به دنبال انتقادهای شدید به تصمیم آکادمی اسکار مبنیبر رد صلاحیت فیلم نیجریهای «شیردل» برای رقابت در اسکار بینالمللی، آکادمی دلایل خود را اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، آکادمی اسکار صلاحیت نماینده سینمای نیجریه برای حضور در رقابت بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۰ را رد کرد.
این تصمیم با انتقادهای شدید روبهرو شد و حالا آکادمی بیانیهای منتشر کرده تا دلیل خود را بیان کند و دلیل اصلی این بوده که فیلم «شیردل» ساخته ژنویو انناجی دربرگیرنده تنها ۱۱ دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی است.
در بیانیه آکادمی آمده است: ما آوریل ۲۰۱۹ اعلام کردیم که اسم بخش «فیلم خارجی زبان» اسکار به بخش «فیلم بلند بینالمللی» تغییر کرده و همچنین تاکید کردیم مقررات این بخش نباید تغییر کند. هدف این جایزه همان است که بود و برای بررسی فیلمهایی است که بیرون از آمریکا و به زبانی غیر از انگلیسی ساخته شده باشند.
در بیانیه همچنین آمده با ارزیابی فیلمهایی که امسال به این بخش ارسال شدند، فیلم «شیردل» دربرگیرنده تنها ۱۱ دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی است که موجب میشود این فیلم حائز شرایط حضور در این بخش نباشد.
کمیته انتخاب نیجریه هم در واکنش به این توضیحات اعلام کرد: این تصمیم، فیلمسازان ما را ترغیب میکند تا در آینده به دستورالعملهای آکادمی بیشتر توجه کنند.
این کمیته تاکید کرد: نیجریه برای اولین بار در رقابت اسکار شرکت کرده بود و به همین دلیل به این شرط که فیلم باید بیشتر غیرانگلیسی زبان باشد، کمتر توجه کرد. این فیلم کمدی ۹۵ دقیقهای بیشتر به زبان انگلیسی است و بخش کوتاهی از آن به زبان ایگبو است.
در هر حال زبان انگلیسی، زبان رسمی نیجریه است که نتیجه دههها استعمار انگلیس در این کشور تا سال ۱۹۶۰ یعنی سال استقلال آن، بودهاست. البته چندین زبان بومی در این کشور صحبت میشود که ایگبو و بوروبا از جمله آنها هستند.
با وجود اظهارات مصالحهجویانه کمیته انتخاب نیجریه و پذیرش نظرات آکادمی اسکار، این تصمیم آکادمی در رسانههای اجتماعی واکنشهای زیادی برانگیخت و چهرههای متعددی به این تصمیم اعتراض کردند.
ایوا دوورنی کارگردان سرشناس از جمله معترضان بود که نوشت در حالی که حتی اسم این بخش تغییر کرده و از آن به عنوان فیلم بینالمللی به جای فیلم خارجی زبان یاد میشود، دیگر نباید بر عنصر زبان به عنوان عنصر تعیینکننده تاکید کرد. یعنی یک کشور برای حضور در رقابت آکادمی باید زبان رسمی خودش را تغییر دهد؟
اننانجی کارگردان «شیردل» که از چهرههای شناخته شده نیجریه است هم در توییتر از حمایت دوورنی تشکر کرد و گفت «شیردل» به همان زبانی ساخته شده که ما در نیجریه صحبت میکنیم. وی یادآوری کرد که انگلیسی پلی بین بیش از ۵۰۰ زبانی است که در نیجریه به آن صحبت میشود. وی افزود: مستعمره شدن انتخاب ما نبود. این استعمار با استعمار فرانسویها هیچ فرقی ندارد، ولی فیلم کشورهای فرانسوی زبان میتوانند راهی اسکار شوند.
انناجی از طیفی است که صنعت فیلم نالیوود را ایجاد کردهاند و اپرا وینفری از وی بهعنوان جولیا رابرتز آفریقا یاد کرده بود. این فیلم که اولین فیلم ساخته شده توسط این بازیگر آفریقایی است یکی از ۱۰ فیلم معرفی شده از کشورهای آفریقایی برای اسکار ۲۰۲۰ بود که رکوردی برای اولینبار از نظر تعداد در اسکار داشتند. انناجی در فیلم «شیردل» به عنوان بازیگر هم جلوی دوربین رفته است. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتوی امسال دیده شد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- فهرست مدعیان جایزه فیلم بلند بینالمللی منتشر شد/ رقابت مجیدی با فیلمسازانی از ۹۲ کشور در اسکار ۲۰۲۱
- ادعای عجیب رسانههای فرانسوی درباره کارگردان «بینوایان»
- تمجید هالیوود ریپورتر از نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰
- «در جستجوی فریده» در دو بخش اسکار حضور دارد
- برای سومین بار در تاریخ اسکار، نماینده عربستان در اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد
- مهلت ارسال فیلم برای اسکار خارجی ۲۰۲۰ امروز به پایان میرسد
- فیلمی از یک کارگردان ایرانی از سوی اتریش به اسکار معرفی شد
- نمایندگان هلند و فنلاند در اسکار ۲۰۲۰ معرفی شدند
- معرفی نمایندگان ۲ کشور در اسکار ۲۰۲۰
- دومین تولیدکننده بزرگ فیلم در جهان کیست/ با «نالیوود» آشنا شوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





