دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی همان آپارات امروزی است که به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در سینما استفاده می شد و هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی از اولین دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی پاته فرانسه است و کارکرد آپارات را دارد. این کمپانی از جمله کمپانی های سرشناس در عرصه صنعت فیلمسازی بوده که آرم خروس نشان معرف این کمپانی است.
این دستگاه در دهه ۲۰ میلادی ساخته شده و برای نمایش فیلم های ۳۵ میلیمتری مورد استفاده قرار می گرفت و با وجود اینکه سال ها از ساخت آن می گذرد همچنان سالم است و کارایی دارد.
دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی در سال ۱۳۱۵ توسط آقای سوکیاسیان که سینمادار بوده، از کشور فرانسه خریداری شد. سوکیاسیان این دستگاه نمایش فیلم را به سینما «ایران » در شهر رشت می برد، ولی این سینما بعد از مدتی به دلیل نقل مکان سوکیاسیان به تهران در ۱۳۴۳ به یکی از سرمایه داران رشتی فروخته می شود که این سینما پس از مدتی تعطیل و بعدها به پارکینگ تبدیل می شود.
اما علاقه سوکیاسیان به این دستگاه به اندازه ای بوده که آن را از رشت به تهران می آورد و تا پایان عمرش در اتاقی مخصوص در منزل شخصی خود از آن نگهداری می کند.
این دستگاه پس از درگذشت سوکیاسیان در سال ۱۳۷۴، توسط خانواده اش به موزه سینما اهدا شد.
امروزه دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی یا همان آپارات فعلی در سالن تماشاخانه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





