سینماسینما، عاطفه کربلایی
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شده که با حواشی و اتفاقات زیادی همراه بوده است؛ از انصراف برخی از هنرمندان برای حضور در این رویداد تا اتفاقات منحصر به فرد مانند برگزار نشدن فرش قرمز و …
جشنواره بینالمللی فیلم فجر آبستن تصمیمگیریها و اظهارنظرهای زیادی بوده است. در سالهای گذشته یک طیف فکری از وجود فیلمهایی که از آن به سیاهنمایی تعبیر میکردند، انتقاد داشتند. چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد گفت که در جشنواره امسال فیلمهایی که سیاهنمایی میکنند نداریم!
از این اظهار نظر گذشته، دبیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر هم در یکی از آخرین اطلاعرسانیهای صورت گرفته درباره جشنواره گفت که امسال فرش قرمز نداریم چون جشنواره باید با سبک ایرانی اسلامی هماهنگ باشد و نباید با دست فرمان کشورها و فرهنگ غربی کار کنیم. این اظهار نظر عجیب در حالی صورت گرفت که «فرش قرمز» قدمت تاریخی در شرق دارد. آنچه مسلم است فرش قرمز محصول دوران مدرن یا به اصطلاح غرب نیست. به نظر میرسد آنچه که مورد پسند برگزارکنندگان جشنواره نیست مربوط به حضور هنرمندان و خودنمایی برندها روی فرش قرمز باشد. آن هم در شرایطی که اساسا مراسم فرش قرمز به مفهوم سینمایی آن اولینبار در جشنواره فیلم کن فرانسه برگزار شد و پس از آن در اسکار نیز شاهد آن بودیم. در ایران نیز اولین بار محمد خزاعی دبیر وقت جشنواره فیلم فجر و رییس فعلی سازمان سینمایی در سال ۱۳۹۰ آنرا بدعت گذاشت.
نکته عجیب و بیسابقه در تمام جشنوارههای دنیا، مخفی نگه داشتن برخی اطلاعات اولیه اما مهمی است که باید چندین روز قبل از آغاز جشنواره به اطلاع مردم میرسید اما هنوز خبری از آن نیست. چرا هنوز اسامی هیات داوران اعلام نشده است؟ کسی از اسامی فیلمهای بخش بینالملل جشنواره خبر دارد؟ و …
به نظر میرسد نه تنها جشنواره فیلم فجر، برخی از مناسک مرسوم در رویدادهای مشابه را حذف کرده است بلکه به برخی بدیهیات برگزاری چنین مراسمی هم پایبند نیست. با این منطق اصلا چه کاری است که جشنواره سینمایی که ریشه در ونیز ایتالیا دارد و غربی محسوب میشود را برپا کنیم؟!
ظاهرا از سال بعد اگر خواستیم در دهه فجر فیلمهایی را به نمایش بگذاریم، اسمش را بهجای جشنواره دورهمی سینمایی بگذاریم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- آسیبهایی که به جهان رویداد وارد شد/ چرا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مثل دورههای قبل نبود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





