جنجال این هفته «هفت افخمی» به پرویز پرستویی کمانه کرد. پرستویی هفته پیش گفته بود هفت در حال کوچک و سخیف کردن سینمای ایران است و افخمی هم متقابلا از او دعوت کرد به هدف بیاید.
۲۹ آبان ماه ششمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با موضوع نقش دولت در سینمای ایران و با حضور دوباره فریدون جیرانی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
در ابتدای این برنامه بهروز افخمی با اشاره به انتقاد ایسنتاگرامی پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما از رویکرد برنامه «هفت»، گفت: از ایشان دعوت میکنیم به برنامه بیایند چرا که گفتهاند برنامه سینمای ایران را کوچک و سخیف کرده است برای همین از ایشان میخواهیم ضمن حضور در برنامه به ما یاد بدهند چطور سینما ایران را بزرگ و بلیغ کنیم!
در ادامه بهروز افخمی در گفتگو با فریدون جیرانی، کارشناس و کارگردان سینما در استفاده از نظرات مخالفان در برنامه «هفت» تاکید کرد و گفت: ما دعوت میکنیم اما نمیآیند هم چنان که از آقای اسعدیان دعوت کردیم به برنامه بیاید اما در نامهای که برای ریاست سازمان نوشت گفت به برنامه نخواهم آمد.
جیرانی با انتقاد از سخنانی که اسعدیان علیه کرمپور نقل کرد گفت: درست نیست سخن گوی کارگردانان علیه آقای کرمپور که عضو کانون است این طور صحبت کنم اما شما هم نباید جملهای را که قبل و بعد دارد به طور گزینشی انتخاب میکردید.
افخمی در دفاع اظهار داشت: صحبتهای اسعدیان به طور کامل پخش شد و تنها بریدهای از صحبتهایش در میانه برنامه به منظور تاکید هر چه بیشتر مجددا پخش شد.
وی تاکید کرد: سخنان اسعدیان مقدمات غلطی هم داشت چراکه گفت ما نباید چشممان به دست مخاطب باشد تا او بلیت بخرد و به سالن سینما بیاید این در حالی است که سینما یعنی سالن سینما و فیلمی که پخش ویدئو دارد را نمیتوان سینما محسوب کرد و این نوع نگاه است که منجر به تعطیلی سینما شده است.
جیرانی در دفاع از اسعدیان گفت: اسعدیان مخالف سالن سینما نیست چون اصلا فیلمسازی نیست که آثاری از جنس هنر و تجربه ساخته باشد هرچند که به جملهٔ او نقد وارد است اما حرف او این است که اگر ما همه منابع را از سینما بگیریم و فقط به گیشه وابسته باشیم غلط است.
افخمی در ادامه با تاکید برای اینکه هفت را برای مخاطب عام علاقهمند به سینما میسازد خاطر نشان کرد: گروهی از تماشاگران که حوصلهشان از شورای راهبردی و خانه سینما سر رفته است اگر کانال تلویزیون خود را عوض کنند و تنها اهالی سینما مخاطبان این برنامه باقی بمانند اصلا برایم مهم نیست.
وی با اشاره به نحوهٔ شکل گیری شورای راهبردی در دفتر جامعه صنفی گفت: از ابتدای بهار امسال هر سه شنبه یک مشت پیرمرد و آدمهایی که الکشان را آویختهاند و برایشان مهم نیست فیلم بسازند دور هم جمع شدهاند و قرار است درباره سینمای ایران هر چه به عقل ناقصشان میرسد مشاوره بدهند.
جیرانی با انتقاد به عدم پوشش دهی این شورا از همه طیفهای سینما بیان داشت: شورای راهبردی عنوان دهن پرکنی است که برای خودتان گذاشتید و اعضاءش نماینده همه طیفها نیستند. ضمن اینکه که شما متهم هستید که وابسته به جریان سیاسی خاصی وابسته هستید و مخالف خانه سینما هستید.
افخمی در پاسخ تصریح کرد: ما با خانه سینما مشکلی نداریم و از عسگرپور هم دعوت میکنیم البته اگر بیاید هرچند فکر نمیکنم الان هم اعضا به یک طیف خاص وابسته باشند مثلا کسی مثل خانم درخشنده یا رسول صدعاملی به کدام طیف وابستگی دارند؟
در ادامه فریدون جیرانی از مواضع شورای راهبردی نسبت به معاونت سینمایی و دولت فعلی پرسید و افخمی پرسید: فکر نمیکنم شورا هیچ جهتی در این باره داشته باشد البته من شخصا سه ماه قبل از اینکه از حضورم در برنامه «هفت» صحبتی به میان آید گفتم اگر اوضاع بر همین منوال بماند ایوبی باید استعفا دهد که در جواب من گفتند فکر نمیکنید بخشی از این نابه سامانیها به دولت قبل مربوط است و من در جواب گفتم که خیلی بد است که بعد از سه سال نابه سامانیها را به گردن دولت قبل بیاندازیم. مگر عمر یک دولت بیشتر است چهار سال است در حالی که شما در سومین سال مدیریت خود هستید!
این کارشناس سینما نابه سامانی وضعیت سینمای ایران را از جمله پی آمدهای وضعیت نامناسب اقتصادی در دولت قبل دانست و گفت: شورای راهبردی هم با تفکری که در دولت قبلی وجود داشت همراه شده است و افرادی که در شورای راهبری نقش موثری دارند از جمله کسانیاند که با خانه سینما مخالف بودند و در تصور خیلیها خانه سینما در کنار دولت فعلی قرار گرفته است در حالی که شورایی که میخواهد برای سینمای ایران استراتژی تعیین میکند باید همهٔ طیفهای سینمای را پوشش دهد اگر نه ما میتوانیم فکر کنیم که این شورا به گرایشات خاصی دارد.
افخمی در پاسخ بیان داشت: شما قبل از اینکه همچین برچسبی بزنید باید نگاه کنید این شورا چه حرفی میزند. یعنی کلماتی که در آن بیانیه به کار رفته نشان از جهت سیاسی دارد یا نظر کارشناسانه است اما در دیدگاه شما کلمات کارکرد خود را از دست دادهاند و هر بیانیهای با هر محتوایی که صادر شود اول نگاه میکنند ببینند شما از نظر سیاسی به کدام طیف وابستهاید و این یعنی کلا به کار سیاسی بپردازید و تشکیلات بازی راه بیاندازید.
جیرانی در توضیح دیدگاه خود خاطر نشان کرد: این یک واقعیت است. در شرایط فعلی که دولت قرار است برجام را اجرا کند و تحت فشار قرار دارد و این فشار از جانب گروههای مختلف وارد میشود در حالی که دولت در تلاش است از طریق اجرای برجام ما را از یک بحران عبور دهد تفکر من این است که موضوعاتی مثل مستقل سازی سینما از دولت اول ضرورت ندارد و دوم به صلاح نیست و ما باید صبر کنیم دولت این بحران را پشت سر بگذارد و بعد از آن تازه میتوانیم به وعدههای دولت را از آن مطالبه کنیم و حرفهایی جدی درباره فرهنگ بزنیم.
وی افزود: من همه فیلمهایم را با سرمایه خصوصی ساختهام و هیچ وقت از دولت وام هم نگرفتهام پس من طرف آنها نیستم من معتقدم شرایط را باید در نظر گرفت در شرایط فعلی دیدگاه تو طبیعی جلوه نمیکند و طبیعی است که من در نسبت با حرف تو به این نتیجه برسم که کسانی که همراه با دولت قبلی بودند انتقادات دولت قبلی به دولت فعلی را در شکل بیانیهای ارائه دهند اگر چه در بیانیه شما نکات مثبت هم وجود دارد.
جیرانی ادامه داد: تو میتوانی از معاونت سینمایی دعوت کنی هرچند به ایشان هم این انتقاد را دارم که وقتی آن بیانیه را از شما خواند، نباید آن طور پاسخ میداد. باید خیلی صبورانه پاسخ میداد. اما در شرایط فعلی اگر دولت پایش را کنار بکشد و پروانه ساخت برداشته شود اصلا شرایط خوبی ایجاد نخواهد شد چرا که دولت وسط ما و گروههای فشار قرار گرفته است. اما وقتی دولت مجوز ساخت میدهد من با اتکا به این تضمین پس فردا میتوانم پروانه ساخت اکران فیلمام را مطالبه کنم.
در بخش بعدی «هفت»، بابک و بهنود نکویی دو کارگردان جوان انیمیشن کوتاه «استریپی» با حضور در برنامه از شرکت این انیمیشن برای نخستین بار در جشنواره اسکار خبر دادند و گفتند: کارمان را با قبول پروژههای تبلیغاتی شروع کردیم و چند سالی با انجام کارهای تبلیغاتی تکنیکهای مختلف را آزمون و خطا میکردیم تا اینکه در مهر ماه ۱۳۹۳ یک کار سه دقیقهای ساختیم و به جشنواره انسی فیلم که مهمترین جشنواره انیمیشن در دنیا است فرستادیم که این فیلم شرایط راه یابی آثار به اسکار را فراهم میکرد مشروط به اینکه طی هفت روز نمایش، اثر مورد استقبال قرار مخاطبان قرار میگرفت.
در ادامه برنامه حمید گودرزی این بار با عوامل فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» دیدار کرد و با عوامل این فیلم به گپ و گفت درباره چگونگی شکل گیری این فیلم و مصائب و مشکلات ساخت آن پرداخت.
مسعود فراستی هم چنین در بخش میز نقد «هفت» دیشب به بررسی فیلمهای «خداحافظی طولانی» به کارگرانی فرزاد موتمن و «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- او همان حاج کاظم آژانس شیشه ای است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد