱۳۶۶ رخ داده است، نقطه آغاز روایت در دهه ۶۰ است و پس از آن دو دوره تاریخی دیگر در دهه ۸۰ و دهه ۹۰ خواهیم بود.
مهدویان مانند پروژههای قبلی خود، برای فضاسازی بصری متناسب با دهههای مختلف، برای دهه ۶۰ از فیلمبرداری با فرمت ۱۶ میلیمتری استفاده کرده است. ماجراهای دهه ۸۰ را با استفاده از فرمت ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری کرده که این نوع از فیلمبرداری در این دهه رایج بوده است و برای دهه ۹۰ داستان هم از دوربینهای دیجیتال بهره گرفته است.
بهرهگیری همزمان از سه فرمت فیلمبرداری در یک پروژه سینمایی، برای اولینبار در سینمای ایران رخ داده است.
البته تا امروز هیچ تصویری از این پروژه سینمایی منتشر نشده است و به همین دلیل نمیتوان پیشبینی کرد که این محمدحسین مهدویان و فیلمبردار همیشه همراهش یعنی هادی بهروز در این دوره از جشنواره فیلم فجر چه فیلمی و با چه نوع فضاسازی بصریای را به نمایش خواهد گذاشت.
منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید