هفدهمین جشن خانه سینما شامگاه ۲۰ شهریور ماه در عمارت مسعودیه برگزار شد. طبق روال مرسوم همایون اسعدیان دبیر جشن سخنرانی کرد و اغلب برگزیدگان بدون هیچ سخنرانی جوایزشان را دریافت کردند اما برخی سینماگران از جمله این سینماگران ناصر تقوایی، علیرضا خمسه و … که برای اهدای جایزه روی سن حاضر شده بودند، سخنانی را مطرح کردند.
علیرضا خمسه: دو سال پیش از وزارت ارشاد نامهای برایم آمد که با اهدای نشان درجه یک هنری به بنده موافقت شده بود. این نامه سال ۹۲ به من رسید اما امسال ناگهان علیرضا خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد! و دوستان یادشان رفت که به من این نشان را بدهند.
مهناز افشار: روزی در خیابان مشغول فیلمبرداری بودیم و دو خانم که مرا شناخته بودند،به یکدیگر گفتند بازیگرها فقط در سینما زیبا هستند اما خود واقعیشان اصلا قشنگ نیست. من هم سعی کردم با لبخندی پاسخ آنها را بدهم که یکی از آنها گفت: هر چند زشت است اما مهربان است و این خاطره برای من دلنشین است.
پانته آ پناهیها: سینما هم مانند خیلی جاهای دیگر پر از آدمهای سخت کوش است و من به افتخار این آدمهای سختکوش که بسیاری از آنان پشت صحنه هستند تمام قد میایستم و از استادان عزیزم سپاسگزارم و باید بگویم در مقابل دیگر نامزدهای این بخش خیلی خوششانس بودم.
مریلا زارعی: پیش از این این جایزه را برای فیلمهای «دو زن»،«سربازهای جمعه»و«درباره الی» دریافت کرده بودم. اما این جایزه از لحاظ دیگری برایم ارزشمندتر است.چون پشتوانه آن مهر و عشقی است که از مادران سرزمینم گرفتم. «الفت» فیلم «شیار ۱۴۳» از نگاهها گذشت و به قلبها نشست و من این جایزه را به نمایندگی از تمام زنان سرزمینم میگیرم و میگویم من به عنوان مریلا زارعی این جایزه را نگرفتهام .
رامبد جوان: آرزو کنیم روزی برسد که یک بار بتوانیم یک مراسم را درست برگزار کنیم. ما میتوانستیم در خانهمان بنشینیم و تلفنی هم به ما گزارش بدهند که چه اتفاقی اینجا افتاده است. مازیار من ترجیح میدهم در ادامه برنامه موقع صحبتهای خانم معتمدآریا و براساس صحبتهای ایشان بازی در سکوت کنم.
شمس لنگرودی: دلم به بوی تو آغشته است/سپیده دمان کلمات سرگردان بر میخیزند و خوابآلوده / دهان مرا میجویند تا از تو سخن بگویم/…
فرشته طائرپور: جناب جنتی سینمای ایران درهر دولتی صرف نظر از همراه یا ناهمراه پایش روی خاک مقدس میهن و سرش در آسمانها و آرمانها بوده است و هرگز کسی نتوانسته این شان را از آن بگیرد. از شما دعوت میکنم به خاطر خانه سینما این نهاد صنفی که بهترین مثال برای یک جامعه معدنی است، به این سینما تکیه کنید. اگر هر وزیری به این جمع تکیه نکند نمیتواند کار دلی خود را برای فرهنگ ثبت کند. اما خوشبختانه با حضور افرادی مانند شما آقای روحانی ، آقای ایوبی و … زمینههای این همدلی وجود دارد.
ناصر تقوایی: برخلاف بعضی شایعات هیچ مشکلی برای فیلمسازی ندارم. اتفاقا آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی چندبار پیشنهاد کار به من داده و رابطه خوبی داریم. اما به تجربه دیدهام معمولا وقتی برای تهیه کنندهای فیلم میسازیم، آن فیلم دیگر چیزی نیست که خودمان میخواهیم. البته این به اجبار تهیه کنندهها نیست بلکه به دلیل احساس مسئولیت خودمان است. زیرا وقتی کسی برای فیلم ما سرمایه گذاری میکند، یا باید جواب سرمایه او را با گیشه بدهیم و یا با کیفیت خود فیلم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قرار نوامبر»؛ جزئیاتی از فیلم جدید مهناز افشار
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- علیرضا خمسه: سینما براساس عشق بوجود آمده است/ طنز یک مسئله ادبی و کمدی یک مقوله نمایشی است
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- گنجینه «علیرضا خمسه» در موزه سینما راه اندازی شد
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- زمان برگزاری مجمع و انتخابات خانه سینما تعیین شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمیشود؟
- آخرین سینماتک سال ۱۴۰۰ و نمایش «آپارتمان شماره ۱۳»
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- هدیه تهرانی، نامی در بین مشاهیر بازیگری دنیا/ کوتاه درباره «بی همه چیز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





