جوایز هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ در دو بخش فیلمهای بلند و کوتاه به برگزیدگان اهدا شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره، هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ (IFFZ) شامگاه یک ژوئن برگزیدگان خود را معرفی کرد.
در این دوره از فستیوال در بخش فیلمهای بلند داستانی، فیلم «پری» ساخته سیامک اعتمادی جایزه اول جشنواره را دریافت کرد.
سیامک اعتمادی که به دعوت جشنواره در زوریخ و اختتامیه حضور یافته بود جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کرد. این فیلم در سال ۲۰۲۰ در بخش پانورامای فستیوال بینالمللی فیلم برلین نیز حضور داشت.
بیانیه هیات داوران درباره فیلمهای اول و دوم بخش فیلمهای بلند
باربارا میلر رییس هیات داوران بخش فیلمهای بلند این دوره از جشنواره، درباره انتخاب فیلم «پری» ساخته سیامک اعتمادی عنوان کرد: در فیلم «پری» دو جهان با هم در کشمکش هستند که هر دو این جهانها در یک وضعیت اضطراری در افراطیترین و شدیدترین حالت خود قرار دارند.
در این فیلم زنی وجود دارد که در لبه مرگ و زندگی با شیاطین و فرشتههای درونی و بیرونی میجنگد؛ یک رهایی دردناک از همه زنجیرها و در پایان همه چیز رها و آزاد میشود.
جوئل ینت دیگر داور جشنواره، فیلم «پری» را چنین تشریح کرد: «پری» تنها داستان جستجوی یک مادر برای فرزندش نیست، بلکه درباره جستجوی هویت از طریق مکانهای تاریک است؛ جایی که در آن برخوردهای گرم و عشق مادرانه از طریق داستانی قدرتمند یک راه درست را روشن و مشخص میکند.
ورونیک گری دیگر داور جشنواره، فیلم را چنین توصیف کرد: ملیکا فروتن در «پری» کار برجستهای را انجام میدهد. تحول او در فیلم فوقالعاده است. فیلم از همان لحظه اول شما را به صندلی میچسباند.
گرترود پینکاس دیگر داور جشنواره نیز درباره فیلم گفت: تحول شخصیت اصلی فیلم با عملکرد عالی بازیگران نقشهای مقابل و کناری او افزون شده است.
آنینا فورِر به عنوان آخرین داور این بخش درباره اهدای این جایزه به فیلم «پری» گفت: فیلم یک داستان هیجانانگیز، یک بازیگر نقش اصلی عالی، کاراکترهای کناری قدرتمند، تغییرات قصه فوقالعاده، تصاویر شگفتانگیز و پایانی را که خواستار ساخت یک دنباله است، دارد.
در ادامه مراسم، فیلم «غریبه ای در پاریس» به کارگردانی مهدیه ولیزاده به عنوان رتبه دوم جشنواره در این بخش اعلام شد.
باربارا میلر درباره این فیلم که جایگاه دوم را بدست آورد چنین توضیح داد: کل جهان فیلمِ «غریبه ای در پاریس» در یک مکان واحد، متمرکز شده است. فیلم اثری بامزه، سرگرمکننده و در عین حال عمیق است.
گرترود پینکاس نیز با تمجید از فیلمبرداری فیلم «غریبهای در پاریس» گفت: در این فیلم بسیار هوشمندانه از دوربین استفاده میشود.
جوئل ینت فیلم «غریبهای در پاریس» را این چنین تشریح کرد: فیلم درباره احمد یحیی زاده موسیقیدان ایرانی است و زمانی که او تلاش میکند ملیت فرانسوی را بدون کسب هیچگونه موفقیتی به دست آورد، شهرِ عشق (پاریس) به یک دام و تله تبدیل میشود.
آنینا فورِر نیز فیلم را این گونه توصیف کرد: نحوه ای که فیلمساز و احمد یحیی زاده، در این فیلم ما را به رویاهایشان نزدیک میکنند، چشمگیر است.
ورونیک گری هم درباره این فیلم گفت: «غریبه ای در پاریس» یک فیلم امیدوارکننده است که نشان می دهد در زندگی یک شروع تازه، امری شدنی و امکان پذیر است. شما خیلی راحت میتوانید به فیلمساز و هنرمند شگفت انگیزش وابسته شوید. این فیلم احساسی در آینده به یادگار خواهد ماند.
جوایز بخش فیلمهای کوتاه جشنواره
در این دوره از جشنواره در بخش فیلمهای کوتاه، آزاده موسوی با فیلم «ملاقات» جایزه اصلی جشنواره شامل استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی را دریافت کرد. البته موسوی نتوانست برای دریافت جایزه در شهر زوریخ حاضر شود.
در بیانیه هیات داوران برای اهدای جایزه به فیلم آزاده موسوی چنین آمده است: فیلم کوتاه «ملاقات» ساخته آزاده موسوی که به اتفاق آرا موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره شد، اثری باورنکردنی با دستاوردی منحصر به فرد است.
فیلم که براساس تجربیات خود فیلمساز ساخته شده کاملا انسانی و در عین حال هم شخصی و هم جهانی است.
جایزه دوم فیلم های کوتاه جشنواره نیز به فیلم «سفید پوش» ساخته رضا فهیمی رسید.
در بیانیه هیات داوران از «سفید پوش» به عنوان فیلمی یاد شده است که انسانشناسی را در یک دنیای خیلی خاص و متراکم، در روستایی در حومه یک شهر در ایران فعلی ارائه می دهد.
به گفته هیات داوران، فیلم یک پرتره زیبا و شاعرانه از یک جامعه است.
کارین هبرلین، حمیرا سلییر، فیروز ای.پیلت و مورتیز اشنایدر، داورهای بخش فیلمهای کوتاه این دوره از جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ بودند.
نمایش آنلاین فیلمهای جشنواره تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳۳۰ اثر به جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس رسید/ اضافه شدن بخش «ایران ۳۶۰ درجه»
- اسامی داوران و فیلمهای کوتاه پذیرفته شده در جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ اعلام شد
- اختتامیه نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی برگزار شد/ جایزه بهترین فیلم برای «پری» سیامک اعتمادی
- فیلم کارگردان ایرانی دو جایزه اصلی جشنواره فرانسوی را به دست آورد
- عکسهایی از دوربینی که اولین فیلم سینمایی رنگی ایران با آن ساخته شد
- معرفی فیلم کارگردان ایرانی که به جشنواره برلین راه یافته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





