یک تعزیهخوان پیشکسوت با بیان اینکه در تهران تهعزیهخوانهای حرفهای را تحویل نمیگیرند، گفت: مرحوم کیارستمی هم به من گفته بود در اینجا کاری اجرا نکنم؛ چون موفق نمیشوم.
به گزارش سینماسینما، علاءالدین قاسمی که به عنوان یکی از شهادتخوانهای مشهور در تعزیهی ایران شناخته میشود، در چند روز گذشته در حرم مطهر امام خمینی (ره) مشغول اجرای تعزیه بود ولی از وضعیتی که در تعزیه وجود دارد و بیتوجهیهایی که نسبت به تعزیهخوانها میبیند، ناراضی است.
او در گفتو گویی در پاسخ به اینکه چرا بسیاری از تعزیهخوانهای حرفهای در دههی اول محرم در تهران برنامهای را اجرا نمیکنند و بیشتر به شهرستانها میروند؟ بیان کرد: واضح و روشن است که در تهران ما را تحویل نمیگیرند، در حالی که از روستاها و شهرهای دیگر علاقهمندان زیادی سراغ ما میآیند تا در شهرهای آنها تعزیه اجرا کنیم و کلی هم احترام میگذارند.
وی افزود: من از ۶ سالگی در تعزیه بودهام و الان ۵۵ سال است که کارم همین است، اصلا کار دیگری بلد نیستم. وقتی یک حقوق بازنشستگی ۲۵۰ هزار تومانی میگیرم باید چطور زندگی کنم؟ از ۶ ماه مانده به محرم به فرهنگسراهای مختلف تهران میرویم تا مکانی را برای اجرا پیدا کنیم، اما میگویند پول نداریم و این طور میشود که تعزیهخوانهایی که یک زمانی تکیه دولت را برای اجرا داشتند، با خراب شدن آن به کوچهها و خانهها پرت شدند.
قاسمی اظهار کرد: من به آقای قالیباف (شهردار تهران) هم برای این وضعیت نامه نوشتم، اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. ما در تهران به مکانی برای اجرای همیشگی تعزیه احتیاج داریم تا از گروههای شهرستانی هم حمایت شود. اصلا تکیه دولت نمیخواهیم، تکیه ولایت هم بزنند کافی است، چون در پارک ولایت موقعیت و امکانات خوبی برای ایجاد یک تکیه وجود دارد.
وی ادامه داد: من آقایان شریعتی (مدیر تئاترشهر)، شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ) را میشناسم و میدانم آنها زحمت خود را در اینباره کشیدهاند، اما این کار توسط شهرداری تهران میتواند به سرانجام برسد و امیدوارم دستاندرکاران امر بدانند که بسیاری از تعزیهخوانان کار دیگری بلد نیستند و منبع کسب درآمد دیگری ندارند.
علاءالدین قاسمی که بیش از ۱۰ سال قبل سرپرست گروه تعزیهای بود که به همراه زندهیاد عباس کیارستمی تعزیهای را در ایتالیا اجرا کردند، دربارهی آن برنامه هم یاداور شد: سال ۸۲ آقای اصلانی با من تماس گرفت و گفت که آقای کیارستمی میخواهد مرا ببیند. وقتی با او صحبت کردم، گفت که از ایتالیا خواستهاند برنامهای تحت عنوان تعزیه اجرا کند، اما خودش اطلاعات چندانی از چندو چون اجرای تعزیه ندارد.
وی با اشاره به اینکه پس از توافق و هماهنگی قرار شد تعزیهای را با حضور چهار نفر در ایتالیا اجرا کنند، ادامه داد: پس از اینکه تایید اجرای تعزیه به ایتالیا داده شد، به آقای کیارستمی گفتم به دلیل آنکه محرم نزدیک شده، بهتر است او خودش از نزدیک اجرای تعزیه را ببیند تا آشنایی بیشتری پیدا کند و به این ترتیب در چند اجرا در جاهای مختلف همراه ما آمد.
این تعزیهخوان گفت: کیارستمی بسیار کاربلد بود و خوب میدانست که چه میخواهد، در نهایت هم کاری نو را انجام داد که برای من هم جالب بود. او حتی برای تیتراژ کار سراغ پیرزن ۹۰ سالهای رفت که زیرانداز به دست و عصا زنان از منزلش به سمت محل اجرای تعزیه میآمد و بعد از آن هم به خانهاش برمیگشت. حتی یکی از اتفاقات جالب اجرای این شکل از تعزیه زمانی بود که ما در هنگام اجرا «یاحسین» میگفتیم و بعد تصاویری که عباس کیارستمی از جمعیت تماشاگر تعزیه در ایران گرفته بود، روی پردهها بلند «یاحسین» میگفتند.
او افزود: یکی از بهترین زمانهای عمر من در آن یک ماه بود که با عباس کیارستمی سپری کردم. روزهای لذتبخشی بود، چون خود او هم آدم عجیب و خوب و در عین حال بسیار هنرمند و کاربلد بود، آن هم در شرایطی که تعزیه را به خوبی ندیده بود و نمیشناخت.
قاسمی در آخر با اشاره به بیتوجهیهایی که به تعزیه میشود، گفت: سال گذشته پیش از آنکه آقای کیارستمی فوت کند، بهسراغش رفتم و گفتم میخواهم همان «گزارش شمر» را اینجا اجرا کنم و حتی پیشدستی کردم و به او گفتم که میدانم نمیخواهی در اینجا کار کنی، اما میخواهم که به همان شکلی که در ایتالیا کار کردیم پیش برویم ولی او قبول نکرد که خودش حضور داشته باشد، هم به دلیل همان چیزی که من هم به آن اشاره کرده بودم و هم به دلیل اینکه حالش خیلی مساعد نبود. با این حال گفت، تو اجرا کن و من اگر بتوانم برای تماشا میآیم.
او ادامه داد: ما برای انجام این کار با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران توافق کردیم و حتی طبق آنچه مرسوم است که پس از ماه مبارک رمضان با تعزیهخوانهای حرفهای برای محرم قرارداد میبندند، با چند نفر صحبت کردیم و به آنها بیعانه هم دادیم، اما در دقیقهی ۹۰ شهرداری ما را بلاتکلیف رها کرد و کار بینتیجه ماند، همین شد که وقتی به عباس کیارستمی موضوع را اطلاع دادم، خیلی ناراحت شد و بعد هم گفت، «به تو گفتم که در ایران کار نکن» ولی من باز هم گفتم مگر میشود کار نکرد؟!
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیری که رونق و شکوه را به موسیقی بازگرداند
- علی مرادخانی درگذشت
- گزارش تصویری/ جشن تولد هنرمندان؛ از ایران درودی و شهلا ریاحی تا گوهر خیراندیش
- حضور بهرام بیضایی در مراسم اکران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در آمریکا
- تصاویری از عیادت علی مرادخانی، دکتر ایازی و جوزانی از عزت الله انتظامی
- گلایه از روند رسیدگی برخی پزشکان به وضعیت یک بازیگر پیشکسوت
- فهرست کامل برندگان جوایز بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم بوسان
- توحیدی: کیارستمی در بازگشت من به هنر تأثیرگذار بود
- توصیهای محبانه به آقای دکتر میر
- گزارش اختصاصی/ نزدیک ترین همراه رییس جمهور به وزارت ارشاد میرود؟
- انتشار نتیجه گفتوگوهای رضویان درباره پرونده پزشکی کیارستمی
- آقای دکتر میر! لااقل اجازه بدهید ما از شما عذرخواهی کنیم
- یک مسئول دولتی کرهجنوبی: بازیگرهای ایرانی بیش از حد زیبا هستند
- آشنایی با چهره تازهای از عباس کیارستمی در کتابفروشیها
- عیاری جایگزین کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





