رئیس سازمان سینمایی شامگاه پنجشنبه ۲۲ مهرماه در برنامه شهرفرنگ پیرامون آینده سازمان سینمایی و همچنین راهکارهای این سازمان برای برون رفت از مشکلات توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه احیاء شورای عالی سینما یک ضرورت بود، گفت: اگر می خواهیم سینما در آینده پیشرفت کند و مشکلات قانونگذاری در حوزه سینما نداشته باشیم باید برای احیاء شورای عالی سینما اقدام می کردیم. در دوره آقای شمقدری زمانیکه سازمان سینمایی شکل گرفت ایشان تصمیم گرفتند با حمایت شخص رئیس جمهور وقت، شورای عالی سینما ایجاد شود اما درحدود ۱۰ سال این شورا تعطیل شد.
محمد خزاعی با اشاره به اینکه در بسیاری از نقدها می خواندم که پرسیده بودند «آیا در شورای عالی سینما تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد؟» افزود: وقتی این موضوع با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و ایشان در جلسه هیات دولت با آقای رئیس جمهور مطرح کردند به شدت استقبال شد و این نشان می دهد که دولت سیزدهم و شخص اول قوه مجریه جناب آقای رئیسی اهتمام ویژه ای به جریان سینما دارند و همچنین شناخت بسیار خوبی از تاثیرگذاری سینما در دیپلماسی فرهنگی و مشکلات داخلی دارند که تصمیم می گیرند تا شورای عالی سینما سریع تر احیا شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات این موضوع را در دستور کار قرار دادند و گفتند در آذرماه اولین جلسه شورای عالی سینما را داشته باشیم. این شورا کمک خواهد کرد تا ما به برنامه هایی که در آینده مدنظرمان است، برسیم.
رئیس سازمان سینمایی گفت: یک سری قوانین داریم که اگر میخواستیم این قوانین را برای اعتلای سینمای ایران در حوزه دیپلماسی، بین الملل و داخلی از طریق مکانیزم معمول اداری جلو ببریم، شاید هر قانون ۴ سال طول می کشید. وقتی شورای عالی سینما،در عالی ترین سطح شکل می گیرد و قبل از آن کمیسیون های تخصصی در سازمان سینمایی، چالش ها و معضلات سینمای ایران و مباحث راهبردی که باعث پیشرفت سینمای ایران می شوند را استخراج می کنند و آنها در شورای عالی سینما مطرح خواهد شد، مسیر برای حل اساسی تر مشکلات هموارتر است
بسیاری از قوانین ما هنوز مربوط به دهه ۶۰ است
خزاعی با اشاره به دیدار خود با اهالی خانه سینما طی هفته گذشته گفت: از هیات مدیره خانه سینما سوال کردم شما که سالها فعالیت صنفی انجام می دهید، مهمترین مشکل چیست؟ چرا بیمه بیکاری، امنیت شغلی، معیشت و … هنرمندان برطرف نشده است؟ لازم است به ساز و کارهایی برسیم تا به مسائل سینمای ایران جدی تر پرداخته شود.
وی ادامه داد: بسیاری از قوانین ما مربوط به دهه ۶۰ است؛ مثل پروانه نمایش و پروانه ساخت ها؛ به همین دلیل تجدید نظر در قانون پروانه ساخت و نمایش را در دستور کار قرار دادیم و اگر قرار باشد از طریق هیات وزیران مجوز آنها را بگیریم شاید پروسه ۲ ساله داشته باشد اما شورای عالی سینما کمک خواهد کرد تا ما سریعتر این مرحله را طی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شورای عالی سینما تعریفی دارد که قبلا مصوب شده است، بیان داشت: تغییراتی در آخرین آیین نامه آن انجام شده است. این شورا ترکیبی از اشخاص حقیقی و حقوقی است. آخرین جمعبندی را با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن با نهاد ریاست جمهوری انجام خواهیم داد. در ابتدا باید کمیسیون های تخصصی را تشکیل بدهیم .اشخاص حقوقی ۵ نفر و حقیقی ۹ نفر هستند. البته درجمعبندی نهایی احتمال دارد که تعدادی از این اشخاص کاهش پیدا کند.
کمک به سینمادارها برای آسیب های ناشی از کرونا
خزاعی درباره برنامه های خود برای آسیب های کرونا به بخش فرهنگ، گفت: بحران کرونا برای همه مشاغل همچون سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و در مجموع حوزه فرهنگ آسیب زیادی در پی داشته و موجب شده تا بسیاری از خدمات فرهنگی به مردم تعطیل و دچار مشکلات عدیده ای شود. بیشترین ضرر را سالن های سینما و برخی تهیه کنندگان دیده اند. برخی از تهیه کننده ها آثارشان مربوط به بخش دولتی می شود که ضرر آنها متوچه دولت خواهد شد اما بخشی از آثار با سرمایه های بخش خصوصی ساخته شده است که امید داشتند تا سرمایه شان برگردند و در مرحله اکران به سوددهی برسند. در حوزه سینمادارها برنامه ای را مدون کردیم تا طی چندماه کمک هایی به سالن های سینمایی داشته باشیم. سالن های سینمایی بخش خصوصی فعال و سالن های سینمایی بخش خصوصی غیرفعال که با کمک ما می توانند فعال شوند. یکی از شرط های کمک به این سالن ها این است که پویا و اکران فیلم داشته باشند.
وی با ابراز امیدواری به اینکه در سال ۱۴۰۱ در این رابطه مشکل خاصی نخواهیم داشت، افزود: چشم انداز من این است که از بهمن ماه مخاطب به سمت سینماها خواهد آمد و امید دارم از سال ۱۴۰۱ مشکلات سینماها برطرف شده باشد. امروز نسبت به دو ماه قبل وضعیت سینماها خیلی بهتر شده است. برنامه ای هم برای فیلم های در صف اکران داریم -که تعداد آنها کم نیست. – امروز، تقریبا، بالغ بر ۲۵۰ فیلم آماده اکران داریم اما شرایط برایشان فراهم نیست. درحال برنامه ریزی هستیم و جلساتی با معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی داشتیم که چگونه می توانیم کمک کنیم تا آنهایی که علاقمند به اکران هستند تا پایان سال برنامه ریزی برای اکران داشته باشند.
سال آینده حمایت از اکران و سینمادار نداریم
خزاعی با بیان اینکه قطعا در سال آینده حمایت از اکران و سینمادار نخواهیم داشت، گفت: زمانیکه شرایط به حالت مطلوب برگردد طبق آیین نامه ای که اعلام خواهیم کرد تعهدی نسبت به محصولات و آثاری که طی این مدت اکران نشوند، نخواهیم داشت. باید شرایطی فراهم شود تا آذوقه فرهنگی که تعداد آنها بسیار زیاد است و شاید سال بعد ما را دچار بحران و فیلمسوزی کند، برنامه ریزی داشته باشیم تا صاحبان آثار دچار مشکل نشوند.
وی درباره بسته معیشتی اعلام شده برای اهالی سینما نیز توضیح داد: این بسته مختص کسانی است که هنر کارت دارند. بودجه ای اختصاص پیدا کرد به اهالی سینما و تا یک ماه آینده این پول تخصیص پیدا خواهد کرد. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و وزیر به شدت پیگیر این موضوع هستند و تا یکماه آینده کمک هایی از طریق هنرکارت به اهالی سینما خواهد شد.
خزاعی درباره معضل بیکاری نیز گفت: معضل بیکاری در کوتاه مدت حل نمی شود باید با تعامل سازمان ها و نهادهایی برنامه ریزی جدی برای آن صورت گیرد. به دوستان خانه سینما گفتم مشکلات و معضلات در حوزه های مختلف را به ما اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی به یک برنامه مشخصی برسیم. هیات مدیره خانه سینما شروع کردند و درحال برنامه ریزی هستند. امیدوارم در شورای عالی سینما راهکارهایی را مدون کنیم تا مشکلات کم شود.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: بحث مالی جدا است و بحث روانی کار نکردن سینماگران مساله دیگری است. گاهی به یک کارگردان سال ها است از روسای صنوف حتی زنگ هم زده نشده است. دیدن آدم ها در حوزه فرهنگ و هنر موجب احیا آدم ها می شوند و باید توجه داشته باشیم که فراموشی بدترین آسیب در حوزه سینما است. صنوف باید با اعضا تماس بگیرند و برخی از آنها را به عنوان مشاور برای فیلم اولی ها معرفی کنیم. سعی کنیم در خانواده سینما بهم کمک کنیم. در نهایت همه ما یک خانواده هستیم و جدا از بحث معیشت و اقتصاد برای هدف های متعالی تر در سینمای ایران تلاش می کنیم و مشکلات با پیگیری و جدیت حل خواهد شد. باید سعی کنیم مشکل معیشت و منزلت هنرمندان را حل کنیم. در این رابطه مقرر شد تا هیات مدیره خانه سینما مکانیزم و طرحی را ارائه دهد که حل مشکلات به صورت سامانمند صورت بگیرد.
هرجا قانون شکنی باشد مشکلات عدیده ای نیز وجود خواهد داشت
وی درباره دستمزدهای کلان در برخی پروژه های سینمایی نیز توضیح داد: جلسه ای با اتحادیه تهیه کنندگان داشتم. باید برنامه های مدون برای این موضوع داشته باشیم و این مسئله با کمک تهیه کنندگان قابل حل است. هرجا قانون شکنی باشد مشکلات عدیده ای نیز وجود خواهد داشت. این موضوع یکی از دغدغه های مهم اتحادیه تهیه کنندگان هم است. در بین تهیه کنندگان شاید تنها یک درصد قانون شکن هستند که می توان آنها را شناسایی کرد تا در چارچوب قرار بگیرند. به عنوان مثال، «ساترا» دستمزدهای بازیگران برای سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی را جدا می کند. برخی بازیگران درخواست هایی دارند و تهیه کنندگان هم موافقت می کنند که اگر تهیه کنندگان هوشمند در راس امور باشند و برای معضلات سینمای ایران تصممیم بگیرند خیلی از مشکلات حل می شود.
بحث شفافیت به معنای قانونگرایی مطرح خواهد بود
خزاعی با بیان اینکه در دوره جدید برای تعاملات بیشتر نیاز است تا شفاف تر باهم گفتگو کنیم، بیان داشت: در این دوره بحث شفافیت به معنای قانونگرایی مطرح خواهد بود. اینکه آیین نامه ها و ضوابط باید اجرا شود و قرار نیست ما قانون شکن باشیم. وقتی قانونی مصوب می شود باید پای آن بایستیم. اگر قانونی مصوب کنیم و تغییری در آیین نامه ها بدهیم، پای آن خواهیم ایستاد.
بایدها و نبایدها در جهت صیانت از خانواده سینمای ایران است
وی ادامه داد: دوستانی که تصورشان این است که در دوره های گذشته می توانستند قوانین را دور بزنند بدانند که در این دوره نمی توانند اینکار را انجام دهند. آیین نامه ها و قوانین ما شفاف خواهد شد. همچنین، بایدها و نبایدهایی که در جهت صیانت از خانواده سینمای ایران است و بحث های حمایتی، وظایف ما درباره اکران و تولید مشخص خواهد شد. یکی از برنامه های ما در آینده در بنیاد سینمایی فارابی جدای از حمایت در تولید، حمایت از اکران خواهد بود.
خزاعی با اشاره به اینکه وقتی جریان لیبرال و سرمایه داری در سینما حرف اول را بزند انحصار به وجود خواهد آمد، افزود: ما به عنوان قانونگذار باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم. فیلم هایی ساخته می شود اما در اکران هیچ حمایتی از آنها نمی شود. طبیعی است که در مورد این نوع فیلم ها، بخش خصوصی می گوید فیلم را نهایتا دو هفته در اکران نگه می دارد در چنین حالتی ما باید فضای تبلیغاتی و امکانات برای فیلم فراهم کنیم و فقط نباید به فکر تولید باشیم بلکه باید به رساندن فیلم به اکران هم فکر کنیم.
وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا در اکران از فیلم های انقلابی و ملی و فیلم هایی که در چارچوبی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، حمایت کنیم و بدین معنی نیست که همه فیلم ها، فیلم های ایدئولوژی خواهند بود. ما به دنبال حمایت از فیلم های اجتماعی هستیم با مضامین خوب و قابل دفاع که خانواده ها در سینماها به راحتی به تماشای آنها بنشینند.
باید استانداردسازی به سینمای ایران برگردد
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه باید استانداردسازی به سینمای ایران برگردد، گفت: خانواده و مخاطب باید در سالن های سینما احساس امنیت کند. در سینما وقتی مهر سازمان سینمایی بر روی یک اثر می خورد و پروانه نمایش می گیرد یعنی ما همه مسائل جامعه شناسی، روانشناختی و … را در این فیلم بررسی کردیم تا برای کودک و کانون خانواده ضرری نداشته باشد و مخاطب با خیال راحت به تماشای آن بنشیند.
اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین نامه ها بوده است
خزاعی با بیان اینکه گاهی قانونگذاری ما اشکال داشته است، بیان داشت: وقتی می گویم قانون پروانه ساخت و نمایش مربوط به سال ۸۰ و دهه ۶۰ است یعنی حتی اصطلاحات آن هم قدیمی است. داخل پرانتز نوشته شده ویدئو، اسلاید، نگاتیو و … این ها باید اصلاح شود و یکی از مشکلات این است که باید به هیات وزیران برود، جلسه بگذارند و پروسه طولانی باید طی شود. اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین نامه ها بوده است تا اشکالات را برطرف کنیم و به هیات وزیران ارائه بدهیم. در برخی آیین نامه های دیگر خلاء قانونی داریم و یا سازمان سینمایی گاهی در اکران فیلم ها نقشی ندارد. به عنوان مثال، مدیرکل نظارت و ارزشیابی که باید تصمیم گیرنده باشد نقشی در پروانه نمایش فیلم ها ندارد و شورا، پروانه نمایش را احراز می کند.
وی ادامه داد: در حوزه نمایش آثار باید به قوانین شفافی برگردیم که سینماگرها آنرا بدانند. در دوره ما فیلمی که امضا می شود و پروانه نمایش می گیرد، مسئولیت توقیف فیلم به شرطی که با فیلمنامه خودش تطبیق داشته باشد در مرحله پروانه نمایش برعهده نظارت و ارشیابی است و ما قطعا، پاسخگو خواهیم بود.
خزاعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قرار است در دوره مدیریت شما روند ساخت فیلم و ممیزی دشوار تر شود، پاسخ داد : این امر دشوار نمی شود و قرار است بحث استانداردسازی را دنبال کنیم. من معتقدم که ما محصول فکری تولید می کنیم و محصول فرهنگی با خرد و اندیشه مردم سر و کار دارد و محصولات غذایی با تن آدم سر و کار دارد. به عنوان مثال، وقتی شیر تولید می شود و علامت استاندارد روی آن می خورد آن را می خریم و اگر اعلام کنند دارای روغن پالم است قطعا از آن استفاده نمی کنیم و آن را نمی خریم زیرا سلامت خانواده به خطر می افتد و بر همین اساس پالم های سینما باید کنار برود و باید توجه داشته باشیم که اقتصاد در سینما مهمترین رکن است.
وی ادامه داد: در حوزه سینمای کمدی، کودک، دفاع مقدس، اجتماعی و… حمایت خواهیم کرد. ما باید برای مخاطبین خاص ژانر های مختلفی داشته باشیم و قرار نیست صرفا برای فروش از سینما استفاده ابزاری کنیم. در بهترین شرایط (۲ سال قبل) ۱۵ میلیون نفر در طول سال فیلم سینمایی دیدند. یعنی از هر پنج نفر یک بلیت در سال خریداری شده، چرا مخاطب سینمای ایران تا این اندازه ریزش داشته است؟ اگر مخاطب و خانواده ها به مضامین ما اعتماد کنند اتفاقات مهمی خواهد افتاد و مخاطب ما به جای ۱۵ میلیون نفر درطول سال ۴۵ میلیون نفر خواهد بود.
خزاعی با اشاره به اینکه جریان انقلاب ما باعث تحول در کشورهای دیگر شده است اما در مورد سینمای ایران این اتفاق نیافتاده است، گفت: «اخلاق»، «خانواده» و «عدالت خواهی» مضامینی هستند که باید برند سینمای ما در جهان باشد و باید برای آن برنامه ریزی انجام داد.
وی درباره فیلم هایی که در دوره قبل پروانه نمایش نگرفتند ، بیان داشت: این فیلم ها باید توسط شورای پروانه نمایش جدید دیده شوند و توسط کارشناس ها مورد بررسی قرار گیرند. من یک سری آرمان ها و اهداف دارم. وقتی می بینم مردم با من اهداف مشترک دارند پای آنها خواهم ایستاد. عادت به پشت میزنشینی ندارم و معتقدم باید به دنبال اهداف رفت. در بدو ورودم به سازمان سینمایی متوجه شدم ساختمان فیلمخانه ملی ایران به رغم داشتن ردیف بودجه جدا ازمنابع سازمان سینمایی ۲۰ سال است که نتوانسته تکمیل شود، معضل را بررسی فوری کردیم و اکنون، عملیات آن اغازشده است. به مدیریت فیلمخانه ملی گفتم شما ظرف یکسال باید این ساختمان را افتتاح کنید.
خزاعی یادآور شد: ما قرار است گام های بلندی برای سینمای ایران برداریم البته با کمک و همفکری خود اهالی سینما و در حوزه دیپلماسی فرهنگی کارهایی درحال انجام است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین در بحثهایی همچون: تولید مشترک، بازار منطقه و ….به صراحت عرض می کنم فیلم هایی که در زمان مدیریت ما پروانه نمایش آنها صادر می شوند مشکلی برای نمایش نخواهند داشت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.
کسانی که در سینمای ایران ذی نفع هستند نمی توانند در شوراها و هیات امناها باشند
وی درباره انتصابات در حوزه شوراها و هیات امناها نیز توضیح داد: من معتقدم آدم هایی که در سینمای ایران ذی نفع هستند نمی توانند در هیات امناها حضور داشته باشند زیرا مغایر با عدالت فرهنگی، رانت زدایی و جریان مبارزه با فساد است. بدین معنا نیست که خدای نکرده آنها به دنبال این موضوعات هستند بلکه بدین معنا است که وقتی از آنها دعوت می کنیم در معذوریت اخلاقی قرار می گیرند و خود آن شخص می خواهد فیلم بسازد و در چنین حالتی مغایرت منافع دارد. عدالت فرهنگی این است که بتوانیم به تناسب همه آدم ها را درگیر کنیم. آدم های زیادی داریم که سالها کار می کردند و در حال حاضر شرایط کاری برای آنها فراهم نیست و به شدت آدم های باسوادی هستند و منافعی ندارند از آن استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه هیات امناها با شوراها خیلی متفاوت هستند ، ادامه داد: در هیات امناها نیاز نیست حتما آدم هایی باشند که کار سینما انجام می دهند زیرا تعاریف آنها متفاوت است. شوراها به زودی معرفی خواهند شد و ترکیب شورای پروانه ساخت تقریبا مشخص شده است و شورای پروانه نمایش نیز در حال مشخص شدن است .
خزاعی درباره بودن شورای پروانه ساخت، گفت: درباره شورای پروانه ساخت تهیه کنندگان بحث هایی دارند مبنی بر اینکه چه ضرورتی دارد و اینکه می تواند بر عهده تهیه کننده ها باشد؟ من در جلسه با تهیه کننده ها گفتم برنامه هایشان را اعلام کنند و برای حذف آن باید محاسن و معایب آنرا کارشناسی کنیم.
هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد تعطیل می شود
وی با بیان اینکه بدون اهالی سینما نمی توان خانواده اهالی سینما را اداره کرد، ادامه داد: در هرجایی که من حضور داشتم بحث مشارکت بالا بوده است و از دوستان در جاهایی که ضرورت داشته استفاده کرده ایم و خواهش کردیم به ما کمک کنند و من این را یک ضرورت می دانم.
رئیس سازمان سینمایی درباره تغییرات در جشنواره های سینمایی نیز گفت: ارزیابی کارکرد جشنواره های سینمایی و منافعی که برای سینمای ایران دارند، در دستور کار قرار گرفته است. گروهی که تخصص شان در جشنواره ها است همه جشنواره را مورد بررسی قرار داده اند . قرار نیست صرفا برای سینمای ایران هزینه های اقتصادی ایجاد کنیم. هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد تعطیل خواهد شد و اقدامات بعدی جایگزین می شود. اگر جشنواره ها برای سینمای ایران کارکرد دارند و به تولیدات و رشد سینمای ایران کمک می کنند (در عرصه های داخلی و خارجی) برگزار خواهند شد. شاید ضرورت داشته باشد برخی جشنواره های جدید احیا شوند، شاید برخی جشنواره ها ادغام شوند و شاید هم تعداد جشنواره ها کم شود.
خزاعی درباره نمایش فیلم های خارجی در ایران نیز گفت: آیین نامه های برای این نوع فیلم ها نوشته می شود که ضرورت نمایش آنها چیست. نمایش فیلم های خارجی موافقین و مخالفینی دارد. یک سری از تهیه کننده ها و پخش کننده ها موافق هستند و یک سری از تهیه کننده ها و پخش کننده ها مخالف هستند باید کارشناسی شود و ببینیم به چه فرایندی می رسیم اما هدف من تقویت سینمای ملی ایران، سینمای انقلاب اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی است. برای من این موضوعات اهمیت زیادی دارد و برای آنها سرمایه گذاری و حمایت خواهم کرد.
توسعه عدالت فرهنگی در استان ها از مهمترین برنامه ها است
وی با بیان اینکه تمام منابع مالی ما در تهران است، افزود: متاسفانه ما از شهرستان ها غافل شده ایم درحالیکه عدالت فرهنگی این است که به شهرستان ها هم پرداخته شود. باید به فیلمسازان کوتاه و مستند در شهرستان ها توجه شود. باید از سالن سازی در شهرستان ها از فیلم های بومی در استان ها، فرهنگ ها، آیین ها، آداب و رسوم در استان ها و … حمایت کرد زیرا استعدادهای بسیار خوبی در شهرستان ها داریم. برای من استعدادهای شهرستان ها بسیار حائز اهمیت هستند و توسعه عدالت فرهنگی در استان ها یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود.
خزاعی درباره همکاری با نهادهایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس و صدا و سینما نیز گفت: تمامی نهادهایی که در سینما نقش دارند هدف ما همگرایی با آنها خواهد بود. حوزه هنری، سازمان اوج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شهر داری، همه اینها باید در کنار هم باشند زیرا تولید کننده در بخش دولتی هستند و تقویت بخش خصوصی هم در دستور کار ما قرار دارد. هر جایی که فکر کنم می توانم برای خانواده سینمای ایران، امکاناتی فراهم کنم (زیرساختی، نرم افزاری، توسعه سالن ها، امکانات، بودجه) قطعا تلاش خواهم کرد اما امیدوارم دوستان هم در نظر داشته باشند که سینمای ایران مخصوصا در تولید آثار احتیاج به همراهی دارد.
رئیس سازمان سینمایی در پایان بیان داشت: در هفته آینده احکام مدیریت چند بخش از سازمان سینمایی و موسسات زیرمجموعه صادر خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- صدور ۸ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- صدور ۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری