هوشنگ گلمکانی گفت وگوی تصویری کوتاهی با فریدون جیرانی درباره سختی های کار انتخاب فیلم برای جشنواره انجام داده که در کانال تلگرامی ماهنامه فیلم منتشر شده است .
به گزارش سینماسینما، بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
+آقای جیرانی جشنواره فیلم فجر امسال اعلام کرده که فقط ۲۲ فیلم در بخش مسابقه خواهدبود و بخشهای جنبی برای فیلمهای دیگر ندارد .فکر می کنید جشنواره بتواند به این وعده عمل بکند ؟
_۲۲ فیلم هم کمتر است… فکر کنم ۱۸ یا ۱۹ فیلم برود بخش مسابقه وبا فیلمهای اول و انیمیشن ومستند ،بشود ۲۵ فیلم .چون من هیات انتخاب بودم می دانم کار خیلی سختی است .چون نهایتا ده فیلم با رای بالا انتخاب می شود و از فیلم یازدهم به بعد ،فیلمها همه ،هم عرض می شوند و نزدیک به هم می شوند به همین دلیل انتخاب کردنشان سخت می شود .به خاطر همین است که تعداد فیلمها را زیاد انتخاب می کنند . در آن سالی هم که ما هیات انتخاب بودیم هر چه به آقای حیدری اصرار کردیم تعداد فیلمها را اضافه نکرد و همان ۲۲تا را گذاشت .اما آن موقع فیلمهای اول جدا بودند و۱۱تا فیلم اول جدا انتخاب می کردند و حق فیلم اولی ها ادا می شد ولی الان حق فیلم اولی ها ادا نمی شودو قرار است فقط سه فیلم اول بیاید و سه فیلم اول شاید باعث شود که خیلی از فیلمهای اول کنار گذاشته شود و این کار را خیلی سخت می کند ..
+با وجود فشارهایی که مجموعه سینمای ایران ،تهیه کنندگان وکارگردانان برای حضور در جشنواره می آورند ،فکر می کنید واقعا این وعده ۲۲ فیلم عملی است ؟
_فکر کنم اگر آیین نامه شان را قطعی کرده باشند و رویش تاکید داشته باشند _مثل همان دوسه سال پیش که حیدری تاکید داشت -مجبور بشوند این کار را بکنند.ممکن است یکسری فیلمها دلخور و ناراحت شوند واین طبیعی است .انتخاب کردن فیلم برای جشنواره کار سختی است.
+خودت که امسال خیالت راحت است ؟
ـ خودم که خیالم راحت است و با خیال راحت فیلم می بینم و اضطراب پارسال را ندارم .می نشینم فیلم می بینم ولذت می برم .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





