سینماسینما: جواد طوسی در شرق نوشت: آقارسول سلام. کجایی مرد بامرام؟ ۱۴ سال است که از تو دوریم و جای خالی نگاه معترض و عدالتخواهت را در این فضای به انفعال کشیدهشده، بیش از پیش احساس میکنیم.
دفتر خاطراتم با تو را یک به یک ورق میزنم. همزمان با نمایش عمومی «سفر به چزابه»، گفتوگوی مشترکی میان من و تهماسب صلحجو و رضا درستکار با تو در دفتر کارت واقع در کوچهای در ابتدای یوسفآباد انجام شد تا در پرونده تدارک دیدهشده برای این فیلم، در مجله فیلم چاپ شود. آنموقع من در آپارتمان کوچکی در انتهای فلکه سوم شهرک دولتآباد شهرری که زمان بازپرسیام در دادسرای شهرری خریداری کرده بودم، زندگی میکردم. در شرایطی که متن پیادهشده گفتوگو را به دستت رسانده بودم تا در صورت لزوم دستی سرورویش بکشی و اصلاحاتی در حرفهای خودت انجام دهی، قرار شد سری به من در محل سکونتم بزنی و نسخه اصلاحشده این گفتوگو را به دستم برسانی. چه بیادعا به اتفاق رفیق خدابیامرزت حمید آخوندی به منزل ما آمدی و چای و میوه خوردید و چه مهربانانه با دختر خردسالم گفتی و خندیدی. انگار نه انگار در آن لحظات تو کارگردانی هستی که آن صحنههای پرشور، تأثیرگذار و کوبنده سفر به چزابه و نجاتیافتگان را خلق کردهای. با آن رفتار و برخورد ساده و صمیمیات، گویی سالها بود من و خانوادهام را میشناسی.
آقا رسول یادت هست برای دیدن اجرای نمایش «آنتیگونه» به کارگردانی مجید جعفری با بازی زندهیاد خسرو شکیبایی به سالن چهارسوی تئاترشهر آمده بودی و در آنتراکت بین دو پرده، کلافه و عصبانی روی زمین سالن انتظار نشستی و از دادوبیداد بازیگران و نوع بازیهایشان حسابی شاکی بودی و بعد رو به من کردی و گفتی «اینا چی میگن و حرف حسابشون چیه؟».
آقارسول یادم هست یک روز سَرزده به محل کارم در مجتمع قضائی شهید قدوسی آمدی و بیمقدمه و تلگرافی به من گفتی «چون دَم از عدالت میزنی، اومدم سفارش یکی را کنم. یه بار فکر نکنی کارچاقکُنَم. اگه حق داره، نَذار حقش ضایع بشه». در مسیر رسیدگی بیطرفانه پرونده، درستی حرفت برایم ثابت شد و حق به حقدار رسید. در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، وقتی به اتفاق داشتیم فیلم «هفت پرده» فرزاد موتمن را برای داوری بخش مسابقه تماشا میکردیم، باز یک چشمه دیگر از عصبانیتت را با دیدن فضای غیرعادی آن فیلم شاهد بودم. وقتی بشقاب میوه را جلوی درِ ورودی بالکن سینما فرهنگ در ردیف جلو پرتاب کردی، یکی از داوران بغلدست من پس از مکث کوتاه، آهسته با لبخندی گفت: «رسول دیگه، کاریش نمیشه کرد». همه ما بیش از همه به خوششانسی آقای ذوالمجد، نماینده و رابط وزارت ارشاد و دفتر جشنواره، فکر کردیم که چند ثانیه بعد وارد سالن نمایش شد و از اصابت بشقاب به صورتش در امان ماند. اما متقابلا در حین تماشای «باران» مجید مجیدی شاهد گریهکردنت در تاریکی در یکی، دو صحنه همراه با پسر نوجوان فیلم (لطیف با بازی حسن عابدینی) بودم.
آقارسول! بگذار در غیابت یک خاطره هم از قلب پاکت بگویم. وقتی از وضعیت جسمانی و حالوروز بیریخت مادرم مطلع شدی، خودت پیشنهاد دادی او را بیاورم تا یک دکتر طب سنتی در دوروبر دفتر کارت او را ببیند. بعد هم او را پیش این دکترِ آشنا بردی و گفتی «این مادر خودمه، نمیخواد تو بیای». آقا رسول تو با این دل نازکت، زود احساسی و برآشفته میشدی. جلسه نمایش و نقد و بررسی فیلم «پناهنده» در سینما قدس یادت هست که چه خوندلی خوردی و چه اعصابی از تو خُرد شد؟ چقدر با هم درباره قهرمان، مقاومت، پایداری، عزتنفس، عدالت و رفاقتِ درست صحبت کردیم و به قهرمانان و عدالتخواهان گمنام فیلمهایت رسیدیم. چقدر از آن دنیای کابوسگونه که دست از سرت برنمیداشت، سخن گفتیم. چقدر دلت میخواست فیلمنامه «خوابگرد»ت را بسازی.
آقارسول دلم حسابی در این غریبستان برایت تنگ شده… کاش مثل دومان و سلیمانت در «قارچ سمی»، سنگی را برمیداشتیم و در ذهن پریشانمان شیشهها را میشکستیم و خودمان را خالی میکردیم. کاش بودی و ماه را -مثل سلیمان- نشانه میرفتیم. کاش بودی و پشت سر همه قهرمانانت سینه میزدیم. ایکاش بودی و با آن حس آنارشیستیات، کلئوپاترا، نقابدار، پریسا و مرد سوم «خوابگرد»ت را خلق میکردی. کاش بودی و با آن نگاه حقطلبانه، نقاب از چهره این روزگار تلخ و نامراد و آدمهایش برمیداشتی و همچنان سنگ عدالت را به سینه میزدی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- قهرمانها را چه شد؟
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





