مسعود دهنمکی معقتد است که افزایش هزینه تولید فیلمها و دستمزدهای بازیگران، باعث شده است تا سینمای ایران به سمت پولهایی با منشا نامعلوم برود.
به گزارش سینماسینما، پولهای کثیف در سینما، این شده اساس پرسشها از سینماگران در جشنواره فیلم فجر. تقریبا با پایان هر فیلمی چند خبرنگار آماده نشستهاند برای طرح این پرسش از صاحب فیلم و حتی از بازیگران. از میرکریمی تا تنابنده و آبیار. ارزشی و فیلمساز جشنوارهای هم ندارد. همه با این سئوال مواجه میشوند. در مقابل این پرسش، حسین انتظامی نخستین سیاستش را بر اجرای طرح شفافیت در سینما گذاشته است. کاری که مشخص می کند چه کسی و با کدام سرمایه پشت فیلمهاست.
اما آیا این راهکار کمکی به حل این چالش در سینمای ایران میکند؟ مسعود دهنمکی فعال سیاسی سابق که حالا بیش از یکدهه است بخشی از فیلمسازی سینمای بدنه ایران شده است، میگوید با روندی که هزینه فیلمسازی در ایران پیدا کرده، دیگر چارهای برای فیلمسازان نمیماند غیر از اینکه هر پولی را اعم از تمیز یا کثیف جذب کنند.
او که امسال «زندانیها»یش را به جشنواره نفرستاده در ابتدا در این رابطه میگوید: «واقعا حسم این بود که جشنواره جای مناسبی برای فیلمهای طنز نیست.»
در همین جشنواره اما «زهرمار» رضویان متهم شده به کپی از «رسوایی»؛ دهنمکی میگوید این فیلم را ندیده و با خنده میگوید قبلا هم نمونه کپی از «اخراجیها» ساخته شده. با او درباره آن اظهارنظر قبل از جشنواره که خود را جلوتر از سینمای ایران دانسته بود گپ میزنیم که با خنده و شوخی میگوید: «خب فکر کنید من پیشگو هستم. قبلا هم زلزله تهران را در فیلمم پیشبینی کردم!»
در شرایط فعلی ۷۰ درصد فیلمهای ما ضررده هستند
اینها مقدمهای غیررسمی بود برای طرح یک پرسش جدی. آیا شفافسازی به سینما کمک میکند تا از اتهام ورود پولهای کثیف رهایی پیدا کند؟ پرسشی که ده نمکی آن را با یک پرسش کلیدیتر پاسخ میدهد. او میگوید: «واقعا فکر میکنید با این هزینه سرسامآور فیلمسازی و قیمت نجومی دستمزد بازیگران آیا اصلا کسی میتواند به عنوان فیلمساز مستقل فیلمی بسازد؟ الان اگر یک فیلم عادی کمهزینه کم بازیگر آپارتمانی بخواهی بسازی میشود دو میلیارد تومان هزینه. فیلمی که دو میلیارد هزینه دارد برای رسیدن به سوددهی باید روی گیشه اقلا هشت میلیارد تومان بفروشد. این یعنی تقریبا ۷۰درصد فیلمهای ما ضررده میشوند. چند فیلم خواهیم داشت که بتواند هزینهاش را برگرداند؟»
او با این استدلال اعتقاد دارد چارهای غیر از این برای سینما نمیماند که برود سراغ پولهای با منشا نامعلوم؛ این کارگردان در این باره بیان میکند: «اسمش را هرچه بخواهید بگذارید، ولی در این شرایط هر کارگردانی که بخواهد فیلم با بازیگر بسازد باید هر پولی از هر جایی توانست را جذب کند. ما یک دورهای همه چیز را ول کردیم و این شد حاصلش. مسئولان تصمیمگیر در سینما فراموش کردند و تشکلها هم همین طور. حالا دیگر واقعا سینما به این شکل صرفه ندارد. دیگر سخت است سینمای مستقل روی پا بماند و فیلمهای کم بودجه باید بروند سمت غیربازیگر ها، غیرحرفهای ها و لوکیشنهای محدود. آثار تاریخی و کارهای فاخر بدون کمک دولتیها و شبه دولتیها و پولهای نامعلوم اصلا قابلیت ساخت نخواهند داشت.»
او ادامه میدهد: «الان این بحثهایی که درباره پول تمیز یا کثیف میشود برسر بدی این پولها نیست. گیر یکسری این است که چرا پولها به خودشان نرسیده است و به بقیه این فرصتها رسیده است.»
گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد
این گرانی آیا حاصل دستمزدها و هزینه دلاری بخشی از بازیگران شاخص سینمای ایران است؟ دهنمکی اعتقادی به این مسئله ندارد و میگوید: «گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد. یک بخشی به شبکه نمایش خانگی مربوط میشد و پولهای پرداخت شده و بخش دیگر هم عدم نظارت و کنترل بود.»
اما با کنترل چطور میشد مانع از گرانی دستمزدها شد؟ مگر سقف قراردادها نقشی در کاهش دستمزد بازیکنان فوتبال داشت؟ دهنمکی در پاسخ به این پرسش توضیح میدهد: «خودتان می دانید که اتفاقا همین پولهای مشکوک چه بلایی سر فوتبال آورد و گرانیاش باعث شد چه کسانی به فوتبال بیایند و پولهای ناپاک با فوتبال چه کرد؟»
حالا اما بحث شفافسازی آیا میتواند کمک کند به پاکسازی سینما از پولهای مشکوک؟ دهنمکی میگوید: «راستش را بخواهید امیدوارم منجر به عوامفریبی نشود چون راهکار قصه تنها شفافسازی نیست. شفافسازی گام اول است. محاسنی دارد مثلا اینکه سرمایههای دولتی و بعضی افراد مشخص میشود. حسن دیگرش این است که دیگر دوستان هنرمند نمیتوانند پولهای بازنشستگان فلان ارگان را بگیرند، فیلم بسازند و بعد در اینستاگرامهایشان از حق مردم بگویند و ژست هموطن دوستی بگیرند ولی برای حل این چالش بزرگ نیاز به برخوردهای جدیتری در کنار شفافسازی هست.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شفافیت مالی سینما» در کما!/ سکوت سازمان سینمایی ادامه مییابد؟
- انتقاد مسعود ده نمکی از وضعیت رضا رویگری : هیچ جای دنیا با چهره هایش این کار را نمی کند
- واکنش دهنمکی به درخواست برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو: انقلابیگری را با عقلانیت و تدبیر پیش ببرید
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- جزئیات هزینه برگزاری جشنواره سیوهفتم تئاتر فجر
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- واکنش دهنمکی به طعنه و کنایه یک گوینده خبر به فیلم «زندانیها»
- از کمدی، که خوب میفروشد تا شکست دهنمکی در گیشه/ مروری بر فروش فیلمهای روی پرده
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه