حبیب اسماعیلی مدیر عامل موسسه رسانه فیلمسازان گفت: مشکل اساسی مان کمبود سالن سینما است. در سال حدود ۱۰۰ فیلم تولید می شود که تناسبی با تعداد سالن ندارد. هرچند امسال سعی کرده اند تولیدات حساب و کتاب داشته باشند. اگر از میان فیلم هایی که از سال های گذشته مانده اند و به حدود ۱۰۰ فیلم می رسد، بتوانیم ۶۰ تا را اکران کنیم قطعاً ۴۰ فیلم رنگ اکران به خود نمی بینند و حتی اگر به صورت چرخشی یا فصلی اکران شوند، باز هم تهیه کنندگان صدمه می بیند.
به گزارش سینماسینما ،اسماعیلی افزود :بعضی از سینماها متأسفانه حق را ناحق می کنند و با رانت خواران همدست می شوند. خودم با این مسائل دست به گریبان بودم. به جای حمایت از فیلم هایی که خیلی پرمخاطب نبودند، به آنها سانس نمی دادند و از سالن محرومشان کرده بودند که به فیلمهای خودشان برسد و این بی عدالتی محض است.
تهیه کننده «خرگیوش» افزود: واقعاً در این شرایط امروز می بینم چند تا فیلم که در این دو هفته اکران شده مبلغ شان به صد میلیون تومان هم نرسیده است. فکر می کنم در اکران نگاهمان باید عادلانه باشد. پردیس و سینمایی که فروش خوبی می کند، به فیلم هایی که یک مقدار از فروش کمتری دارند بها بدهد و از آنها حمایت کند. البته همه سینماداران این طور نیستند و تنها یکی- دو سینما متأسفانه با تبعیض شان باعث ایجاد بدبینی شده اند. شما حتی اگر به صحبتهای تهیه کنندگانی که معترض اند، مراجعه کنید هم می بینید راجع به همه سینما صحبت نمی کنند، چون اکثر سینماها مراعات می کنند و با وجود اینکه کمتر مخاطب داشته اند، اما به سانس ها دست نزده اند. از سوی دیگر بعضی سینماها طمع برشان داشته و فکر می کنند اگر فیلمی در یک سالن فقط ۵۰ نفر تماشاگر دارد، چرا باید صندلی های دیگر خالی بماند؛ در نتیجه بلافاصله سانس اش را باطل و با در اختیار قرار دادن آن برای نمایش فیلمی دیگر، تماشاگران را تبدیل به ۱۰۰ نفر می کند.
او ادامه داد:متأسفانه شرایط جوری شده که همه چیز را برای خودشان می خواهند و ۴ ماه از سال می گذرد، اما آیین نامه اکران اگر واقعاً درست رعایت شود، از خیلی اتفاقهای ناگوار جلوگیری می شود. تأسف می خورم از افرادی که در این صنف هستند. این کار اسمش دزدی و کار دلال ها است. اگر آدمها با فرهنگ بودند و حساب و کتاب سرشان می شد چنین کاری را انجام نمی دادند.
او درباره اینکه برای حل بحران اکران و کوتاه کردن دست مافیا باید چه کار کرد، افزود: ما ارکان نظارتی مثل شورای عالی و شورای اکران داریم که بالاخره باید رسیدگی کنند. متأسفانه همه با هم دوست و رفیقیم، اما در عمل شاهد رفتارهای ناجوانمردانه در قبال فیلمهایمان هستیم. امروز می بینیم برخی تیشه به ریشه فرهنگ می زنند و جیب خودشان پر کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- گفتوگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره اکران نوروزی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ به سینمای ایران امیدوارم
- گفت وگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای سینماها
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- دستاورد ردهبندی سنی فیلمها به روایت یک تهیهکننده
- حبیب اسماعیلی: برخی سرمایهگذاران سینمایی فقط دنبال گرفتن عکس یادگاری با ستارهها هستند
- انتقاد حبیب اسماعیلی از رویکرد برخی سرمایهگذاران در سینما
- یک تهیه کننده سینما: همه ژانرها در اکران نوروزی گنجانده شده است
- اکران فیلم خارجی در سینماها محقق میشود؟
- پیشنهاد یک تهیه کننده: چیدمان اکران نوروزی متنوع باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





