دبیر چهارمین جایزه پژوهش سینمایی معتقد است: پژوهش یک فعالیت کاملا نظاممند، روشدار و بر مبنای منابع، ماخذ و استدلالهای علمی به منظور پیداکردن پاسخ پرسشها است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، بهروز محمودی بختیاری با بیان اینکه رابطۀ سینما و پژوهش یک رابطۀ بسیار استوار است، گفت: سینما علاوه بر یک هنر گروهی، یک صنعت سودآور نیز است و تمامی صنایع و فعالیتهای گروهی به شکل اجتنابناپذیری به پژوهش نیاز دارند.
وی ادامه داد: همیشه در انتهای فیلم های بزرگ هالیوودی فهرست بلندی از پژوهشگران فیلم دیده میشود؛ از کسانی که برای طراحی صحنه و لباس فیلم پژوهش کردهاند ، کسانیکه برای فیلمنامه و داستان فیلم کار پژوهشی کردهاند تا کسانی که مشاوران نظامی، مذهبی، زبانی یا تاریخی فیلم بودهاند و گروهی هم پس از اتمام تولید فیلم برای بازاریابی و امکانسنجیِ موفقیت فیلم، پژوهشهای آیندهنگرانه و حرفهای انجام میشود. بنابراین می توان گفت هم تولیدات سینمایی و هم فرایند تولیدات میتوانند موضوع پژوهش باشند تا فیلم برای منتقدان و تماشاگران جذاب باشد و گردش اقتصادی مطلوبی را به خود اختصاص دهد.
این استاد دانشگاه درباره اهمیت برگزاری جایزۀ پژوهش نیز گفت: از آنجایی که سینما در کشور ما به عنوان رشته دانشگاهی در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود، فضایی لازم بود تا کسانیکه در حوزه سینما پژوهش میکنند، مورد تشویق و توجه بیشتری قرار گیرند. جایزه سال پژوهش در سینما زمینهای را فراهم میکند تا کسانی که تحصیلکردۀ سینما و پژوهشگر حوزههای مرتبط با سینما هستند، در یک جشنوارۀ پژوهشی، فضایی برای ارائه پژوهشهای خود داشته باشند و فعالیتشان تنها به دانشگاهها محدود نشود.
وی ادامه داد:امیدوارم که با استقبال پژوهشگران حوزۀ سینما (اعم از جوانان و پیشکسوتان)، به نوعی آشتی بین عرصه پژوهش و تولید در سینمای ایران برسیم. از آنجا که پژوهش یک فعالیت کاملا نظاممند، روشدار و بر مبنای منابع، ماخذ و استدلالهای علمی به منظور پیداکردن پاسخ پرسشها است، یقین داریم که حضور اندیشمندان حوزۀ سینما در این رویداد فرهنگی به اتفاقات خوبی منجر می شود.
بختیاری در پایان بیان داشت: از اینرو از همه پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور و نقش آفرینی جدی در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، دعوت به عمل می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری