محمد صراف رئیس انجمن شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین بیان کرد که در اکران آنلاین، پلتفرم سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و ۹۰ درصد این درآمد به تهیهکننده تعلق میگیرد.
به گزارش سینماسینما، محمد صراف رئیس انجمن «شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین» درباره شرایط نامناسب «اکران آنلاین» و عدم عرضه فیلمهای سینمایی جدید در این بستر گفت: این شرایط دو دلیل دارد، یکی اینکه تهیهکنندگان به واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلمهای خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلمهای خود در بستر آنلاین ندارند.
بهخصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشر شده و بسیاری را به آینده امیدوار کرده است. در این موقعیت تهیهکنندگان ترجیح میدهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرمها هم سودی ندارد. در اکران آنلاین، پلتفرم عرضهکننده فیلم، سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلمهای سینمایی نزدیک به ۹۰ درصد این درآمد به تهیهکننده فیلم تعلق میگیرد.
این در حالی است که طبیعتاً اکران آنلاین یک فیلم، هزینههایی مانند تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد برای یک پلتفرم دارد و به واسطه بالا بودن هزینه تبلیغات، عملاً اکران آنلاین هیچ سودی برای پلتفرمها ندارد.
صراف درباره نقش سازمان سینمایی در زمینه ترغیب فیلمسازان به عرضه آثار خود در بستر اکران آنلاین هم گفت: شاید دست سازمان سینمایی در این حوزه بسته است چراکه تصمیمگیر نهایی تهیهکننده فیلم است.
بهخصوص که در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته اگر فیلمی حین اکران آنلاین کپی یا قاچاق شود، بستر قانونی لازم برای حمایت از صاحب اثر وجود ندارد. زیرساختهای شبکهای در کشورهای پیشرفته، کمک بسیار زیادی در جلوگیری از این تخلف میکند.
وی افزود: در ایران به واسطه مباحث مرتبط با تحریم نمیتوانیم با پخش آثار ایرانی در ماهوارهها و یا پلتفرمهای خارجی، با سرعت مطلوب برخورد کنیم. در این شرایط طبیعتاً تهیهکننده میترسد که سرمایهاش بهواسطه اکران آنلاین به باد برود.
رئیس انجمن «شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین» در ادامه تأکید کرد: ما آمادگی کامل برای اکران آنلاین فیلمهای روز سینما را داریم اما این تهیهکننده است که باید حاضر به این عرضه شود. تهیهکننده است که باید تصمیم بگیرد فیلمش روی پرده سینما اکران شود، یا در بستر اینترنت.
وضعیت کووید ۱۹ و بحران کرونا تصمیمگیری تهیهکنندهها در این زمینه را تحت تأثیر خود قرار داده است و به محض اینکه کمی شرایط ایمن میشود، تهیهکنندهها از بستر آنلاین فاصله میگیرند.
وی عنوان کرد: آنچه امروز شاهدش هستیم امید تهیهکنندگان به بازگشایی و رونق مجدد سالنهای سینمایی در آینده نزدیک است و در این شرایط، طبیعی است که تن به اکران آنلاین نمیدهند. بهخصوص که با تهدید سوخت شدن سرمایه نیز مواجه هستند.
صراف در ادامه درباره تسهیلات ارائه شده از سوی پلتفرمها برای اطمینان خاطر بیشتر تهیهکنندگان گفت: ما کارهای بسیاری برای جلب این اطمینان کردهایم. همین امروز مسیر عرضه فیلمهای سینمایی در کانالهای تلگرامی به واسطه پیگیریهایی که ما داشتهایم، تا حدودی محدود شده است. از نظر مالی هم ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد بلیت را هم به تهیهکننده میدهیم و این نهایت تلاش و همکاری ما در این زمینه است. سود ما در این زمینه تقریباً صفر است.
وی در پایان با اشاره به تعدد تولید سریال با سرمایهگذاری پلتفرمها ادامه داد: امروز بالغ بر ۸۰ درصد تولید سریال با سرمایه پلتفرمها صورت میگیرد. به همین دلیل هم پلتفرمها برای زنده نگه داشتن خودشان و بازگشت سرمایهشان توجه بیشتری به سریالها دارند.
در سینما اما شرایط فرق میکند، آنجا هنوز هم تهیهکننده با سرمایه شخصی کار میکند و به همین دلیل به راحتی راضی به عرضه آنلاین اثر خود نمیشود. در سریالسازی چون پلتفرم خودش هزینه میکند، سختگیری کمتری هم وجود دارد تا بتوانند مخاطب خود را حفظ کنند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش