بازیگر فیلم «عصر یخبندان» گفت: «این که مصرف کننده مواد مخدر دیگر نه یک مجرم که به عنوان یک بیمار در جامعه شناخته می شوند، گام مثبتی است. وقتی جامعه چنین برداشتی را بپذیرد، راحت تر می تواند به درمان فرد مبتلا کمک کند.»
به گزارش سینماسینما، نشست تخصصی اعتیاد عصر امروز، سه شنبه دوم شهریور در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در این نشست مصطفی کیایی کارگردان، فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی بازیگران و جعفری مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عصر یخبندان»، ارسیا تقوا روانپزشک و منتقد سینما، علیرضا نوروزی، روانپزشک و رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، علی اسدی رئیس اداره سلامت روان این وزارتخانه شرکت کردند.
خانواده در «عصر یخبندان» راه حل اصلی نجات از اعتیاد است
در ابتدای این نشست احسان کرمی مجری نشست از مصطفی کیایی خواست تا درباره ایده پرداختن به موضوع اعتیاد در«عصر یخبندان» صحبت کند. این کارگردان گفت: «اعتیاد موضوع بسیار فراگیری در جامعه است و جوانان هر خانواده ای به نوعی در معرض این معضل هستند. همچنین در سینمای ایران سال ها به موضوع اعتیاد از زوایای مختلف پراخته شده است. اما با توجه به شرایط در دوران ساخت فیلم، تصمیم گرفتیم «عصر یخبندان» را بسازیم. زیرا شیوه های مصرف مواد مخدر در حال حاضر تغییر کرده و این مواد قابل دسترس تر و آسیب آن جدی تر شده است.»
وی در پاسخ به این سوال که برای ساخت «عصر یخبندان» چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته است، افزود: «وقتی سراغ ساخت این فیلم رفتیم، موضوع خانواده برایمان اهمیت زیادی داشت و احساس می کردیم خانواده های که دچار نارسایی هستند، آسیب می بینند و اگر کانون خانواده به معنای واقعی تعریف شود، بسیاری از مشکلات و معضلات حل می شود. حتی در بخش هایی از فیلم شعار دادیم که راه اصلی نجات از اعتیاد را در خانواده جا بیاندازیم و نشان دادیم وقتی زن یک خانواده درگیر اعتیاد است، خانواده به فروپاشی نزدیک می شود. اما به هر حال برای ساخت این فیلم ما هم اذیت شدیم و آقای احسانی معاون وقت آثار سینمایی و سمعی وبصری سازمان سینمایی پای این فیلمنامه ایستادند و «عصر یخبندان» ساخته شد.»
مدیران نگاه از بالا به هنر دارند
فرهاد اصلانی نیز درباره تجربه ایفای نقش معتاد در سینما و بازی در نقش همسر یک فرد معتاد در «عصر یخبندان» بیان کرد: «این چهارمین تجربه بازی من در نقش معتاد یا فیلم هایی مرتبط با این موضوع در سینما بود. در فیلم «به خاطر پونه» نقش مردی را بازی کردم که تحت تاثیر مصرف مواد مخدر از همسرش جدا می شود. «شاخ به شاخ» نیز ماجرای زندگی یک روز فردی معتاد بود و از خاطرات افراد معتاد و مشکلاتشان صحبت می کرد و خوشبختانه این فیلم ها تاثیر خود را هم داشتند. مثلا هفته گذشته با مردی برخورد کردم که می گفت بعد از دیدن فیلم «شاخ به شاخ» اعتیاد را کنار گذاشته است. همچنین در «عصر یخبندان» ساختار غیرخطی و شکل قصه برایم جذاب بود. ضمن این که نقش من از این نظر ریسک داشت که می توانست در ورطه کمدی بیافتد.»
وی با اشاره به تغییر تعریف افراد مبتلا به اعتیاد به بیمار نه مجرم توضیح داد: «به نظرم همین که مصرف کنندگان مواد مخدر دیگر نه مجرم که بیمار شناخته می شوند، گام مثبتی بود. وقتی جامعه چنین برداشتی را بپذیرد به درمان فرد مبتلا راحت تر می تواند کمک کند.»
بازیگر «به خاطر پونه» با انتقاد از نگاه از بالا به هنر توسط مدیران اظهار کرد: «متاسفانه این نگاه می گوید همه چیز خوب است و در نظر نمی گیرد که هنرمند می خواهد نشان بدهد که واقعیت همیشه خوب نیست و نوعی نگاه سیاسی بر این وضعیت حاکم است. ما زمانی که یک مساله فاجعه به بار می آورد تصمیم به حل آن می گیریم. برای مثال موضوع ازدواج سفید، طلاق عاطفی و مسائل جنسی که هنوز مطرح کردن آن ها یک تابو هست، مشکلات زیادی را به وجود آورده اند و این میان جوانان نادیده گرفته می شوند و به قول علیرضا نادری آن ها مهم اند به شرط آن که پیر شوند.»
اصلانی با اشاره به این که مردم همواره از مدیران جلوتر هستند، عنوان کرد: «به نظرم ما به عنوان هنرمند باید نمود اقدامات مثبت مسئولان را در جامعه ببینیم. اما رسانه همه چیز را مخفی می کند. یادم است اصغر فرهادی سریالی درباره ایدز و سرنگ های دسته جمعی می ساخت و بعد از یک سال از زمان تولید سریال، مدیران برای پخش آن تصمیم گرفتند. حالا این همه سال از ساخت آن سریال می گذرد و تازه تلویزیون یادش افتاده به سراغ سریال سازی درباره ایدز برود.»
تلویزیون سال ها مساله اعتیاد را مخفی می کرد
مهتاب کرامتی بازیگر فیلم «عصر یخبندان» نیز درباره ایفای نقش مادری معتاد و تجربیات پژوهشی خود درباره این مساله توضیح داد: «ابتدا شروع جشنواره فیلم سلامت را تبریک می گویم و خوشحالم که فیلم «عصر یخبندان» هنوز مسیر تاثیرگذاری خود را طی می کند. برای آشنایی با این نقش صحبت های مصطفی کیایی به من کمک زیادی کرد. البته من قبلا در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نیز نقش فردی معتاد به کرک را بازی کرده بودم که فضای کاملا متفاوتی داشت. همچنین از انجمن تولد دوباره برای بازی در این فیلم کمک زیادی گرفتم و به طور کلی در این گفت و گوها به نقطه نظرات کلی رسیدیم که شخصیت را شکل داد.»
وی با انتقاد از سانسور مساله اعتیاد در تلویزیون افزود: «تلویزیون اولین مستندی را که من درباره اعتیاد بازی کردم، نشان نداد و بعدها هنگام نمایش این فیلم نیز برخی از دیالوگ ها را سانسور می کرد. همچنین ما از طریق یونیسف تیزرهای زیادی درباره استیگما ساختیم که فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است نه مجرم. در حال حاضر مصرف مواد مخدر صنعتی باب شده و سن ابتلا به اعتیاد پایین آمده است. همچنین به نظر می رسد ما قشر مرفه درگیر به این مساله را هم نادیده گرفته ایم .»
اولین جشنواره فیلم سلامت تا پنجم شهریور ماه در پردیس های سینمایی چارسو و رازی برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- همکاری پنج ساله فارابی و یونیسف/ جوادی: کیفیت آثار تولیدی حوزه کودک را فدای زمانبندی جشنواره نکنیم
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- انتشار تصاویری از گریم بازیگران در سریال «سلمان فارسی» + ویدئو
- هومن بهمنش اولین سریال خود را میسازد/ «سواره نظام کوچک» وارد پیشتولید شد
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- گمشده در شهر
- «اورکا» در موسسه فیلم دوحه پذیرفته شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»