مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن معتقد است دریافت اسکار بهترین انیمیشن کوتاه، دیدگاه مردم نسبت به کیفیت آثار ایرانی را تغییر میدهد.
به گزارش سینماسینما، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن درباره فراز و فروردهای سینمای انیمیشن در سال ۱۴۰۳ گفت: سینمای انیمیشن در سال ۱۴۰۳ خوبیها و بدیهایی را تجربه کرد؛ اسکار جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را کسب کردیم که اتفاق بینظیر و خوبی هم برای مردم کشور و هم جامعه انیمیشن بود اما متاسفانه وقتی شرایط اقتصادی بد میشود، تولیدات فرهنگی نیز به طبع کم یا قطع میشوند و تحت تاثیر قرار میگیرند.
او ادامه داد: درحال حاضر شرایط تولید انیمیشن به قدری سخت شده است که سادهترین اثر به قدری گران تمام میشود که هیچ تهیهکنندهای برای سرمایهگذاری روی آن رغبت نمیکند، حتی وقتی تهیهکنندههای دولتی مثل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جاهای دیگر که هزینه تولید را هم متقبل میشوند، باز هم برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد چراکه باید زمان زیادی را برای یک اثر کوتاه صرف کند و درنهایت پول ناچیزی که به دست میآورد میان چندین نفر تقسیم کند درصورتی که هزینه تولید بیشتر بوده است. بنابراین سرمایهگذاری روی تولیدات انیمیشن هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
خرمیان درباره تاثیر اسکار بر سینمای انیمیشن و عموم مردم ایران نیز بیان کرد: جایزه اسکار به المپیک سینما میماند و در سراسر دنیا، توسط عامه مردم دیده میشود. اگر مردم تاکنون فکر میکردند که انیمیشن ایران در حد انیمیشنهای تلویزیونی است، اکنون اینگونه نیست و آگاهی آنها نسبت به اینکه تعدادی هنرمند در این زمینه و در سطح جهانی مشغول فعالیت هستند، بیشتر میشود که تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.
کارگردان «کیمیاگر» درباره فعالیتهای خود در سال اخیر خاطرنشان کرد: ۲ قرارداد دارم که در مرحله تولید هستند؛ «مسافر» با همکاری مرکز گسترش که با تکنیک استاپ موشن درباره زندگی نقاشی که در یک فضای سورئال گم شده است و دیگری مجموعه «سرزمین مشاغل» که به سفارش مرکز صبا، در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد که به معرفی مشاغل برای مخاطب کودک میپردازد. قرارداد دیگری نیز در مرحله مذاکره دارم که هنوز نهایی نشده است.
این کارگردان در پایان درباره بهترین انیمیشنی که امسال دیده است، تاکید کرد: انیمیشن استاپ موشن «خاطرات یک حلزون» اثر آدام الیوت بهترین انیمیشنی بود که در سال ۱۴۰۳ دیدهام چراکه وارد یک سری مسائل روانشناختی و خصوصی آدمها میشد که فیلمسازان دیگر کمتر به سراغ آن رفته بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





