تازهترین ساخته پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی در بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم اروپا بیشترین تعداد نامزدی را دارد.
به گزارش «سینماسینما»، اسامی نامزدهای این دوره جوایز فیلم اروپا که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد میشود، روز شنبه اعلام شد.
«جوانی» (Youth) به کارگردانی پائولو سورنتینو با نامزدی در پنج بخش شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامهنویس، بهترین بازیگر زن (ریچل وایس) و بهترین بازیگر مرد (مایکل کین)، پیشتاز نامزدها است.
هاروی کایتل و پل دانو از دیگر بازیگران فیلم «جوانی» هستند که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه، سوییس و بریتانیاست. داستان درباره دو دوست – یک کارگردان سینما که خود را برای ساخت آخرین فیلمش آماده میکند و یک آهنگساز/رهبر ارکستر بازنشسته – است که برای تعطیلات به تفریحگاهی در آلپ آمدهاند. آنها از منظر خود شاهد مسخرهبازیها و گرفتاریهای بچهها و همکاران جوان خود هستند.
«جوانی» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. سورنتینو دو سال پیش با «زیبایی بزرگ» برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شد. «پیامدهای عشق»، «دوست خانوادگی»، «ستاره» (برنده جایزه داوران جشنواره کن) و «این جا باید باشد» با بازیشان پن، از دیگر فیلمهای اوست.
در همین حال، فیلمهای «یک کبوتر روی شاخهای نشست و به هستی فکر کرد» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) به کارگردانی روی آندرشون فیلمساز کهنهکار سوئدی و «خرچنگ» (The Lobster) ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، هر یک با چهار نامزدی، پس از «جوانی» بیشترین بخت را برای دریافت جوایز فیلم اروپا دارند.
کمدی «یک کبوتر…» تولید مشترک سوئد، فرانسه، آلمان و نروژ در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کمدی، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامهنویس نامزد شده است.
این کمدی سورئال سال گذشته جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و یکمین جشنواره ونیز را دریافت کرد. «یک کبوتر…» که ماجرای دو فروشنده سیار را به تصویر میکشد قسمت سوم یک سهگانه است. «آوازهایی از طبقه دوم» (۲۰۰۰) برنده جایزه داوران جشنواره کن و «تو، زندگی» (۲۰۰۷) دیگر فیلمهای این سهگانه هستند.
«خرچنگ» تولید مشترک تولید مشترک یونان، بریتانیا، ایرلند، هلند و فرانسه نیز در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (کالین فارل) و بهترین فیلمنامهنویس، بخت دریافت جایزه را دارد.
این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه هیئتداوران را از آن خود کرد. لیا سدو، ریچل وایس و جان سی. رایلی دیگر بازیگران «خرچنگ» هستند.
«خرچنگ» یک داستان عاشقانه است که داستانش در آینده نزدیک در جایی روی میدهد که آدمهای مجرد باید در ۴۵ روز جفت پیدا کنند، وگرنه به حیوان تبدیل و در طبیعت رها میشوند. فارل بازیگر ایرلندی در این فیلم نقش یک آرشیتکت را بازی میکند که همسرش او را ترک کرده است. او به محض ورود به هتلی شیک در جنوب غربی ایرلند به نتیجه میرسد که اگر نتوانست در مهلت تعیینشده جفت خود را پیدا کند به یک خرچنگ تبدیل شود، چون این حیوان ۱۰۰ سال عمر میکند و خونش آبی است. مدیر هتل او را تحسین میکند، چون بیشتر مردم ترجیح میدهند سگ باشند و…
«خرچنگ» همچنین در هفت بخش شانس دریافت جوایز هجدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا را دارد که اسامی نامزدهای آن هفته پیش اعلام شد.
فیلم آلمانی «ویکتوریا» (Victoria) ساخته سباستین شیپر و فیلم بریتانیایی «۴۵ سال» به کارگردانی اندرو های، هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند.
«ویکتوریا» در کنار «موستانگ» (Mustang) به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون تولید مشترک فرانسه، آلمان و ترکیه و «قوچها» (Rams) به کارگردانی گریمور هاکونارسون تولید مشترک ایسلند و دانمارک، فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلم اروپا را کامل میکنند.
«ویکتوریا» سال گذشته در شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین برنده جایزه خرس نقرهای بهترین دستاورد هنری (اشتورلا برانت گروولن برای فیلمبرداری) شد.
«موستانگ» ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن جایزه سینمای اروپا را برد و نماینده فرانسه در بخش اسکار بهترین فیلم خارجیزبان است. «قوچها» نیز در جشنواره کن برنده جایزه اصلی بخش نوعی نگاه شد و به نمایندگی از ایسلند در بخش اسکار فیلم خارجیزبان رقابت میکند.
اسامی برندگان بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم اروپا ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در مراسمی برلین معرفی میشوند.
بیش از ۳۰۰۰ عضو آکادمی فیلم اروپا درمورد برندگان جوایز اصلی فیلم اروپا رأی میدهند و برندگان بخشهای فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوینگر و… با رأی یک هیئت داوری انتخاب میشوند.
سه برنده آخر جایزه بهترین فیلم اروپا – «عشق» به کارگردانی میشائل هانکه در ۲۰۱۲، «زیبایی بزرگ» به کارگردانی پائولو سورنتینو در ۲۰۱۳ و «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی در ۲۰۱۴ – جایزه اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را هم دریافت کردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





