سینماسینما، نیوشا صدر
بسیاری معتقدند که جاذبه زیبایی بیواسطه است. چشم انسان، منظره، حیوان یا شیء زیبا را میبیند و تجربه زیبایی که آن تماشا ممکن میکند، انسان را به تجربه خوشبختی نزدیک میکند. جدا از بحث بر سر نسبی بودن و متغیر بودن زیبایی که به کار این نوشته نمیآید، به طور کل این جمله کوتاه سادهترین و در دسترسترین توجیه چرایی روی آوردن سینما به زیبایی را که ستارگان آشکارترین محصول آناند، پیش رو مینهد. تجربه زیبایی لذتبخش است و ما را به سمتی سوق میدهد که آنچه را زیباست، دوست بداریم و تماشای بیشترش را آرزو کنیم. و صنعت سینما بهسادگی این آرزو را خرید و فروش میکند.
اما در فیلمی مانند «مغزهای کوچک زنگزده»، یا اثر دیگر سیدی، «اعترافات دهن خطرناک من»، در ظاهر درست با عکس این گرایش مواجهیم. با تمایل به نشان دادن زشتی، شلختگی، آشفتگی و نبود تناسبی که تمرکز آن همواره بر شخصیت اصلی است.
شاهین با دندانهایی که خود را به رخ میکشند، با شیوه غریب دویدنش، با حرف زدن یکریز و کلافهکنندهاش، با داغ روی پیشانیاش که خود او نیز از آشکار کردنش شرم دارد، شخصیت اصلی فیلم سیدی است. فیلمساز همان ابتدای کار در نمایی صبور، بهخوبی به تماشاگر فرصت دیدن و سنجیدن چهره او را میدهد. فرصت میدهد که نوید محمدزاده در این نما با فراغ دل به تماشاگر نشان بدهد که بدل به چه چیزی شده است. یکی از قدرتمندترین تاثیرات زشتی، قدرت شگفتزده کردن است. ما در چگونگی آنچه زشت به نظر میرسد، دقیق میشویم و حین کندوکاو در کیفیت آن، در آن به تله میافتیم. فیلمساز همان ابتدای کار به این روش تماشاگرش را به چنگ میآورد و با حضور بازیگری آشنا در این نقش تماشاگر را به سمت تامل و مکث سوق میدهد و نه دزدیدن نگاهش. ما در ظاهر (یا در وهله نخست) تمایلی به تماشای زشتی نداریم، چشممان در جستوجوی زیبایی میچرخد و آن را دنبال میکنیم، اما زمانی که زشتی ما را به تله بیندازد، تمایل برای کشف آن، کشف مختصات و چندوچون آن چنان قوی است که به دشواری میتوان از آن رهایی یافت. این موضوع زمانی که از ساختگی بودن آن، از خلق شدنش اطمینان داشته باشیم، بیشتر تقویت میشود: دانستن اینکه «این نوید محمدزاده است که برای ایفای نقش شاهین به این شکل درآمده»، دانشی است که از فرامتن تغذیه میکند و ربطی به فیلم ندارد، اما به خودی خود تمایل تماشاگر به تماشای این تصویر زشت را شدت میبخشد. این دانش تصویر بازیگرش را به پدیدهای هنرمندانه و آفریدهشده بدل میکند که تماشاگر مایل به کاوش در جزئیات آن و درک تمام و کمالش است. یعنی همان چیزی که به «چشم تماشاگر» معروف است. ما تمایل به تماشای اینگونه زشتیها داریم، چون واکنشی را در ما برمیانگیزند که هنگام مواجهه با آثار هنری تجربه میکنیم و برای درک آن باید به مجموعه دانستههایمان بیرون از فیلم رجوع کنیم.
اما سیدی هم از خطر گسترش دادن چنین چیزی در سایر چهرهها و بهخصوص در نابازیگران آگاه است. جایی که اطلاعاتی بیرونی برای ارجاع وجود ندارد، او بهسرعت از زشتیها میگذرد، یا آنها را تلطیف میکند. در عین حال حتی این را ویژگی پایدار شخصیت اصلیاش در نظر نمیگیرد. مسیری که شاهین در طول داستان طی میکند، در چهره و رفتار او و در مهارپذیر به نظر رسیدن حرکاتش موثر است. با گذر زمان از شدت نابههنجار بودن چهره و حرکات او آنطور که در آغاز فیلم دیده بودیم، اندک اندک کاسته میشود. ظاهرا بخشی از این را باید به عادت نسبت داد. این استدلالی است که وقتی تغییرات، هوشمندانه و تدریجی اعمال شوند، ذهن ما ناخواگاه میل به اتخاذ آن دارد. ما به مثابه تماشاگر دوست داریم شکافها را پر کنیم و به تصاویری یکدست و متصل برسیم. پس میپذیریم که تماشاگر فرصتی یافته که با شخصیت تازه آشنا شود، او را بپذیرد و به او خو بگیرد، نوید محمدزاده را از او جدا کند و در انتها با شاهینی بماند و پیش برود که صرفا شخصیت اصلی داستان است. بخشی دیگر را نیز باید به تغییر او در داستان وابسته دانست. اما در واقع وجه بیرونی تغییرات شاهین پررنگتر از اینهاست. در قاببندیها و دیالوگها و در رفتار شخصیت و بازیگر، آهسته آهسته از حجم و شدت غریب بودن او کاسته میشود. اگر همان شاهینی را که در فصول انتهایی میبینیم، در ابتدای فیلم مقابل دوربین مینشاندند، قطعا تاثیر شوکهکننده کنونی را نداشت و تماشاگر این همه جزئیات برای کاوش در وجود او نمییافت.
در آثار سیدی بیش از آنکه غریب بودن یا زشتی ابزاری باشد برای داستانگویی، ابزاری است برای به تله انداختن تماشاگر در همان ابتدای کار. آثار او جسارتآمیز به نظر میرسند، نه الزاما چون به سراغ موضوعات جسورانه میرود، بلکه چون از تصاویری جسورانه برای القای جسارت مدد میجوید. او بیش از جسارتش که به آن شهره شده است، فیلمساز قدرتمندی است.
تمهید به تله انداختن تماشاگر به شیوههای مختلف و با تصاویری شوکهکننده، تمهیدی رایج است، اما حل کردن آن تصاویر در دل فیلم و خلق قصه و شخصیتی که بار آن تصاویر نخستین بر گردهاش سنگینی نکند، کار بسیار دشواری است که فیلمساز جوان و باهوش ما همواره خوب از پسش برآمده است
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» به چین میرود
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» در شبهای سیاه تالین اکران میشود
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم توکیو برای سینمای ایران
- برای کسب شرایط حضور در اسکار؛ «جنگ جهانی سوم» یک هفته در یک سینما اکران میشود
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند