پس از نمایش موفق فیلم «سال دوم دانشکده من» در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو که از ۲۹ فروردین تا ۵ اردیبهشت در مرکز روسیه برگزار می شود، در جریان نشست مطبوعاتی، خبرنگاران حاضر درباره نکات فیلم و ضرورت کنجکاوی پیرامون احساسات درونی شخصیت های داستان سخن گفتند.
به گزارش سینماسینما، رسول صدرعاملی، کارگردان فیلم، در پاسخ به پرسش خبرنگار روس مبنی بر اینکه چرا هیچکدام از شخصیتهای فیلم شما، خوشبخت نیستند، گفت: «اینکه مهتاب در نهایت به درک درستی از جایگاهش می رسد و راهش را پیدا میکند خود عین رستگاری و خوشبختی است.» در ادامه با اصرار خبرنگار مبنی بر اینکه پس چرا مردان فیلم شما خوشحال نیستند، افزود: «شما چه تعریفی از خوشحال بودن و خوشبختی دارید؟ ما چهل سال است که تحریم هستیم و این مردم ما را افسرده کرده است. در حال حاضر چندین استان کشور من توسط سیل از بین رفته اند و به خاطر تحریم ها هیچ کس نمی تواند به مردم ما کمک کند، و این حتی از جنگ مسلحانه هم بدتر و وحشتناک تر است. چون جنگ مسلحانه گروهی از مردم را از بین می برد اما با این فشار تحریمها به تدریج همه ما افسرده و منهدم میشویم. صلیب سرخ نمیگذارد به هموطنان من کمک رسانی شود. به نظر شما خوشبختی یعنی چه؟!»
صدرعاملی گفت: «نمی گذارند صلیب سرخ جهانی و کشورها به ما کمک کنند ضمن این که آنها با تحریم هایشان هرروز به یک یک هشتاد میلیون جمعیت کشور من شلیک میکنند تا ما را محو کنند ولی نمی توانند؛ هرسال هزاران فیلم کوتاه در ایران ساخته میشود و هم اکنون همزمان با جشنواره فیلم مسکو سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ما با شکوه در حال برگزاری است.»
در ادامه کیریل رازلوگوف – برنامه ریز جشنواره، مجری نشست مطبوعاتی و منتقد مطبوعاتی به تمجید از سینمای ایران پرداخت و از بابت عدم امکان حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر به دلیل همزمانی این رویداد با جشنواره فیلم مسکو ابراز تاسف کرد.
رسول صدرعاملی ضمن تایید صحبتهای او افزود: «با توجه به مجموعه شرایطی که پیشتر درباره اش صحبت کردم، تحریم ها و فشار اقتصادی و ویرانی، اما هم اکنون در کشورم سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در حال برگزاری است، و این گویای این موضوع است که چقدر مردم کشور من عاشق سینما هستند. سالیان سال سرزمین ما سرزمین شعر و ادبیات بوده است، در هر خانواده ای حداقل یک نفر شاعر وجود داشت. اما حالا کشورم به سرزمین سینما تبدیل شده و در هر خانواده ای حداقل یک نفر عاشق سینماست. جوانان سرزمین من هر ساله از اقصی نقاط ایران، از شهرها و روستاهای دورافتاده تا کلانشهرها ، هزاران فیلم کوتاه تولید میکنند.»
رسول صدرعاملی درباره هزینه تولید فیلم و اینکه آیا برای ساخت فیلم از کمک نهادهای دولتی استفاده شده است یا خیر توضیح داد: «ما به عنوان یک بخش تولید خصوصی در سینمای ایران فعالیت میکنیم و من برای هیچکدام از فیلمهایم هیچ کمکی از نهادهای دولتی نگرفته ام. هزینه ساخت این فیلم تقریبا ۱/۵ میلیون دلار است که توسط مسعود ردایی تهیه کنندهی فیلم و خودم پرداخت شده است. دولت اجازه بدهد ما فیلمهایمان را تولید کنیم و نمایش بدهیم ، لازم نیست به ما کمک کند! تهیه کننده فیلم من مسعود ردایی است و صددر صد هزینه نقد فیلم را پرداخته است.»
چند تن از خبرنگاران حاضر به تحسین موسیقی فیلم ساخته کریستف رضاعی پرداختند و درباره نحوه ساخت موسیقی فیلم سوال کردند. صدرعاملی در این خصوص اظهار کرد: «کریستف قبل از ساخت فیلم، فیلمنامه را مطالعه میکند و از جمله آهنگ سازانی است که درک تصویری بالایی دارد.»
فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی، تهیه کنندگی مسعود ردایی و پخش بین المللی شرکت ایرایماژ در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم مسکو حضور دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- مسعود ردایی درگذشت
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- رسول صدرعاملی : هیچ سالی به طعم گس امسال نبوده است/ما سینما را دوست داریم
- ایران جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره جهانی مسکو بدست آورد
- «درخت گردو» به جشنواره مسکو دعوت شد
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- «پسر» در بخش رقابتی جشنواره فیلم مسکو به نمایش در میآید
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم هر شب تنهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





