ساخت و تولید بی رویه فیلم های کمدی به جایی رسیده که کم کم داریم از این طرف بام می افتیم. چند روز قبل رفته بودم سری به سینما ایران در خیابان دکتر شریعتی بزنم. دو نمونه جدید و دست به نقدش را در اکران و تبلیغات داخل سالن انتظار دیدم.
آرش معیریان کارگردان «دم سرخ ها»، به قدر کافی سابقه ساخت این نوع فیلم های به اصطلاح مفرح و گیشه پسند را داشته است، اما وقتی می بینیم تهیه کننده ای مانند سعید سعدی بعد از آن همه فیلم های تجربی و مستقل و مخاطب خاص، به این گونه فیلم ها با بازی جواد رضویان، رضا شفیعی جم و بهنوش بختیاری رو آورده است، متوجه وخامت اوضاع می شویم. در همین حوزه سینمای تجربی و غیرمتعارف، فیلم سازی مانند علیرضا امینی را می شناسیم که با «نامه های باد» شروع خوبی داشت، اما او هم با ساخت سریال بی اهمیت «باغ سرهنگ» که عید نوروز امسال از شبکه دو سیما پخش شد، نشان داد از آن گونه فیلم های شخصی خیری ندیده است؛ حالا هم فیلم کمدی «من دیوانه نیستم» را با بازی مهران احمدی، مجید صالحی و پژمان جمشیدی در نوبت اکران دارد. تهیه کننده این فیلم آقا مرتضی شایسته است که یک زمانی در «هدایت فیلم» و آثار مطرح و درخور اعتنایی مانند «گزارش یک قتل» محمدعلی نجفی، «مادر» علی حاتمی، «ردپای گرگ» مسعود کیمیایی، «جهان پهلوان تختی» بهروز افخمی، «روز باشکوه» بهروز افخمی، «بوی کافور، عطر یاس» بهمن فرمان آرا، «بوتیک» و «بی پولی» حمید نعمت الله ساخته می شد. در ۲۷ روز اخیر شاهد بوده ایم که فیلم «هزارپا»ی ابوالحسن داوودی بیش از ۱۵ میلیارد تومان فروخته است؛ باز اسم و برند رضا عطاران کارساز بوده و اساسا رونق اقتصادی برای سینمای ایران نسخه بدی نیست؛ ولی آیا برای سازنده «نسل جادویی»، «من زمین را دوست دارم»، «مرد بارانی»، «تقاطع» و «رخ دیوانه» این کار آخرش حرکتی رو به جلو بوده است؟
انگار شعار همه این شده که زندگی خرج دارد و در این بلبشو و بحران اقتصادی فقط کمدی سازی، لودگی و … جواب می دهد. قاعدتا گسترش چنین نگاهی در جامعه سینمایی می تواند نشانه شرایط نامناسب فرهنگی باشد. هرچقدر بخواهیم خودمان را با چیزهایی گول بزنیم و -مثلا- بگوییم جامعه افسرده و عبوس این روزگار ما نیاز به روحیه، خنده و حال خوش دارد، باز این راه و رسمش نیست. تعمیم این نوع نگاه سهل پسندانه و بالابردن دوز بی خبری نزد افراد جامعه، علاوه بر فرهنگ سازی غلط و تخدیری، می تواند آنها را نسبت به واقعیت های دوروبرشان بی تفاوت کند. کار به جایی می رسد که رفته رفته با جماعتی روبه رو می شویم که «اگه دنیا را آب ببرد، آنها را خواب…» و نکته مهم تر اینکه چرا ما از ژانر کمدی فقط شکل بزن برویی اش را بلدیم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داوودی و جواد طوسی از نقاط قوت و ضعف جشنواره فیلم فجر می گویند
- از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/یادداشت جواد طوسی درباره حسین عرفانی
- رنج و سرمستی/یادداشتی از جواد طوسی
- قافیهباختگان ته خط /یادداشتی از جواد طوسی
- فاتحه…
- بهروز شعیبی: قبل از ساخت «سیانور»، «گوزنها» و «کندو» را دوباره دیدم
- نظم نوین تهرونی !
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





