مسعود دهنمکی معقتد است که افزایش هزینه تولید فیلمها و دستمزدهای بازیگران، باعث شده است تا سینمای ایران به سمت پولهایی با منشا نامعلوم برود.
به گزارش سینماسینما، پولهای کثیف در سینما، این شده اساس پرسشها از سینماگران در جشنواره فیلم فجر. تقریبا با پایان هر فیلمی چند خبرنگار آماده نشستهاند برای طرح این پرسش از صاحب فیلم و حتی از بازیگران. از میرکریمی تا تنابنده و آبیار. ارزشی و فیلمساز جشنوارهای هم ندارد. همه با این سئوال مواجه میشوند. در مقابل این پرسش، حسین انتظامی نخستین سیاستش را بر اجرای طرح شفافیت در سینما گذاشته است. کاری که مشخص می کند چه کسی و با کدام سرمایه پشت فیلمهاست.
اما آیا این راهکار کمکی به حل این چالش در سینمای ایران میکند؟ مسعود دهنمکی فعال سیاسی سابق که حالا بیش از یکدهه است بخشی از فیلمسازی سینمای بدنه ایران شده است، میگوید با روندی که هزینه فیلمسازی در ایران پیدا کرده، دیگر چارهای برای فیلمسازان نمیماند غیر از اینکه هر پولی را اعم از تمیز یا کثیف جذب کنند.
او که امسال «زندانیها»یش را به جشنواره نفرستاده در ابتدا در این رابطه میگوید: «واقعا حسم این بود که جشنواره جای مناسبی برای فیلمهای طنز نیست.»
در همین جشنواره اما «زهرمار» رضویان متهم شده به کپی از «رسوایی»؛ دهنمکی میگوید این فیلم را ندیده و با خنده میگوید قبلا هم نمونه کپی از «اخراجیها» ساخته شده. با او درباره آن اظهارنظر قبل از جشنواره که خود را جلوتر از سینمای ایران دانسته بود گپ میزنیم که با خنده و شوخی میگوید: «خب فکر کنید من پیشگو هستم. قبلا هم زلزله تهران را در فیلمم پیشبینی کردم!»
در شرایط فعلی ۷۰ درصد فیلمهای ما ضررده هستند
اینها مقدمهای غیررسمی بود برای طرح یک پرسش جدی. آیا شفافسازی به سینما کمک میکند تا از اتهام ورود پولهای کثیف رهایی پیدا کند؟ پرسشی که ده نمکی آن را با یک پرسش کلیدیتر پاسخ میدهد. او میگوید: «واقعا فکر میکنید با این هزینه سرسامآور فیلمسازی و قیمت نجومی دستمزد بازیگران آیا اصلا کسی میتواند به عنوان فیلمساز مستقل فیلمی بسازد؟ الان اگر یک فیلم عادی کمهزینه کم بازیگر آپارتمانی بخواهی بسازی میشود دو میلیارد تومان هزینه. فیلمی که دو میلیارد هزینه دارد برای رسیدن به سوددهی باید روی گیشه اقلا هشت میلیارد تومان بفروشد. این یعنی تقریبا ۷۰درصد فیلمهای ما ضررده میشوند. چند فیلم خواهیم داشت که بتواند هزینهاش را برگرداند؟»
او با این استدلال اعتقاد دارد چارهای غیر از این برای سینما نمیماند که برود سراغ پولهای با منشا نامعلوم؛ این کارگردان در این باره بیان میکند: «اسمش را هرچه بخواهید بگذارید، ولی در این شرایط هر کارگردانی که بخواهد فیلم با بازیگر بسازد باید هر پولی از هر جایی توانست را جذب کند. ما یک دورهای همه چیز را ول کردیم و این شد حاصلش. مسئولان تصمیمگیر در سینما فراموش کردند و تشکلها هم همین طور. حالا دیگر واقعا سینما به این شکل صرفه ندارد. دیگر سخت است سینمای مستقل روی پا بماند و فیلمهای کم بودجه باید بروند سمت غیربازیگر ها، غیرحرفهای ها و لوکیشنهای محدود. آثار تاریخی و کارهای فاخر بدون کمک دولتیها و شبه دولتیها و پولهای نامعلوم اصلا قابلیت ساخت نخواهند داشت.»
او ادامه میدهد: «الان این بحثهایی که درباره پول تمیز یا کثیف میشود برسر بدی این پولها نیست. گیر یکسری این است که چرا پولها به خودشان نرسیده است و به بقیه این فرصتها رسیده است.»
گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد
این گرانی آیا حاصل دستمزدها و هزینه دلاری بخشی از بازیگران شاخص سینمای ایران است؟ دهنمکی اعتقادی به این مسئله ندارد و میگوید: «گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد. یک بخشی به شبکه نمایش خانگی مربوط میشد و پولهای پرداخت شده و بخش دیگر هم عدم نظارت و کنترل بود.»
اما با کنترل چطور میشد مانع از گرانی دستمزدها شد؟ مگر سقف قراردادها نقشی در کاهش دستمزد بازیکنان فوتبال داشت؟ دهنمکی در پاسخ به این پرسش توضیح میدهد: «خودتان می دانید که اتفاقا همین پولهای مشکوک چه بلایی سر فوتبال آورد و گرانیاش باعث شد چه کسانی به فوتبال بیایند و پولهای ناپاک با فوتبال چه کرد؟»
حالا اما بحث شفافسازی آیا میتواند کمک کند به پاکسازی سینما از پولهای مشکوک؟ دهنمکی میگوید: «راستش را بخواهید امیدوارم منجر به عوامفریبی نشود چون راهکار قصه تنها شفافسازی نیست. شفافسازی گام اول است. محاسنی دارد مثلا اینکه سرمایههای دولتی و بعضی افراد مشخص میشود. حسن دیگرش این است که دیگر دوستان هنرمند نمیتوانند پولهای بازنشستگان فلان ارگان را بگیرند، فیلم بسازند و بعد در اینستاگرامهایشان از حق مردم بگویند و ژست هموطن دوستی بگیرند ولی برای حل این چالش بزرگ نیاز به برخوردهای جدیتری در کنار شفافسازی هست.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شفافیت مالی سینما» در کما!/ سکوت سازمان سینمایی ادامه مییابد؟
- انتقاد مسعود ده نمکی از وضعیت رضا رویگری : هیچ جای دنیا با چهره هایش این کار را نمی کند
- واکنش دهنمکی به درخواست برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو: انقلابیگری را با عقلانیت و تدبیر پیش ببرید
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- جزئیات هزینه برگزاری جشنواره سیوهفتم تئاتر فجر
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- واکنش دهنمکی به طعنه و کنایه یک گوینده خبر به فیلم «زندانیها»
- از کمدی، که خوب میفروشد تا شکست دهنمکی در گیشه/ مروری بر فروش فیلمهای روی پرده
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





