جلال پیشواییان بازیگر نقش های منفی سینمای ایران از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، از ساعاتی قبل خبرهایی درباره درگذشت این بازیگر قدیمی منتشر شده و حتی در برخی خبرها تاریخ فوت این هنرمند، دو روز قبل درج شده است. از آنجا که پیشتر خبرهایی در اینباره منتشر و بعد تکذیب شده بودند این بار صحت خبر تایید نمیشد چرا که وی در ایران هم زندگی نمیکند.
با این حال عبدالله علیخانی و رضا بانکی این خبر را تایید و اعلام کردند که جلال پیشواییان صبح شنبه ۲۰ آذرماه در آلمان درگذشته است.
رضا بانکی توضیح داد که این بازیگر از مدتها قبل دچار بیماری بود و خبر درگذشت او را هم از طریق یکی از اقوام این بازیگر شنیده است.
جلال پیشواییان که در سال ۱۳۰۹ متولد شده بود، به عنوان بازیگر نقش منفی سینما در فیلم های پیش از انقلاب حضور داشت.
او فعالیت سینماییاش را آن طور که در کتاب دانشنامه سینمای ایران آمده است از بازی در فیلم «دختری فریاد می کشد» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و در آثاری چون «ضربت» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا» ، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ» ، «خاک» (مسعود کیمیایی)، «خداحافظ رفیق» (امیر نادری)، «ستارخان» (علی حاتمی)،« صبح روز چهارم» کامران شیردل ، «صادق کرده» (ناصر تقوایی) ادامه داد.
این بازیگر به خاطر بازی در نقش «منصور آب منگل» در فیلم «قیصر» معروف بود.
وی با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به چهرهٔ شناخته شدهای بدل شد و تا پایان سال ۱۳۹۰ در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.
پیشواییان با بازی در «خط قرمز»، «سفیر» در اولین دوره جشنواره فیلم فجر پس از انقلاب، به عنوان پرکارترین بازیگر اولین دوره این رویداد شناخته می شود.
جرم، اخراجیها ۲، زادبوم، بیپولی، حکم، چشم عقاب، شاهرگ، فرار بزرگ، روی خط مرگ، ضیافت، هفتگذرگاه، تجارت، تیغ و ابریشم از دیگر فیلم هایی بودند که این بازیگر قدیمی در آنها به ایفای نقش پرداخت.
آخرین فیلم او در سال ۱۳۹۰ «فقط صدا میماند» بوده است و این بازیگر در مجموعههای تلویزیونی «در چشم باد»، «خاطرات مرد ناتمام» و «کمربندهارا ببندیم» هم بازی کرده بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- بهمناسبت سالمرگ بهمن مفید/ جاهل جاودانه سینمای ایران
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- ویدئویی از گفتگو با جلال پیشواییان
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- بازخوانی نظرات خلخالی درباره فیلم قیصر
- گفتگوی جذاب و شنیدنی داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی درباره فیلمهای گاو، قیصر و دایره مینا
- غلامرضا سرکوب درگذشت
- روایت امیر حسن چهلتن از فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی
- سینماسینما/ یک heavy درجهیک؛ یادداشت هوشنگ گلمکانی درباره بهمن مفید
- برشهای کوتاه/ مونولوگ ماندگار بهمن مفید در فیلم «قیصر»
- «نمای نزدیک»/ راز دلنشینی و ماندگاری «قیصر» و «گوزنها»
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





