کتاب «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان (متن و فرامتن)» نوشته رسول نظرزاده منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، این کتاب در ۳۱۶ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۳۹۰ هزار تومان در انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: در این کتاب، مجموعه آثار ابراهیم گلستان از فیلمهای مستند و داستانی تا داستانهای کوتاه و بلند او به عنوان یک متن در نظر گرفته و با نگاهی درونمتنی و فرامتنی بررسی شدهاند. با خوانش و دقت در این آثار میتوان متوجه پیوندهای عمیقی میان نگرشها و اندیشهها و نشانههای هر یک از این آثار با همدیگر شد و همچنین متوجه تغییرهایی که اندک اندک میان آنها به ویژه از دهه چهل به بعد به وجود میآیند و اینکه تأثیر سینما را میتوان در آنها به روشنی دید. پژوهشهایی که تاکنون درباره آثار گلستان انجام شده اغلب به بررسی گرایشها و نگرشهای سیاسی و اجتماعی او در زندگیاش پرداختهاند و جنبههای گوناگونی از زندگی او از سوی نویسندگان و دوستان و نزدیکانش زیر ذرهبین رفتهاند. داستانهای او نیز مورد بررسی قرار گرفته و همچنین درباره فیلمهای مستندش و دوره فیلمهای «سازمان فیلم گلستان» و بهویژه فیلم «خشت و آینه» و «اسرار گنج دره جنی» نقدهای زیادی نوشته شده است. این کتاب قصد ندارد راههای رفته را دوباره بپیماید و به تکرار سخن دیگران بپردازد. در این پژوهش، نیت و زندگی مؤلف چندان مد نظر نیست، به جز مواردی که با خاطره/ داستان در آثار او روبهرو میشویم و بهناچار چگونگی و پیوند این خاطرهها در متنها مورد توجه قرار گرفتهاند. آنچه میان این آثار به عنوان یک متن کلی مد نظر بودهاند، یافتن خطوط مشترک، نشانهها، مایهها، تصویرها، روایتها در یک بررسی ساختاری تطبیقی، موضوعی، تأثیر سینما در داستانها و نیز تشابه نگاه او با فروغ فرخزاد و … است. آنچه مصالح لازم را برای یک بررسی درونمتنی و فرامتنی فراهم میآوردند. این پژوهش به دو بخش «خوانش در متن» و «خوانش در فرامتن» تقسیم شده است. بخش «خوانش در متن» به بررسی ساختاری درونمتنها میپردازد، دوازده منظر برای این بخش در نظر گرفته شده است. بخش «خوانش فرامتن» به موضوعها و درونمایهها، نگرهها و اندیشهها و زمینههای کلیتر متنها میپردازند که پنج پژوهش، این بخش را در بر میگیرند.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: ابراهیم گلستان (۱۳۰۱-۱۴۰۲) نویسنده و فیلمساز ایرانی در نیمه نخست زندگی طولانی خود بهعنوان داستاننویس و کارگردان پیشگام شناخته شد و آثارش مورد توجه گروهی از مخاطبان ادبی و هنری قرار گرفت. او در حدود نیمۀ دوم زندگی، بهویژه دو دهه پایانی، اغلب به نقد شفاهی در حوزههای ادبیات و اجتماع و حتی سیاست پرداخت. در کتاب حاضر، مجموعه آثار گلستان، از فیلمهای مستند و داستانی تا داستانهای کوتاه و بلند او بهعنوان یک متن در نظر گرفته و در دو حیطه درونمتنی و فرامتنی بررسی شده است. ویژگی پراهمیت نقد و تحقیق حاضر تلاش نویسنده برای ایجاد چشماندازهایی چندجانبه از آثار هنری و ادبی گلستان سینماگر و گلستان داستاننویس است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
- ابراهیم گلستان درگذشت
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- مروری بر کارنامه چهار فیلمساز مطرح سینمای ایران در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ چگونه دوربین به خانقاه دراویش راه یافت
- نمایش «مستندهای کمیاب» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
- برشهای کوتاه/ مستند «گنجینههای گوهر»
- اختصاصی سینماسینما/ سخنان ابراهیم گلستان در مراسم نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما شهریور ۹۷
- برشهای کوتاه/ صحبتهای ابراهیم گلستان درباره فرخ غفاری و کانون فیلم تهران
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





