
مراسم نخستین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی برگزار شد و دوستان این هنرمند با بیان ویژگیهای او و خاطراتی که با این کارگردان داشتند، یاد او را زنده کردند.
به گزارش سینماسینما، مراسم یادبود عباس کیارستمی در اولین سال درگذشت این کارگردان سینمای ایران، عصر امروز، دوشنبه ۱۲ تیر با حضور هنرمندان و علاقهمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، کیوان کثیریان (مجری برنامه) اشارهای به برنامه سینما تک خانه هنرمندان برای نمایش فیلمهای کیارستمی کرد و گفت: «سال گذشته بالای ۴۰ عنوان از فیلمهای آقای کیارستمی را در سینما تک خانه هنرمندان پخش کردیم. در سال ۹۲ نیز سینما تک خانه هنرمندان با فیلم «جادههای کیارستمی» افتتاح شد. در آن مراسم و آن روز؛ آقای کیارستمی خود حضور داشت به این شرط که صحبت نکند. برای برنامه امروز ما خیلی سخت توانستیم فیلمهایی که قرار بر پخشششان بود را هماهنگ کنیم و درنهایت هم نتوانستیم شرایط نمایش فیلم «۲۴ فریم» آقای کیارستمی را فراهم کنیم.»

در ادامه این مراسم، فیلم «مرا به خانه ببر» ساخته کیارستمی برای حاضران نمایش داده شد و سپس محمدرضا اصلانی (کارگردان، نویسنده و شاعر) روی صحنه آمد و گفت: «خوشحالم در جمعی این چنین برای مردی که جامعه فرهنگی ما به لحاظ جهانی شدن مدیون زحمات اوست، حضور دارم. من قصد دارم امروز درباره مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صحبت کنم. فعالیتهای کانون در دهه ۵۰ و ۶۰ اگر نبود، شاید آقای کیارستمی هم نمیتوانست آنچنان که میخواست موفق شود.»

در بخش دیگر مراسم، ابراهیم فروزش، کارگردان و یکی از مدیران سابق سینمایی کانون، در سخنانی بیان کرد: «در مورد کیارستمی در این یکسال خیلی گفته شده است و او همان طور که خودش در شعری میگفت، «رفت، ماند». بنابراین حرف زدن شاید در حد من نباشد و فقط به کمی از خاطرات نیمه شخصی و کاری با این هنرمند اشاره میکنم. من گاهی کنار او زمان مصاحبههایش مینشستم و میدیدم چقدر تحلیل دارد و حرفهایش ماندگار است. امیدوارم همان طور که کیارستمی با آثارش ماندگار است، دیگر هنرمندان ایرانی با آثارشان جاودان بمانند.»

حبیب رضایی، دیگر سخنران این مراسم هم درباره کیارستمی گفت: «با وجود اساتید بزرگی که عقبههای درخشانی دارند، وجود من در اینجا معنای چندانی ندارد. من مثل اغلب شما مخاطب فیلمهای کیارستمی بودم اما این شانس هم را داشتم که معاشرتهای شخصی با ایشان داشته باشم و هر بار که ایشان را ملاقات کردم بر میزان حیرتم افزوده شد. در اینجا میخواهم عبارتی را از دوست دیرین آقای کیارستمی، آیدین آغداشلو، وام بگیرم چراکه این جمله جان کلام است در مورد عباس کیا رستمی. آغداشلو میگفت: «کیارستمی پروای سادگی داشت.» این جمله در مورد عباس کیارستمی کاملا صدق میکند. پروا داشتن همیشه با تلاطم همراه است و سادگی همیشه با یک سکون و آرامش توام بوده. در کنار هم قرار گرفتن این دو نیاز به طی طریق دارد و ایشان از یک پشتوانه عظیم فرهنگی برخوردار بوده است.»

این بازیگر ادامهداد: «با اینکه عباس کیارستمی دغدغه نداشته است که خیابانی به اسمش باشد، ولی ما این نیت و دغدغه را داریم تا چنین جایی باشد که وقتی به آن جا رفتیم برای رفتن به آنجا و ماندن در آنجا کمی سادهتر برویم. هرچند در این بلبشو بعید است فرصتی برای رسیدن به چنین دغدغهای باشد ولی با این حال خوشحالم که او آدرسی از خانه دوست به ما داده که حالا دیگر همه میدانیم کجاست.»
جابر قاسمعلی، فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی هم در سخنانی کوتاه گفت: «عباس کیارستمی رِند سینماست؛ او به ما آموخت که هر کداممان میتوانیم قهرمان اصلی قصههایمان باشیم.

در ادامه مراسم، شاهد شرافت (خواهرزاده کیارستمی) درباره فیلم «خانوم» که از مادر زندهیاد کیارستمی ساخته بود، گفت: «خیلی سخت است راجع به فیلمی صحبت کنم که قرار بود در زمان حضور خود آقای کیارستمی دیده شود. این فیلم را از مادر کیارستمی ساختهام که مادربزرگ من هم میشوند. من میخواستم فیلمی درباره آقای کیارستمی بسازم اما ایشان به من گفتند این جور فیلمها تکراری است و بروم دنبال سوژه دیگر. من هم به سراغ مادر ایشان رفتم و از مادر بزرگم زهرا کیارستمی فیلم را تهیه کردم. وقتی آقای کیارستمی این فیلم را دید؛ پسندید. فیلم در ابتدا ۴۶ دقیقه بود که با تدوین خود ایشان به ۲۴ دقیقه رسید ولی متاسفانه نشد در زمان حیات ایشان نمایش داده شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





