انجمن فیلمبرداران آمریکا فهرست نامزدهای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و داریوش خنجی نیز برای فیلم «باردو» یکی از نامزدهای دریافت جایزه اصلی است.
به گزارش سینماسینما، سی و هفتمین دوره جوایز سالانه انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا فهرست نامزدهای خود را اعلام کرد و در بخش بهترین فیلمبرداری فیلم بلند، داریوش خنجی برای فیلم «باردو»، راجز دیکینز برای فیلم «امپراتوری نور»، گِرِگ فریزر برای فیلم «بتمن»، کلودیو میراندا برای «تاپ گان: ماوریک» و «ماندی واکر» هم برای فیلمبرداری فیلم «الویس» نامزد دریافت جایزه شدهاند.
داریوش خنجی فیلمبردار ۶۷ ساله ایرانی- فرانسوی که هم اکنون در حال همکاری با «بونگ جون-هو» کارگردان فیلم «اَنگل» در فیلم جدید او به نام «Mickey ۷» است، پیش از این نیز سه بار برای فیلمهای «هفت» (۱۹۹۵) ساخته «دیوید فینچر» و «اویتا» (۱۹۹۶) از «آلمن پارکر» و «مهاجر» (۲۰۱۵) به کارگردانی «جیمز گری» نامزد جایزه انجمن فیلمبرداران آمریکا شده است.
او با کارگردانان بزرگی چون «ژان پیر ژونه» (اغذیه فروشی، شهر بچههای گمشده، بیگانه: رستاخیز)، «برناردو برتولوچی» (زیبایی ربودهشده)، «دنی بویل» (ساحل)، «سیدنی پولاک» (مترجم)، «وودی آلن» (نیمه شب در پاریس)، «میشائیل هانکه» (بازیهای خندهدار، عشق)، و برادران «سفدی» (جواهرات تراش خورده) همکاری داشته و فیلم «باردو: وقایع نگاری دروغین مشتی حقیقت» نخستین تجربه همکاری او با «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان مطرح مکزیکی است.
خنجی تاکنون برای فیلم «باردو» جوایز قورباغه نقرهای و فیپرشی جشنواره بینالمللی هنر فیلمبرداری کمراایمج لهستان را دریافت کرده است و طبق اعلام پیشین، جایزه ویژه بینالملل جوایز انجمن فیلمبرداران آمریکا را نیز دریافت خواهد کرد.
در میان دیگر نامزدهای امسال شاخه انجمن فیلمبرداران آمریکا در شاخه فیلم بلند، «راجر دیکینز» فیلمبردار نامدار بریتانیایی امسال برای هفدهمین بار با فیلم «امپراتور نور» ساخته «سم مندس» نامزد دریافت جایزه شده است و «ماندی واکر» برای فیلم الویس نیز تنها فیلمبردار زن حاضر در این بخش است.
در طول تاریخ برگزاری جوایز انجمن فیلمبرداران آمریکا تنها سه زن موفق به کسب نامزدی در شاخه اصلی شدهاند.
مراسم سی و هفتمین دوره جوایز انجمن فیلمبرداران آمریکا روز ۵ مارس (۱۴ اسفند) در بورلی هیلتون برگزار میشود.
منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- فیلم جدید کارگردان انگل با فیلمبرداری خنجی اکران میشود
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- داریوش خنجی از انجمن فیلمبرداران آمریکا جایزه میگیرد
- سینماسینما/ جشنواره توکیو جایزه آکیرا کوروساوا را به ایناریتو میدهد
- داریوش خُنجی و ایناریتو در رقابت اسکار خارجی
- استقبال تماشاگران از فیلم آلخاندرو ایناریتو در جشنواره ونیز
- سینماسینما/ احتمال حضور فیلم جدید ایناریتو در جشنواره ونیز
- سینماسینما/ تقدیر از داریوش خنجی در حاشیهی جشنواره کن
- با همکاری داریوش خنجی، فیلمبرداری فیلم جدید آلخاندرو ایناریتو تمام شد
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- انجمن فیلمبرداران آمریکا بهترین فیلمبردار سال ۲۰۱۹ را معرفی کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





