محمد صراف رئیس انجمن شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین بیان کرد که در اکران آنلاین، پلتفرم سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و ۹۰ درصد این درآمد به تهیهکننده تعلق میگیرد.
به گزارش سینماسینما، محمد صراف رئیس انجمن «شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین» درباره شرایط نامناسب «اکران آنلاین» و عدم عرضه فیلمهای سینمایی جدید در این بستر گفت: این شرایط دو دلیل دارد، یکی اینکه تهیهکنندگان به واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلمهای خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلمهای خود در بستر آنلاین ندارند.
بهخصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشر شده و بسیاری را به آینده امیدوار کرده است. در این موقعیت تهیهکنندگان ترجیح میدهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرمها هم سودی ندارد. در اکران آنلاین، پلتفرم عرضهکننده فیلم، سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلمهای سینمایی نزدیک به ۹۰ درصد این درآمد به تهیهکننده فیلم تعلق میگیرد.
این در حالی است که طبیعتاً اکران آنلاین یک فیلم، هزینههایی مانند تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد برای یک پلتفرم دارد و به واسطه بالا بودن هزینه تبلیغات، عملاً اکران آنلاین هیچ سودی برای پلتفرمها ندارد.
صراف درباره نقش سازمان سینمایی در زمینه ترغیب فیلمسازان به عرضه آثار خود در بستر اکران آنلاین هم گفت: شاید دست سازمان سینمایی در این حوزه بسته است چراکه تصمیمگیر نهایی تهیهکننده فیلم است.
بهخصوص که در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته اگر فیلمی حین اکران آنلاین کپی یا قاچاق شود، بستر قانونی لازم برای حمایت از صاحب اثر وجود ندارد. زیرساختهای شبکهای در کشورهای پیشرفته، کمک بسیار زیادی در جلوگیری از این تخلف میکند.
وی افزود: در ایران به واسطه مباحث مرتبط با تحریم نمیتوانیم با پخش آثار ایرانی در ماهوارهها و یا پلتفرمهای خارجی، با سرعت مطلوب برخورد کنیم. در این شرایط طبیعتاً تهیهکننده میترسد که سرمایهاش بهواسطه اکران آنلاین به باد برود.
رئیس انجمن «شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین» در ادامه تأکید کرد: ما آمادگی کامل برای اکران آنلاین فیلمهای روز سینما را داریم اما این تهیهکننده است که باید حاضر به این عرضه شود. تهیهکننده است که باید تصمیم بگیرد فیلمش روی پرده سینما اکران شود، یا در بستر اینترنت.
وضعیت کووید ۱۹ و بحران کرونا تصمیمگیری تهیهکنندهها در این زمینه را تحت تأثیر خود قرار داده است و به محض اینکه کمی شرایط ایمن میشود، تهیهکنندهها از بستر آنلاین فاصله میگیرند.
وی عنوان کرد: آنچه امروز شاهدش هستیم امید تهیهکنندگان به بازگشایی و رونق مجدد سالنهای سینمایی در آینده نزدیک است و در این شرایط، طبیعی است که تن به اکران آنلاین نمیدهند. بهخصوص که با تهدید سوخت شدن سرمایه نیز مواجه هستند.
صراف در ادامه درباره تسهیلات ارائه شده از سوی پلتفرمها برای اطمینان خاطر بیشتر تهیهکنندگان گفت: ما کارهای بسیاری برای جلب این اطمینان کردهایم. همین امروز مسیر عرضه فیلمهای سینمایی در کانالهای تلگرامی به واسطه پیگیریهایی که ما داشتهایم، تا حدودی محدود شده است. از نظر مالی هم ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد بلیت را هم به تهیهکننده میدهیم و این نهایت تلاش و همکاری ما در این زمینه است. سود ما در این زمینه تقریباً صفر است.
وی در پایان با اشاره به تعدد تولید سریال با سرمایهگذاری پلتفرمها ادامه داد: امروز بالغ بر ۸۰ درصد تولید سریال با سرمایه پلتفرمها صورت میگیرد. به همین دلیل هم پلتفرمها برای زنده نگه داشتن خودشان و بازگشت سرمایهشان توجه بیشتری به سریالها دارند.
در سینما اما شرایط فرق میکند، آنجا هنوز هم تهیهکننده با سرمایه شخصی کار میکند و به همین دلیل به راحتی راضی به عرضه آنلاین اثر خود نمیشود. در سریالسازی چون پلتفرم خودش هزینه میکند، سختگیری کمتری هم وجود دارد تا بتوانند مخاطب خود را حفظ کنند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری