دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی همان آپارات امروزی است که به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در سینما استفاده می شد و هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی از اولین دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی پاته فرانسه است و کارکرد آپارات را دارد. این کمپانی از جمله کمپانی های سرشناس در عرصه صنعت فیلمسازی بوده که آرم خروس نشان معرف این کمپانی است.
این دستگاه در دهه ۲۰ میلادی ساخته شده و برای نمایش فیلم های ۳۵ میلیمتری مورد استفاده قرار می گرفت و با وجود اینکه سال ها از ساخت آن می گذرد همچنان سالم است و کارایی دارد.
دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی در سال ۱۳۱۵ توسط آقای سوکیاسیان که سینمادار بوده، از کشور فرانسه خریداری شد. سوکیاسیان این دستگاه نمایش فیلم را به سینما «ایران » در شهر رشت می برد، ولی این سینما بعد از مدتی به دلیل نقل مکان سوکیاسیان به تهران در ۱۳۴۳ به یکی از سرمایه داران رشتی فروخته می شود که این سینما پس از مدتی تعطیل و بعدها به پارکینگ تبدیل می شود.
اما علاقه سوکیاسیان به این دستگاه به اندازه ای بوده که آن را از رشت به تهران می آورد و تا پایان عمرش در اتاقی مخصوص در منزل شخصی خود از آن نگهداری می کند.
این دستگاه پس از درگذشت سوکیاسیان در سال ۱۳۷۴، توسط خانواده اش به موزه سینما اهدا شد.
امروزه دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی یا همان آپارات فعلی در سالن تماشاخانه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند