عزیز الله حمید نژاد در بخشهایی از گفت وگوی خود با رضا درستکار در شرق حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینماسینما ،حمید نژاد گفته :اگر درباره دوره نادرشاه فیلمی ساخته شود، مخاطب میپذیرد که قطعا همهچیز از لحن و زبان گرفته تا صحنه و لباس، متعلق به آن زمان است؛ چون پیشزمینهای وجود ندارد؛ اما پیشزمینه ذهنی برای مخاطب ایرانی درباره دوران قاجار وجود دارد؛ بهویژه بعد از ساخت سلطان صاحبقران. مثلا آن اوایل که تمرینهای سریال را آغاز کرده بودیم، برخی بازیگران به تقلید از سلطان صاحبقران شبیه شخصیتهای آن سریال، دست را به پشت کمر عمود کرده و ژست میگرفتند و حرف میزدند! یک باور ذهنی بود که فکر میکردند باید اینطور رفتار کرد! من آن را اصلاح کردم. معتقد بودم با انتخاب زبان میانگین، بهتر میتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد. بااینحال این را هم بگویم که مرجعی وجود ندارد که طبق آن متوجه شویم که مردم در دوره قاجاریه دقیقا به چه زبانی و با چه لحنی صحبت میکردهاند! چیزی که بیشتر از آن دوران باقی مانده است، ادبیات مکتوب و نامهنگاریهایی است که نوعی تکلف بیانی در آنها مشاهده میشود؛ یعنی که از ادبیات محاوره آن دوره اطلاعی در دست نیست. از آن گذشته، من همیشه فکر میکردم که اگر یک روزی مثلا بخواهم فیلمی تاریخی بسازم، قطعا یک ادبیات میانگین را انتخاب خواهم کرد؛ دلیلم هم این بود که فیلمهایی مثل ده فرمان، السید یا بن هور یا بسیاری از فیلمهای تاریخی با ادبیاتی دوبله شده است که مخاطب بهخوبی با آنها ارتباط گرفته است. این نوع نگاه باعث شد تا در ساخت بانوی عمارت تردید و تعارف نکنم و بعضی دیالوگها را اصلاح کنم و از ادبیاتی استفاده کنم که بینابین بوده و ثقیل نباشد که بازیگران راحتتر دیالوگها را ادا کنند و مردم هم راحتتر آن را بپذیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عزیزالله حمیدنژاد: فصل دوم «بانوی عمارت» را نمیسازم
- ماجرای اعتراض به سریال بانوی عمارت به خاطر سیاه نمایی علیه حجامت وواکنش حمید نژاد
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عمارتی که زنان آن منفعل نیستند/ نگاهی به سریال «بانوی عمارت» در گفتگو با عزیزالله حمیدنژاد
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- گزارشی درباره سریال بانوی عمارت /پنج مثلث عشقی به علاوه یک مربع عشقی !
- گفت و گو با نویسنده سریال محبوب این روزهای صدا و سیما/ جوانمرد: دریافت مجوز ساخت «بانوی عمارت» ۷سال طول کشید!
- جدول پخش سریال های شبکه ۳ تا پایان سال مشخص شد/ پخش «شرایط خاص» به سال ۹۸ میرسد!
- محسن چاوشی بار دیگر در صدا و سیما/ خواننده «سنتوری» برای «بانوی عمارت» میخواند
- غزل شاکری به«بانوی عمارت»پیوست
- شروع تصویربرداری سریالی تاریخی با بازی علیرضا شجاعنوری + تصاویر
- حمید نژاد دومین سریال خود را مقابل دوربین می برد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





