جوان نوشت :در اوایل قسمت یکم سریال «ممنوعه»، چند دختر و پسر جوان را میبینیم که در ویلایی در شمال کشور مشغول بازی هستند؛ ورقهای بازی بین افراد پخش میشود، در این بخش حاکم که پسری از اعضای گروه است حکم میکند شماره ۳ و ۵ باید امشب باهم بخوابند!
این روزها حال و هوای فرهنگ به همان اندازه وخیم است که حال و هوای اقتصاد! محصولات فرهنگی بیش از پیش به سمت ابتذال میرود و مسئولان و مدیران وزارت ارشاد گویا در خواب عمیقی به سر میبرند. محصولات سینمایی در افزایش فضای اروتیک و دیالوگهای مبتذل از هم سبقت میگیرند و در شبکه نمایش خانگی، محصولات منتشر شده، سبک زندگی مبتذل را به مخاطبانشان ارائه میدهند و گویا دیگر هیچ نهادی هم متولی حفظ و صیانت از حریم خانواده نیست. در همین راستا سریال جدیدی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که سطح ابتذال در آن را شاید بتوان در نوع خود بیسابقه دانست. آنچه در ادامه میآید گزارشی است که رجانیوز درباره این سریال نوشته است:
«ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده و قرار است قسمتهای بعدی این مجموعه نیز به صورت هفتهای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «ممنوعه» داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت میکند، از دغدغههای امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی…
نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیبهای اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند، هر چه را دلشان میخواهد، برای فروش بیشتر به مبتذلترین شکل به تصویر میکشند. این ادعا زمانی روشنتر میشود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جامجم نکته قابل تأملی را به زبان میآورد، او در پاسخ به سؤالهای جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخهای متفاوتی میدهد و در آخر از خبرنگار جامجم میخواهد که درباره آنها خوب بنویسد و در ادامه میگوید: «برای اینکه این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایینتر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد.»!
از همین جمله میشود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب میخورد؛ تولیدکنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذابتر و بفروشتر از مدل سریالهای ترکیهای و مبتذل.
نکته جالب این است که مدیر تولید این سریال در پاسخ به این سؤال جام جم که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است، میگوید: «خب مگر بعدش را دیدهایم؟! انجام کار را دیدهایم؟»!
گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه جنسی است و بیان این مسائل و عادیسازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمیآید!
در بخشهای دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکلی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکلی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بیبندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر میرسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است.
سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که وزارت ارشاد دقیقاً دارد چه کار میکند؟! و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحاً مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفتوگو نشسته است. آنچه از ظاهر ماجرا برمیآید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بودهاند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفتهاند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی- اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بیقید و بند هستند، قطعاً صدماتی را به بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد میکنند که شاید نتوان به این سادگیها آنها را ترمیم کرد.
«ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده و قرار است قسمتهای بعدی این مجموعه نیز به صورت هفتهای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «ممنوعه» داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت میکند، از دغدغههای امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی…
نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیبهای اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند، هر چه را دلشان میخواهد، برای فروش بیشتر به مبتذلترین شکل به تصویر میکشند. این ادعا زمانی روشنتر میشود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جامجم نکته قابل تأملی را به زبان میآورد، او در پاسخ به سؤالهای جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخهای متفاوتی میدهد و در آخر از خبرنگار جامجم میخواهد که درباره آنها خوب بنویسد و در ادامه میگوید: «برای اینکه این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایینتر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد.»!
از همین جمله میشود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب میخورد؛ تولیدکنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذابتر و بفروشتر از مدل سریالهای ترکیهای و مبتذل.
نکته جالب این است که مدیر تولید این سریال در پاسخ به این سؤال جام جم که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است، میگوید: «خب مگر بعدش را دیدهایم؟! انجام کار را دیدهایم؟»!
گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه جنسی است و بیان این مسائل و عادیسازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمیآید!
در بخشهای دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکلی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکلی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بیبندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر میرسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است.
سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که وزارت ارشاد دقیقاً دارد چه کار میکند؟! و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحاً مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفتوگو نشسته است. آنچه از ظاهر ماجرا برمیآید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بودهاند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفتهاند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی- اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بیقید و بند هستند، قطعاً صدماتی را به بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد میکنند که شاید نتوان به این سادگیها آنها را ترمیم کرد.
منبع: روزنامه جوان
برچسبها: «ممنوعه»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





