خسرو دهقان منتقد سینما در بخشهایی از اظهارات خود در هفته نامه صدا ، حرفهای جالبی به بهانه اکران مجدد فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی در گروه هنروتجربه زده است .
به گزارش سینماسینما ، خسرو دهقان گفته :فیلم لیلا خیلی به درد زندگی معاصر ما میخورد. خیلی از دانشجویان من با عشق و شوریدگی با هم ازدواج می کنند اما یک یا دو ماه بعد با یک دعوا از هم جدا می شوند. این فیلم درباره مسخره نبودنا عشق و پایمردی است، یعنی این که اگر من تو را دوست دارم پای همه چیز تو ایستاده ام. لیلا سر این است که از عشق خود پاسداری کند. میخواهم مثالی بزنم. پادشاه از سر دجله رد می شود و میبیند پسری کنار رود نشسته و کاسه کاسه آب دجله را بیرون میریزد. او یادش میافتد که این پسر عاشق دخترش بوده و چون به او نمیخورده، به او میگوید برو آب دجله را خالی کن وقتی به گل رسید، من دخترم را به تو می دهم. سالها میگذرد و او این مرد را میبیند که در حال خالی کردن دجله است. پادشاه به مرد میگوید که این کار عملی نیست و به فرض اینکه این کار شدنی. باشد هفتاد، هشتاد سال طول می کشد؛ آن زمان دختر من پیرزن شده و توهم دیگر پیر شدی. مرد در جواب به پادشاه میگوید دختر تو که مهم نیست، مهم من هستم که عاشقم. «لیلا» هم برهمین اساس در ستایش ،عشق وپایمردی است .
دهقان دربخشهای دیگری از اظهارات خود گفته : در واقع لیلا به یک چیز اصولی و بنیانی بشری پایبند است و روی آن پافشاری می کند. عشق او یک جور اساطیری و ریشه ای است. عشق او جوری تبدیل به آیین می شود که انگار در یک معبد در حال ستایش است. به همین خاطر او از زشتی اخلاقی، چارچوب های مرسو فمینیسم و باورهای اجتماعی خارج می شود و از آنها فاصله میگیرد. او به آنجا میرسد که باید از این شوهر یک زندگی بسازد که پایدار بماند.
چرا شیرین عبادی از فیلم لیلا بدش آمد؟
دهقان در بخش دیگری از اظهاراتش گفته :افرادی مانند شیرین عبادی از فیلم بدشان آمد چون با نگاه فمینیستی فیلم را می دیدند اما چون من اصلا با آن نگاه نمی توانم فیلم را ببینم، این نوع برداشت را نخواهم داشت. بحث سر زندگی معاصر و لیلاست. در زندگی های حالا اگر بخشی از رفتارهای لیلا در دختران و پسران امروزی باشد، من به شما قول و می دهم اصلازندگی آنها به دعوا و جدایی نمیرسد اما . دعواهای جوانهای الان سر پیتزاست که قیمت آن از سی هزار تومان هم بیشتر نمی شود. .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف






