دومین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با حضور هادی مقدم دوست کارگردان فیلم سینمایی «هیهات»؛ محمدرضا شفیعی تهیهکننده این اثر و محمدتقی فهیم منتقد سینما در محل پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این نشست محمدرضا شفیعی تهیهکننده «هیهات» با اشاره به چگونگی ساخت این اثر چهار اپیزودی توسط چهار کارگردان جوان و صاحبنام سینمای ایران گفت: هیهات حاصل دغدغه شخصی این چهار نفر است، هرچند که از همان اول قرار نبود یک اثر سینمایی باشد ولی بعد از جلسات متعدد تصمیم گرفتیم تا آن را تولید کنیم.
وی افزود: این فیلم از میان ایدههای که در طی جلساتی که در بازه زمانی ۴ ماهه میان ما پنج نفر تشکیل شد، شکل گرفت و با تفاهم و همدلی خوبی که میان هر ۴ کارگردان کار وجود داشت، تصمیم بر این شد تا این اثر را با محوریت عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع) تولید کنیم.
شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه در تولید «هیهات» همه عوامل متعهد به یک مرامنامه اخلاقی بودهاند، اظهار کرد: از همان ابتدای تولید این فیلم میان ۴ کارگردان روحیه همکاری وجود داشت و تلاش هیچکس برای آن نبود که اثرش نسبت به آثار دیگران بهتر شود.
وی افزود: برای مثال در آخرین روزهای باقیمانده به آغاز فیلمبرداری من تصمیم گرفتم تا یکی از اپیزودها رو به طور کامل حذف کنم ولی فردی که ایده او حذف شده بود نه تنها ناراحت نشد بلکه در کنار سه نفر دیگر تلاش کردند تا ایده و داستانی جدید پیدا کنند که بخش چهارم کار نیز به کیفیت دیگر بخشها و به موقع تولید شود.
در ادامه این نشست محمدتقی فهیم منتقد سینما با اشاره به عنوان انتخاب شده برای این فیلم سینمایی اظهار کرد: دیدن عنوان «هیهات» برای این فیلم در همان گام اول ما را متوجه میکند که با چه اثری روبرو هستیم و البته این سوال را پیش میآورد که چرا سینما و سینماگران ما در طی این سالها تا این حد نسبت به مفاهیم عاشورایی بیتفاوت بودهاند.
وی افزود: اما خوشبختانه چهار فیلمساز جوان که صاحب شهرت نیز هستند، در جوانی به سراغ دغدغههای خصی خود در ارتباط با قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و مفاهیم نهفته در آن رفتهاند و این تبدیل به یکی از امتیازات سینمای ایران در این شرایط شده است.
این منتقد سینما با بیان این نکته که در طی سالهای گذشته همواره فیلم سینمایی «روز واقعه» به عنوان شاخص سینمای عاشورایی شناخته میشد، بیان کرد: در طی این سالها همیشه معیار فیلمهای عاشورایی سینمای ایران فیلم سینمایی «روز واقعه» است؛ در حالی که باید در طی این سالها آثاری دیگری نیز تولد میشد که کیفیت بالاتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: به نظر من «هیهات» تا حدودی به این قله نزدیک شده است و اگر بخواهیم با اندکی اغماض به آن نگاه کنیم، «هیهات» میتواند جای «روز واقعه» را در معیار آثار عاشورایی سینمای ایران بگیرد و از این به بعد کیفیت سایر آثار را با آن مقایسه کنیم.
فهیم در ادامه با بررسی مسیر روایی فیلم اظهار کرد: اگر این فیلم را از ابتدا تا انتها بررسی کنیم، میبینیم که با وجود داشتن چهار کارگردان، اثری یک دست است که روایتی درست و روان دارد به ویژه اپیزود اول آن که همچون قلابی قدرتمند مخاطب را برای دیدن اپیزودهای دیگر به دنبال خود میکشاند.
وی افزود: اگرچه دو اپیزود میانی فیلم میتوانست با کیفیت و دقت بیشتری تولید شود، اما اپیزود آخر آن که به نوعی یک روایت مدرن از عاشوراست؛ توانسته ضعفهای دو اپیزود قبلی را جبران کند و حتی به نظر من این اپیزود با جذابیتهایی که دارد میتواند به صورت مستقل تبدیل به یک اثر سینمایی شود.
این منتقد با سابقه سینما با اشاره به دیگر نقاط قوت فیلم سینمایی «هیهات» گفت: یکی دیگر از نکات این فیلم که مرا به خود جذب کرد، روایت خاص آن است که حس بومی بودن و ایرانی بودن را میتوان به وضوح در داستان آن احساس کرد.
وی افزود: اما آنچه مرا در ارتباط با این اثر نگران میکند، اتکا بیش از حد روایت اثر بر پیش فرضهای ذهنی مخاطب است که باعث شده تا شخصیتپردازیها و توصیف کامل فضای قصه با اتکا بر همین پیشفرضهای مخاطب به طور کامل شکل نگیرد.
فهیم تصریح کرد: ولی ایکاش اینگونه نبود و کمی بیشتر بر شخصیت پردازیها و معرفی کاملتر مناطق جغرافیایی در روایت داستان توجه میشد تا مخاطب این فیلم تنها به منطقه خودمان محدود نشود تا «هیهات» قابلیت ارائه به مردم سایر نقاط جهان را داشته باشد چرا که مفاهیم بیان شده در آن تماما انسانی و جهانشمول است.
فهیم در ادامه با بیان این نکته که اپیزود اول و چهارم این اثر را بیش از دو اپیزود میانی فیلم دوست دارد، گفت: به نظرم اپیزود اول این فیلم با توجه به فضای حسی و انسانی موجود در آن که همه برگرفته از مفاهیم متعالی عاشورایی است، میتواند برای مخاطب جهانی جذاب باشد.
وی افزود: علاوه بر این نکته در اپیزود چهارم این اثر نیز شاهد روایتی تازه از داعش هستیم که تاکنون کمتر به آن توجه شده است؛ روایتی که سعی کرده بدون نمایش مستقیم توحش داعش و ارائه تصویری سطحی از این گروه، از طریق غیرمسقیم به تشریح حقیقت تفکرات منحرف این گروه و روحیه متوحشانه آنها بپردازد.
این منتقد سینما و تلویزیون با گلایه از داستان یکی از اپیزودهای میانی این فیلم که در ارتباط با کودکی مهرفروش است، گفت: نگرانی اصلی من در ارتباط با این فیلم، گرفتاری یکی از اپیزوهای آن به کلیشههای مرسوم و نادرست در زمینه عدم تلاش شیعیان در حوزههای مختلف و تقاضای صرف از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دستیابی به حوائج دنیوی و اخروی است.
وی افزود: این موضوعی است که همواره ما را به خاطر آن متهم کردهاند در حالی که اساسا اسلام مورد نظر حضرت سیدالشهدا(ع) و جنبش عظیم عاشورا، درواقع اسلامی است که همراه با احقاق حقوق مردم و به حرکت درآوردن آنها برای احقاق حقوقشان است.
فهیم اضافه کرد: این تفکر در انقلاب اسلامی ایران و اندیشههای امام خمینی(ره) نیز دیده میشود که مبنای این انقلاب مردمی درواقع برمبنا یک حرکت ضداستکباری است که به نظرم ما باید برای بیان مفاهیم عاشورایی در سطح جهان و در شرایط امروزی بیشتر بر این مفاهیم تاکید کنیم.
این منتقد سینما در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: آن چیزی که امروز سینمای عاشورایی ما به آن نیاز دارد، بیان همین مفایهم ضداستکباری است که با تاکید بر عدالت اجتماعی میتواند در سطح جهانی نیز اثرگذار باشد و نباید این مفاهیم را به مسائلی سطحی محدود کرد.
در ادامه این نشست هادی مقدم دوست یکی از چهار کارگردان این پروژه سینمایی طی سخنانی گفت: شکلگیری این فیلم از همان ابتدا با همکاری هر ۴ نفر ما صورت گرفت و درواقع هیچ ایدهای تبدیل به فیلم نمیشد اگر هر چهار نفر با هم یکدل و همراه نبودیم.
وی افزود: ما برخلاف قواعد مرسوم در تولید فیلمهای اپیزودیک، که هرکس بدون توجه به کار دیگران صرفا اثر خود را تولید میکند، از همان ابتدا تمام مراحل نگارش فیلمنامه و تولید آن را با هم پشت سرگذاشتیم و نتیجه کار اثری شد که به دل مخاطب مینشیند.
مقدم دوست در ادامه با اشاره به اپیزود چهارم فیلم که توسط خود او ساخته شده است اظهار کرد: ما برای ساخت این اپیزود سعی کردیم تا با استفاده از شکل بصری واقعی جنگ فعلی در عراق و سوریه و از طریق فیلمها و عکسهایی که توسط خود رزمندگان از این جنگها به ثبت رسیده، دست به تولید بزنیم.
وی افزود: ما سعی کردیم تا به شیوه بصری این جنگ و تصاویر منتشر شده از آن وفادر باشیم، هرچند که به این جنگ نرفتیم ولی سعی کردیم از تصاویر و ویدئوهای موجود در فضای مجازی نهایت استفاده را برای هرچه طبیعیتر شدن فضای فیلم کنیم.
وی همچنین در پاسخ به گلایه فهم در ارتباط با کلیشه زدگی یکی از اپیزودهای فیلم در ارتباط با توسل صرف به حضرت سیدالشهدا(ع) و عدم تلاش برای رسیدن به موفقیتهای دنیوی گفت: تجربه که شخصیت اصلی این اپیزود پشت سرمیگذارد، تجربه عزت نفسی است که از طریق توسل و اعتماد به حضرت سیدالشهدا(ع) به دست میآورد.
وی تصریح کرد: ما در این اپیزود بنا داشتیم تا این عزت نفس را به نمایش بگذاریم و از این طریق حس محبت و ارادت مخاطب را نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) و دستگاه باشکوه ایشان تقویت کنیم و به دنبال توصیه اقتصادی به مخاطب نبودیم.
گفتنی است در دومین روز از برگزاری سلسله نشستهای نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «جشن تولد» با حضور سجاد اسلامیان منتقد سینما و عوامل فیلم در ساعت ۱۹ امروز در محل پردیس ملت برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- ساترا به شفیعی و قاسمزادهاصل مجوز ساخت سریال داد
- فقدان معرفه النفس قرآنی/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی شخصیتپردازی در سریال «برف بیصدا میبارد»
- پوریا پورسرخ به «برف بیصدا میبارد» پیوست
- در زادروز رسول ملاقلیپور/ پوستر «نشان رسول» رونمایی شد
- معرفی بازیگران سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمتالله + عکس
- در غیاب گوهر زنانگی/ درباره سریال «سرباز»
- سریال «شاهرگ» با موضوع اتفاقات سال ۶۰ کلید خورد
- نمایش مظلومیت یهود در جشنواره فیلم مقاومت!
- محمدمهدی عسگرپور: با وضعیتی بغرنج در حوزه فرهنگ روبرو هستیم
- پایان جشنواره فیلم مقاومت با معرفی برترینها/ «تنگه ابوقریب» بهترین فیلم شد
- اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت / گزارش تصویری
- حذف «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» از مسابقه سینمای ملی جشنواره مقاومت
- محمد حسین لطیفی: جشنوارههای «کن» و «برلین» توسط صهیونیستها مدیریت میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران