سینماسینما، پیروز کلانتری
- آقای ناجی کیارستمی و فیلم هایش را دوست دارد و ادای دوست داشتن کیارستمی را درنمی آورد. این، از فیلم پیداست؛ و گفتن این حرف مهم است، چون دوره و زمانه ای شده که خیلی می بینیم ادای اتصال به چیزی را درآوردن، برای وصل شدن به چیز یا چیزهای دیگر.
- «برویم ببینیم چه می شود.» این پز و برخورد برای یک فیلم خلاقانه یا حرفه ای فجیع است. آقای ناجی اما فیلمساز حرفه ای نیست. این، از همه چیز فیلم پیداست. «فیلمسازی» نکرده، «فیلم ساخته». این دو با هم فرق زیادی دارد، که شرحش در این مختصر نمی گنجد. او دوربین همراه برده برای یک جستوجوی یکی دو روزه درباره کیارستمی بهتازگی از پیش ما و او رفته.
- فیلم، در پز و قواره واقعی اش، یعنی یک فیلم یادگاری برای آقای ناجی و اطرافیان او، و برای نگهداری در آلبوم شخصی، غلط کار نمی کند. فیلم، می شده در آلبوم آقای ناجی، مثل همه مواد یادگاری عزیز باشد و تا سال ها این و آن های دوروبر آقای ناجی ببینندش و عزیز باقی بماند. آقای ناجی در روابطش با دیگران و در برابر دوربین اداهای فیلمسازانه و روشنفکرانه ندارد و این و آن آدم جلوی دوربین کیارستمی را در برابر دوربین خودش قرار می دهد و جابه جا این حضورها را گره می زند به لحظه های حضورهایشان در فیلم های کیارستمی. ایده اولیه خوبی است و جای پرورش و بده بستان های خلاقانه و هنرمندانه هم داشته است، اما آقای ناجی خیلی در پی هنرمندی و کار خلاقانه نیست در این فیلم؛ و حتی شاید کلا. لحظه لحظه فیلم این را نشان می دهد. او هشت روز بعد از مرگ کیارستمی راه افتاده است به سمت شمال برای ثبت دیدار با بازیگرهای سه گانه «کوکر» و شنیدن ازشان درباره … درباره چه؟ درباره کیارستمی. همینقدر درجا، و همینقدر کلی. برای فیلم یادگاری به توجه و تاکید و محوریت و ایده و طراحی نیاز نیست.
- بله. فیلم اگر در همین پز و قواره فیلم دوربین خانگی و فیلم یادگاری زندگی اش را می کرد، الان جای دیگری سیر تماشا شدن داشت و جور دیگر دیده می شد. زندگی طبیعی اش را می کرد. چنین نشده، اما. خود آقای ناجی، یا با توصیه و ترغیب اطرافیان، افتاده در دام داشتن فیلمی درباره کیارستمی، که چون اسم کیارستمی رویش است، می تواند خریدار داشته باشد. می شود نمایش عمومی داده شود. می تواند «سری توی سرها دربیاورد». فیلم اسم پیدا می کند؛ تیتراژ و شناسنامه پیدا می کند؛ و خریدار پیدا می کند. داده می شود به هنر و تجربه برای نمایش عمومی.
- هنر و تجربه فیلم درباره کیارستمی می خواهد. لااقل تا یکی دو سال دیگر. نام و موقعیت کیارستمی هنوز خریدار دارد. سفره پهن هنر و تجربه به این غذا هم نیاز دارد. پای فیلم حرفه ای تر و شکیل تری اگر در میان می بود، برای فیلم آقای ناجی شانس انتخاب شدن وجود نداشت. فیلم دیگری نیست و از این تنها فیلم موجود نمی شود گذشت. قرعه به نام فیلم می افتد. بی توجه و دلسوزی برای آقای ناجی، و دامی که از سر این انتخاب از سر ناچاری برای فیلم و او پهن می شود. این سو راضی، آن سو راضی، فیلم اما فنا می شود. یک فیلم یادگاری عزیز و مفید کنج خانه ای، وارد جهان بیرحم نمایش می شود و تبدیل می شود به یک غریبه و مهمان ناخوانده برای نمایشگاه هنر و تجربه که با متر و معیارهای هنر و حرفه و تخصص حالا باید زشت بشنود و لعن ببیند و جواب پس بدهد به خاطر نبود حداقل نگاه و ایده و طراحی و ساختار و خیل کمبودهای طاق و جفت دیگر، که اصلا مسئله و دغدغه آقای ناجی نبوده در آن روزهای بی کیارستمی، سر کردن با یادگارهای کیارستمی.
- حالا هم که هنر و تجربه با نمایش فیلمی از ذهن و جهانی دیگر در جهان و ذهن خود، آدرس غلط به آقای ناجی و من تماشاگر می دهد، آیا نمی شود من و آقای ناجی، بیخیال این دامگه و قید و قیاس فیلم با متر و معیارهای طاق و جفت، دل به هم بدهیم و فیلم آقای ناجی را، انگار در اتاق کناری و خلوت یک خانه ببینیم و یادی از کیارستمی عزیز بکنیم و بعد هم با هم خداحافظی بکنیم؟
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه