
افرادی که با نیت دوستی با عوامل و ستارههای سینما پول خود را وارد سینما میکنند هر رقمی که بازیگر یا فیلمساز مورد نظرشان بگوید را پرداخت میکنند
اسماعیلی معتقد است که برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آن ناخواسته تخریب کلیت سینماست.
حبیب اسماعیلی (تهیهکننده و بازیگر سینما) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: به هر حال با هر شرایط اقتصادی که در کشور حاکم شود تولید فیلمهای سینمایی ادامه پیدا میکند. تولید در سینما متوقف نخواهد شد و بحثهایی که امروز در حوزه اکران مطرح است و اینکه برخی معتقدند فیلمها در اکران دچار پدیده فیلمسوزی میشود، نشان میدهد اتفاقا میزان تولید فیلمهای سینمایی بالاست.
وی ادامه داد: آنچه امروز در حوزه سینما در بحث تولید مطرح است و باید به آن توجه شود، نظاممند شدن ورود افراد در حرفههای گوناگون و همچنین مشخص شدن وضعیت پولهای ورودی و سرمایهها به سینما است.
تهیهکننده فیلم قرمز ادامه داد: افزایش تولید در سینما باعث شده نیروی انسانی بیشتری وارد سینما شوند اما باید مراقبت کرد که این نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولید با مدیریت درست وارد سینما شود. البته من نمیخواهم بگویم باید درها را به روی نیروهای جوان و تازهنفس بست اما میتوان نیروی انسانی مورد نیاز را از طریق اعضای صنوف سینمایی ثبت شده در خانه سینما تأمین کرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر سینمای ایران مانند دهههای گذشته مشکل نقدینگی و ورود سرمایه را ندارد و فیلمها برای تولید، دغدغه تامین پول به شیوه سالهای گذشته را ندارند، افزود: نفس اینکه افرادی پولهای خود را برای تولید محصولات فرهنگی و بخصوص فیلم هزینه میکنند قابل تقدیر است و ما نمیتوانیم با نیتخوانی، اهداف دیگری را برای کسانی که سرمایه خود را به سینما میآورند، ترسیم کنیم. ما فقط باید از کسانی که از راه مشروع پول خود را در سینما خرج میکنند، تشکر کنیم.
تهیه کننده خرگیوش: برخی سرمایهگذاران سینمایی فقط دنبال گرفتن عکس یادگاری با ستارهها هستند
تهیهکننده فیلم خرگیوش ادامه داد: البته برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آنها ناخواسته تخریب کلیت سینماست. برخی از کسانی که در سینما سرمایهگذاری میکنند هدفشان تولید فیلم نیست بلکه به ستارههای سینما علاقه دارند و میخواهند با استفاده از سرمایه و پول خود با این ستارهها عکس یادگاری بگیرند و طرح دوستی بریزند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه چنین پولهایی اصلا برای سینما سازنده نیست، ادامه داد: افرادی که با نیت دوستی با عوامل و ستارههای سینما پول خود را وارد سینما میکنند هر رقمی که بازیگر یا فیلمساز مورد نظرشان بگوید را پرداخت میکنند و همین مساله، دستمزدها را بدون حساب و کتاب افزایش میدهد و دیگر نمیتوان دستمزدها را کاهش داد. یعنی آن بازیگری که با رقم غیرمنطقی در فیلمی بازی کرده، دیگر حاضر نیست از آن میزان دستمزد کمتر بگیرد.
وی ادامه داد: بخش خصوصی که سالها در سینما حضور داشته و از جیب خودش و با استفاده از میزان فروش و سود فیلم قبلی اثر بعدیاش را میساخته، با این شرایط نمیتواند ادامه حیات بدهد.
تهیهکننده فیلم بازجویی یک جنایت افزود: متاسفانه با وجود آنکه بسیاری از فیلمها در پشت اکران باقی ماندهاند، فیلمهایی که با ارقام غیرمتعارف ساخته میشوند از حمایت در اکران نیز برخوردارند و سرمایهگذاران و سازندگان این آثار حتی میتوانند به فاصله دو ماه بعد از ساخت اثرشان آن را اکران کنند و حتی بهترین فصلهای اکران نیز به آنها اختصاص پیدا میکند.
اسماعیلی افزود: باید نهادهای صنفی و سازمان سینمایی بر ورود و منشا سرمایههای مختلف به سینما نظارت کافی داشته باشند تا کلیت سینما ضربه نبیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- گفتوگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره اکران نوروزی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ به سینمای ایران امیدوارم
- گفت وگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای سینماها
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- دستاورد ردهبندی سنی فیلمها به روایت یک تهیهکننده
- حبیب اسماعیلی: در جریان اکران، دزدی و دلالی وجود دارد
- انتقاد حبیب اسماعیلی از رویکرد برخی سرمایهگذاران در سینما
- یک تهیه کننده سینما: همه ژانرها در اکران نوروزی گنجانده شده است
- اکران فیلم خارجی در سینماها محقق میشود؟
- پیشنهاد یک تهیه کننده: چیدمان اکران نوروزی متنوع باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





