حسن معجونی بازیگر فیلم سینمایی «گورکن» که هفته گذشته و به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره شانگهای ۲۰۲۰ رونمایی شد، درباره تجربه حضور در این فیلم و فضای داستانی آن توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «گورکن» تازهترین ساخته سینمایی کاظم ملایی به تهیهکنندگی سینا سعیدیان است که هفته گذشته برای نخستین بار در جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۰ به نمایش درآمد.
ملایی که سابقه فیلمسازی در حوزه سینمای کوتاه را نیز داشته است، پس از «کوپال»، با فیلم «گورکن» دومین تجربه فیلمسازی خود در سینمای بلند را نیز پشتسر گذاشته است.
حسن معجونی ایفاگر یکی از نقشهای اصلی «گورکن» در گفتگویی درباره تجربه حضور در این فیلم گفت: در وهله اول چیزی که برای من بسیار اهمیت دارد، عواملی هستند که قرار است کار را پیش ببرند و در واقع فیلم را بسازند. من راحت میفهمم که واقعاً قصد یک گروه ساختن فیلم است یا فقط به این فکر میکنند که یک پولی از این راه در بیاورند. برایم مهم است که بدانم آنها واقعاً میخواهند تجربه کنند، حقیقتاً با پروژه درگیر هستند و تلاش میکنند که زبان خودشان را در فیلم پیدا کنند. این از جمله مواردی بود که من در گروه فیلم «گورکن» دیدم.
این بازیگر باسابقه تأکید کرد: مجموعه بازیگران فیلم هم برایم مهم بودند، هم نقشی را که به من پیشنهاد شد دوست داشتم و هم بازیگرانی که قرار بود کنارشان کار کنم. کاراکترهایی که اصولاً کم حرف هستند، همیشه برایم جذابیت خاصی دارند و وقتی چنین نقشهایی پیشنهاد میشود و سایر مواردی که گفتم در کلیت کار وجود داشته باشد، دوست دارم بازی در فیلم را بپذیرم.
به تکتک کاراکترهای این فیلم مظنون میشوید!
وی افزود: ما در مجموع قصد داشتیم طوری پیش برویم که مخاطب در طول فیلم مدام به شخصیتهای مختلف شک کند، توهمی ایجاد شود که چه کسی در ایجاد مشکل اصلیِ داستان نقش داشته است و همین ایجاد شک، از نقاط قوت فیلم «گورکن» است. مخاطب وقتی در جریان فیلم قرار میگیرد، به تکتک کاراکترهای فیلم مظنون میشود. همه تلاش من هم این بود که چنین فضای پر از تعلیقی را به خوبی نمایش بدهم، یعنی فضایی که مشکوک است و آدمها مدام به شک میافتند.
معجونی با اشاره به گریم خود در «گورکن» هم توضیح داد: در مورد گریم با کارگردان و طراح چهرهپردازی به این نتیجه رسیدیم که چه حال و هوایی داشته باشد تا بیشتر به نقش نزدیک شوم. خیلی دنبال طرح خاصی نبودیم، اما در کل با اکثر گریمهایی که قبلاً داشتم، متفاوت شد.
این بازیگر در ادامه با تاکید بر شکلگیری یک همکاری خوب با کاظم ملایی و سینا سعیدیان اظهار کرد: واقعاً جوانها برای من اهمیت دارند؛ کسانی که صرفاً دنبال ساختن یک فیلم نیستند بلکه همه توانشان را میگذارند که اتمسفر و زبان شخصی خود را پیدا کنند و فیلمی با کیفیت بسازند. از نگاه من این دغدغه بسیار ارزشمند است. جوانان انگیزهمند هستند و هنوز آنقدر خسته نشدهاند که بخواهند صرفاً فیلمی ساخته باشند یا سفارشی کار کنند و … این مسئله برای من خیلی مهم بود.
خونسردی در یک فضای پرتعلیق
معجونی در بخش دیگر از صحبتهایش درباره نقش خود در «گورکن» گفت: خونسردی شخصیتی که من در «گورکن» برعهده دارم، همان بخشی است که کارگردان میتوانست آن را به سمت التهاب ببرد، اما درخواستی از جانب او نبود که بخواهد چنین اقدامی کند و فضا را پر تعلیق کند تا ژانر فیلم معمایی و جنایی شود. او بیشتر میخواست روی کاراکترها متمرکز شود. وقتی شتاب آدمها گرفته شود، فضای معقولی ایجاد میشود و مخاطب هم سرعتش را کم میکند و بیشتر از اینکه دنبال التهاب ناشی از اتفاقی باشد که در فیلم رخ داده است، به این فکر میکند که شرایط افراد در دنیای قصه چگونه است.
وی افزود: کاظم ملایی کارگردان «گورکن»، علاقه دارد متفکر و با آرامش کار را انجام دهد و در عین حال فضایی بسازد که روی کاراکترها تمرکز شود تا اینکه صرفاً روی جریان شدید قصه تاکید داشته باشد.
حسن معجونی در پایان درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اکران فیلم در جشنواره شانگهای عنوان کرد: در مورد بازخورد مخاطبان زیاد نمیتوانم قضاوت کنم. شاید «گورکن» از آن دست فیلمهایی باشد که طرفدار سرسخت دارد و از سوی دیگر ممکن است عدهای این فیلم را نپسندند. به نظرم ظرفیت قصه طوری است که عوامل میتوانستند آن را به سمت فیلمهای جنایی و… ببرند، اما این کار را نکردند و بیشتر روی کاراکترها متمرکز شدند تا ماهیت کلی قصه و اضطرابی که در آن وجود دارد. به همین دلیل میگویم «گورکن» یا هوادار دوآتشه دارد یا مخاطبی که شاید با آن هیچ ارتباطی برقرار نکند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- اسکار آمریکای جنوبی به «جاده خاکی» رسید
- رمز و رازهای سر به مهر/ نگاهی به فیلم «گورکن»
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلمهای آسیایی لسآنجلس به ویشکا آسایش رسید
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم زمستان آمریکا برای ویشکا آسایش/ «گورکن» برنده جایزه بهترین فیلم مستقل شد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





