تفاهمنامه همکاری میان علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و فایز محمد الکندی’ رییس انجمن سینمایی عمان امضاء شد.
به گزارش سینماسینما، با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عمان و به منظور ارتفای سطح همکاری های فرهنگی میان دو کشور خصوصا در زمینه های سینمایی، با حضور حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری میان بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی عمان منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد زمینه اکران و بازاریابی فیلم های ایرانی در سینماهای عمان توسط طرفین که به انتخاب و تایید آنان می باشد، فراهم شود.
همچنین همکاری در تولید مشترک فیلم سینمایی پس از تبادل و تصویب فیلمنامه توسط طرفین، تسهیل حضور هنرمندان دو کشور در جشنواره ها و رویدادهای سینمایی دو کشور و آموزش جوانان مستعد عمان توسط انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه فیلم کوتاه از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
دکتر حجت الله ایوبی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و خالد عبدالرحیم الزدجالی مشاور وزیر رسانه عمان نیز در این مراسم حضور داشتند.
این تفاهم نامه در حاشیه سومین جشنواره فیلم عربی که از ۲۵ تا ۳۰ مرداد ۹۵ در شهر صلاله برگزار می شود، به امضا رسید.
کارگردانان صاحب نام ایرانی طرحی جدید را در سینمای جهان در انداخته اند
در این برنامه پنج روزه که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سومین جشنواره فیلم عربی گفت: سینما، در طول تاریخ، قدرت خود را آنچنان آشکار نموده است که فراتر از یک رسانه، بتواند جلوه هایی از جمال و جلال را بر پرده ای نقره ای منعکس کند و مخاطبان را با زبان جهانی تصویر، مسحور زیبایی و مجذوب والایی سازد.
علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود گفت: در روزگاری که به واسطه اقدامات مهلک برخی تاریک اندیشان، دنیای اسلام در معرض هجمه قرار گرفته است، بهره گیری از ظرفیت های سینما در راستای نمایش ظرافت های اخلاقی و انسانی این دین مبین می تواند به آشنایی جهانیان با آموزه های راستین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کمکی ارزنده کند.
وی افزود: سینما، در طول تاریخ، قدرت خود را آنچنان آشکار نموده است که فراتر از یک رسانه، بتواند جلوه هایی از جمال و جلال را بر پرده ای نقره ای منعکس کند و مخاطبان را با زبان جهانی تصویر، مسحور زیبایی و مجذوب والایی سازد.
تابش ادامه داد: سینمای نوین ایران نیز با اتکاء به نمایش چهره ای انسانی از جامعه ای اخلاق مدار و مسلمان این مجال را پیدا کرده است که حتی در زمان مواجهه با تجارب تلخ زندگی، امید و عاطفه را در چشم جوامع غربی عیان کند.
مدیر عامل فارابی ضمن اشاره به دست آوردهای سینمای ایران گفت: شاید برای آنکه دستاوردهای سینمای نوین ایران را ارج نهیم، ارائه آمارهایی از قبیل تولید سالانه بیش از صد فیلم بلند داستانی و یا کسب جوایز متعدد بین المللی که در سالهای اخیر، به لحاظ کمی، همواره بیش از دویست جایزه در سال بوده است، نتواند تأثیرگذاری سینمای ایران را آنچنانکه باید و شاید، نمایان کند. حتی کیفیت جوایزی که سینمای نوین ایران به ارمغان آورده و جوایزی مثل اسکار، گلدن گلوب، نخل طلای کن، خرس طلای برلین و شیر طلای ونیز را نیز شامل شده است، نمی تواند بر بقای تأثیر این سینمای ملی صحه بگذارد.
تابش یادآور شد؛ آنچه می ماند حکایات و تصاویری بر آمده از باورهایی جهان شمول است که بر صفحه ذهن مخاطبان جهانی نقش بسته است، تصاویر فراموش نشدنى که در اذهان حک شده اند و چه بسیارند تصاویر بیاد ماندنى در فیلم های کارگردانان صاحب نام ایرانی که طرحی جدید را در سینمای جهان در انداخته اند. طرحی که امروز با اقتباس داستان هایی از فیلم های ایرانی در کتاب های درسی در نقاط مختلف جهان، نسل های بعدی را از کودکی با تجلی زیبایی و والایی در گستره پهناور فرهنگ کشوری اسلامی آشنا می کنند.
علیرضا تابش افزود: تاریخ یکصدساله ی این منطقه و مستندات موجود، مبین آن است که همواره بیگانگان به منابع و ذخایر گرانقدر آن از منظری متفاوت می نگریستند که در جای خود، همسایگان فارس و عرب، هزینه های گزافی را برای برون رفت از بحران متحمل شده اند.
وی اشاره کرد: در دوران معاصر و در پرتو همزیستی مسالمت آمیز مردمان نیک سرشت منطقه، جام ها و پیاله ها دور دگر زده اند و دیگر نفت و فرش و خاویار و خرما و پسته تنها تحفه ی قابل عرضه ی این سرزمین ها قلمداد نمی شود. خلاقان، هنرآفرینان و هنرمندان ایران زمین با تکیه بر لطافت های انسانی، مرکز آفرینش آثاری شده اند که دیگر باکی نیست آن را محصور در مرزهای قراردادی و ژئوپولتیک رایج سیاسی بدانیم.
وی اظهار داشت: سینماگران ایرانی با تاسی به اسلاف خویش همچون فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ با اتکا بر شرافت و نجابت فرهنگی خویش سال هاست که مرزهای رایج را در نوردیده اند و آثارشان جایگاه خاصی در اعماق قلوب انسان ها، فارغ از هرگونه رنگ و نژادی یافته است.
سینمایى که پیام آور صلح و مدارا با جهانیان و اخلاق مدار است . کارشناسان حرفه اى سینماى جهان نمى توانند لب به تحسین این سینما نگشایند چرا که علاوه بر سایر توانایى هاى حرفه اىِ خود، تمامی قله هاى معتبرترین جشنواره هاى بین المللى را فتح کرده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان سخنان خود گفت: هنرسینماگران ایرانی را ارج می نهیم و برای شما که در این نشست باب سخن و گفتگو را در باره سینمای ایران گشوده اید، آرزوی سربلندی و توفیقات روز افزون از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»