خسرو دهقان منتقد سینما در بخشهایی از اظهارات خود در هفته نامه صدا ، حرفهای جالبی به بهانه اکران مجدد فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی در گروه هنروتجربه زده است .
به گزارش سینماسینما ، خسرو دهقان گفته :فیلم لیلا خیلی به درد زندگی معاصر ما میخورد. خیلی از دانشجویان من با عشق و شوریدگی با هم ازدواج می کنند اما یک یا دو ماه بعد با یک دعوا از هم جدا می شوند. این فیلم درباره مسخره نبودنا عشق و پایمردی است، یعنی این که اگر من تو را دوست دارم پای همه چیز تو ایستاده ام. لیلا سر این است که از عشق خود پاسداری کند. میخواهم مثالی بزنم. پادشاه از سر دجله رد می شود و میبیند پسری کنار رود نشسته و کاسه کاسه آب دجله را بیرون میریزد. او یادش میافتد که این پسر عاشق دخترش بوده و چون به او نمیخورده، به او میگوید برو آب دجله را خالی کن وقتی به گل رسید، من دخترم را به تو می دهم. سالها میگذرد و او این مرد را میبیند که در حال خالی کردن دجله است. پادشاه به مرد میگوید که این کار عملی نیست و به فرض اینکه این کار شدنی. باشد هفتاد، هشتاد سال طول می کشد؛ آن زمان دختر من پیرزن شده و توهم دیگر پیر شدی. مرد در جواب به پادشاه میگوید دختر تو که مهم نیست، مهم من هستم که عاشقم. «لیلا» هم برهمین اساس در ستایش ،عشق وپایمردی است .
دهقان دربخشهای دیگری از اظهارات خود گفته : در واقع لیلا به یک چیز اصولی و بنیانی بشری پایبند است و روی آن پافشاری می کند. عشق او یک جور اساطیری و ریشه ای است. عشق او جوری تبدیل به آیین می شود که انگار در یک معبد در حال ستایش است. به همین خاطر او از زشتی اخلاقی، چارچوب های مرسو فمینیسم و باورهای اجتماعی خارج می شود و از آنها فاصله میگیرد. او به آنجا میرسد که باید از این شوهر یک زندگی بسازد که پایدار بماند.
چرا شیرین عبادی از فیلم لیلا بدش آمد؟
دهقان در بخش دیگری از اظهاراتش گفته :افرادی مانند شیرین عبادی از فیلم بدشان آمد چون با نگاه فمینیستی فیلم را می دیدند اما چون من اصلا با آن نگاه نمی توانم فیلم را ببینم، این نوع برداشت را نخواهم داشت. بحث سر زندگی معاصر و لیلاست. در زندگی های حالا اگر بخشی از رفتارهای لیلا در دختران و پسران امروزی باشد، من به شما قول و می دهم اصلازندگی آنها به دعوا و جدایی نمیرسد اما . دعواهای جوانهای الان سر پیتزاست که قیمت آن از سی هزار تومان هم بیشتر نمی شود. .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






