دبیر چهارمین جایزه پژوهش سینمایی معتقد است: پژوهش یک فعالیت کاملا نظاممند، روشدار و بر مبنای منابع، ماخذ و استدلالهای علمی به منظور پیداکردن پاسخ پرسشها است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، بهروز محمودی بختیاری با بیان اینکه رابطۀ سینما و پژوهش یک رابطۀ بسیار استوار است، گفت: سینما علاوه بر یک هنر گروهی، یک صنعت سودآور نیز است و تمامی صنایع و فعالیتهای گروهی به شکل اجتنابناپذیری به پژوهش نیاز دارند.
وی ادامه داد: همیشه در انتهای فیلم های بزرگ هالیوودی فهرست بلندی از پژوهشگران فیلم دیده میشود؛ از کسانی که برای طراحی صحنه و لباس فیلم پژوهش کردهاند ، کسانیکه برای فیلمنامه و داستان فیلم کار پژوهشی کردهاند تا کسانی که مشاوران نظامی، مذهبی، زبانی یا تاریخی فیلم بودهاند و گروهی هم پس از اتمام تولید فیلم برای بازاریابی و امکانسنجیِ موفقیت فیلم، پژوهشهای آیندهنگرانه و حرفهای انجام میشود. بنابراین می توان گفت هم تولیدات سینمایی و هم فرایند تولیدات میتوانند موضوع پژوهش باشند تا فیلم برای منتقدان و تماشاگران جذاب باشد و گردش اقتصادی مطلوبی را به خود اختصاص دهد.
این استاد دانشگاه درباره اهمیت برگزاری جایزۀ پژوهش نیز گفت: از آنجایی که سینما در کشور ما به عنوان رشته دانشگاهی در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود، فضایی لازم بود تا کسانیکه در حوزه سینما پژوهش میکنند، مورد تشویق و توجه بیشتری قرار گیرند. جایزه سال پژوهش در سینما زمینهای را فراهم میکند تا کسانی که تحصیلکردۀ سینما و پژوهشگر حوزههای مرتبط با سینما هستند، در یک جشنوارۀ پژوهشی، فضایی برای ارائه پژوهشهای خود داشته باشند و فعالیتشان تنها به دانشگاهها محدود نشود.
وی ادامه داد:امیدوارم که با استقبال پژوهشگران حوزۀ سینما (اعم از جوانان و پیشکسوتان)، به نوعی آشتی بین عرصه پژوهش و تولید در سینمای ایران برسیم. از آنجا که پژوهش یک فعالیت کاملا نظاممند، روشدار و بر مبنای منابع، ماخذ و استدلالهای علمی به منظور پیداکردن پاسخ پرسشها است، یقین داریم که حضور اندیشمندان حوزۀ سینما در این رویداد فرهنگی به اتفاقات خوبی منجر می شود.
بختیاری در پایان بیان داشت: از اینرو از همه پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور و نقش آفرینی جدی در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، دعوت به عمل می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





