به گزارش سینماسینما، این در حالی است که همچنان ساخت «سنتوری، مرد پاییزی» در هالهای از ابهام قرار دارد. دکتر شهرام خادموطن، مدیر امور فرهنگی و فوقبرنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجانغربی خطاب به دبیر تشکل انجمن اسلامی دانشجویان درباره ردشدن اکران فیلم سنتوری مینویسد:
«پیرو بررسیهای بهعملآمده از فیلم سنتوری، پخش این فیلم به دلایل ذیل مغایر ارزشهای اسلامی و شأن علمی، اخلاقی دانشگاه است:
۱. فیلم حاوی نکات خلافشرع و غیراخلاقی از جمله رقص آقایان، دایرهزدن و تکخوانی هنرپیشه زن است.
۲. فعل تزریق مواد مخدر در فیلم به نمایش گذاشته شده است.
۳. ارتباطات خارج از عرف و شرع مقدس اسلام در سراسر این فیلم مشهود است.
۴. نقش اول زن این فیلم (گلشیفته فراهانی) از بازیگران متواریشده به خارج از کشور است. مجددا تأکید میشود در راستای اجرای بهتر برنامههای پیشنهادی فیلمها یک هفته قبل از اکران به کارشناس مربوط ارائه شوند».
این نامه یکم آذر نوشته شده و تاکنون نیز هیچ حرکتی دال بر ملغیشدن آن صورت نگرفته است.
تمام ناکامیهای علی سنتوری
فیلمی که رنگ اکران ندید و درعوض سیدیهای قاچاق فیلم آنقدر دستبهدست شد که «سنتوری» به یکی از محبوبترین ساختههای داریوش مهرجویی تبدیل شد. وزارت ارشاد که جلوی اکران فیلم را گرفت، راه گریزی برای سازندگان فیلم باقی نگذاشت و درعوض سازندگان فیلم شاهد ازدسترفتن سرمایهشان در بازار قاچاق فیلم بودند. فرامرز فرازمند، تهیهکننده فیلم، از مردم خواست فیلم را نخرند و داریوش مهرجویی در مصاحبهای اعلام کرد نسخهای که غیرقانونی منتشر شده، با نسخه نهایی که آماده پخش بود متفاوت و خرید آن «شرعا حرام» است. پس از انتشار سیدی سنتوری، شمارهحسابی از سوی تهیهکننده و کارگردان فیلم اعلام شد تا علاقهمندان بهای بلیت را به آن شماره حساب واریز کنند تا عواید حاصل از این طرح صرف امور خیریه شود، هرچند که این طرح مورد اقبال طیف عظیمی از مخاطبان این فیلم قرار گرفت، اما تأثیری در برطرفکردن ضررهای سازندگان فیلم و بازار داغ قاچاق فیلم نداشت.
مردادماه سال ۱۳۸۹ بود که فرازمند، تهیهکننده کار، از دنیا رفت و بهدنبال آن، تنها امتیازی که به فیلم تعلق گرفت، مجوز پخش در شبکه خانگی بود. هرچند این توزیع هم سودی برای دستاندرکاران فیلم بههمراه نداشت، اما مهرجویی از حق قانونی خودش دفاع کرد و دادخواستی از طرف او در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد تنظیم شد؛ حرف اصلی مهرجویی هم در این دادخواست آن بود که چون فیلمش مجوز نمایش وزارت ارشاد را داشته و ارشاد اجازه نمایش به آن نداده، خسارت این توقیف باید به وی پرداخت شود. مدتی بعد حکمی صادر شد که مبنیبر آن، ارشاد موظف شده بود بابت خسارات مادی و معنوی وارده به مهرجویی، مبلغ یکمیلیاردو ۴۰۰میلیون تومان را به وی پرداخت کند، اما وزارت ارشاد به این حکم اعتراض کرد و همین اعتراض باعث شد پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود.
اما قطعا توقیف «سنتوری» یکی از اتفاقات تلخ کارنامه هنری مهرجویی است. او مدتی قبل در گفتوگویی با روزنامه «شرق»، از توقیف «سنتوری» بهعنوان جالبترین اتفاقی که در این سالها در سینما برایش افتاده یاد کرد و گفت: «توقیف سنتوری، غمانگیزترین حادثه زندگیام بوده و سبب شد این فیلم بیدلیل سقوط کند. تا آمدیم بجنبیم، سیدی قاچاق فیلم بیرون آمد و امکانات تجاری فیلم از بین رفت. برای من از همهجای دنیا نامه نوشتند که این فیلم، فیلمی مؤثر بوده و خانوادهای حتی به من پیغام دادند که پسرشان با تماشای این فیلم آنچنان متأثر شده که دیگر حتی سیگار هم نمیکشد».
اما ظاهرا پرونده «سنتوری» برای مهرجویی همچنان باز است و قصد دارد ساخت «سنتوری۲» را آغاز کند.
از «سنتوری، مرد پاییزی» چه خبر؟
اما ساخت «سنتوری، مرد پاییزی» همچنان به سرانجامی نرسیده است. نزدیک به دوسالواندی است که هر چندوقت یکبار خبری جدید از مراحل پیشرفت ساخت «سنتوری۲» یا «سنتوری، مرد پاییزی» به گوش میرسد. هربار نیز به دلایل مختلف نامها عوض و خبرها شایعه میشوند؛ حتی حضور محمدرضا شریفینیا در مقام مدیر تولید فیلم «سنتوری، مرد پاییزی» نیز نتوانسته این طلسم را بشکند و علاقهمندان مهرجویی را به ساخت آن امیدوار کند. مهرجویی درباره داستان «سنتوری، مرد پاییزی» گفته است: «این فیلم داستان متفاوتی دارد و ارتباط آنچنانیای به «سنتوری» سال ۸۵ ندارد، اما همانند فیلم قبلی خواننده و نوازنده سنتور در آن هستند که برای این کار یک نوازنده خوب پیدا کردیم و دو موسیقیدان جوان هم با ملودیهای زیبایی که نوشتهاند و صدای خوبی که دارند ما را همراهی خواهند کرد که فعلا تمایلی ندارم از آنها اسمی ببرم».
ساخت «سنتوری، مرد پاییزی» در ابهام قرار دارد؛ هرچند داریوش مهرجویی پیش از این از زمان تقریبی فیلمبرداری فیلم و مذاکره با بازیگران آن هم صحبت کرده، اما مدتهاست که ماجرای پیچیده ساخت این فیلم، سرانجام آن را کمی مبهم کرده. چینش چندباره بازیگران و صحبتهایی مبنیبر حضور یا عدم حضور محسن چاووشی- خوانندهای که در «سنتوری» درخشید – از ابهامهای ساخت این فیلم سینمایی است.
منبع : شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





