تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۴:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 68236
 با اعلام رقم کلی بودجه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی و وجود تناقض با بیانیه قبلی سازمان سینمایی، حال انتظار می رود جزییات بودجه و هزینه این دو جشنواره شفاف سازی شود.

دیروز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه سال ۹۶ در خبرها اعلام شد که سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم بودجه دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در دوره سی و پنجم را به تفکیک اعلام کرده است.

در این خبر که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده بود، آمده است: «بودجه و هزینه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش ملی بیش از ۱۱ میلیارد تومان و در بخش جهانی بیش از ۸ میلیارد تومان بوده است.

براساس اطلاعات ارایه شده در این سامانه، رقم دقیق بودجه و هزینه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی ۱۱۶/۷۱۴/۹۹۹/۷۳۲ ریال، معادل یازده میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۷۳ تومان بوده است.

هزینه و بودجه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش جهانی نیز ۸۴/۲۵۷/۱۳۹/۴۳۷ ریال، معادل ۸ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۴۳ تومان بوده است.»

این رقم ها در حالی اعلام شده که بهمن ماه سال ۹۵ خبرنگار مهر در نشست خبری سیدرضا صالحی امیری وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی این سوال را مطرح کرد: «چه زمانی اسناد و مدارک مالی ۲ دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد و با توجه به اینکه شرکت های خصوصی بدون برگزاری هر نوع مزایده ای به جشنواره فیلم فجر وصل شده اند چه زمانی در این زمینه شفاف سازی می شود؟»

پاسخ صالحی امیری در آن مقطع اینگونه بود: «من یک ابلاغیه به سازمان سینمایی داده ام تا درباره همه اقدامات مالی و حتی غیر مالی جشنواره فیلم فجر، شفاف سازی کنند. از نظر من شفافیت امور یک ضرورت است و این ابلاغ را در همین راستا به آن ها داده ام. مردم محرم ترین افراد هستند و باید اطلاع رسانی شفافی برای آن ها انجام گیرد و هیچگونه ابهامی در این زمینه برای من قابل پذیرش نیست.»

ابلاغیه ای که صالحی امیری از آن نام برد تا زمانی که وی وزیر و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی بود خروجی رسمی نداشت و با آمدن محمدمهدی حیدریان به جای ایوبی و بعدها آمدن عباس صالحی به جای صالحی امیری در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رنگ اجرایی به خود نگرفت.

و اما نکته قابل توجه دیگری که درباره رقم های اعلام شده در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان بدان اشاره کرد تناقضی است که با اطلاعیه قبلی سازمان سینمایی درباره بودجه جشنواره های فجر دارد.

احسان قاضی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴ اسفند ماه سال گذشته در برنامه «سینما دو» اعلام کرد که لازم است نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. به گفته وی، ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده (سال ۹۶) سازمان داده شده که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر است. این نماینده مجلس تاکید کرده بود که مجلس قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد این بودجه نظارت خواهد کرد.

این سخنان واکنش روابط عمومی سازمان سینمایی را به دنبال داشت و شنبه ۸ اسفند ماه ۹۵ بیانیه ای از سوی روابط عمومی صادر شد که در بخشی از آن آمده بود: «با توجه به صفحه ۲۰۸ پیوست ۴ لایحه بودجه ۱۳۹۶ در ستون اعتبارات سال، مشخص است که کل بودجه حمایت از برگزاری جشنواره های فیلم فجر (فجر داخلی، فجر جهانی) یازده میلیارد و هفتصد میلیون تومان است که با توجه به هدف کمی آن، یعنی ۲ جشنواره هزینه واحد آن، در ستون هدف کمی مبلغ ۵۸، ۵۰۰ میلیون ریال (یعنی ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای هر جشنواره) آورده شده است که نماینده محترم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، جناب آقای قاضی زاده رقم آن را با تأکید و البته به اشتباه ۵۸ میلیارد تومان اعلام کرد. رقم اعلامی توسط نماینده محترم حدود ۱۰ برابر بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ است.»

حال رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی این پرسش را از روابط عمومی سازمان سینمایی دارند که چرا رقم اعلام شده در بیانیه آن نهاد با رقمی که اخیرا وزارت ارشاد اعلام کرده تفاوت فاحش دارد و فاصله بالغ بر ۹ میلیارد تومان برای چه بوده و چرا روابط عمومی سازمان سینمایی در آن مقطع با اعلام رقمی اشتباه اذهان را از موضوع منحرف کرده است؟

و اما آنچه در این مقطع از سازمان سینمایی انتظار می رود این است که اینبار به طور شفاف و البته صادقانه ریزِ هزینه‌کرد دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در دولت یازدهم را اعلام کند. تاکید می شود که اینبار لازم است هزینه های جشنواره در بخش های مختلف از میزان فروش بلیت فیلم ها، هزینه پرداخت شده به صاحبان فیلم ها برای نمایش فیلم هایشان در تهران و شهرستان ها در سینماهای جشنواره به تفکیک وزارتخانه پرداخت کننده، هزینه پرداخت شده به سینماهای میزبان جشنواره، دستمزد داوران و هیات انتخاب تا هزینه برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، هزینه میزبانی از اهالی رسانه در کاخ جشنواره، هزینه بخش های ستادی و اجرایی جشنواره، دستمزد نیروها در بخش های مختلف و … به صورت تفکیک شده و واقعی اعلام شود.

همچنین لازم است درباره چگونگی حضور اسپانسرها در جشنواره های ملی و جهانی فجر و هزینه هایی که آنها تقبل کرده اند نیز شفاف سازی شود.

از دیگر مواردی که لازم است بدان پاسخ داده شود این است که آیا فقط همین رقم اعلام شده در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این ۲ جشنواره هزینه شده است و یا رقم ها بالاتر از این بوده و این تنها بودجه ای است که از سوی دولت در اختیار این دو جشنواره گذاشته شده است؟

پس از اعلام ریز بودجه و هزینه های این ۲ جشنواره آنگاه گام بعدی باید از سوی رسانه ها و کارشناسان برداشته شود و آنهم تحلیل وضعیت برگزاری این رویدادها با توجه به هزینه ای است که برای آنها شده است. همچنین نباید نزدیک شدن رقم هزینه جشنواره جهانی و ملی فجر این اشتباه تحلیلی را ایجاد کند که هزینه هایی در حد این آمار و ارقام برای جشنواره هایی با این شکل برگزاری طبیعی است بلکه همانطور که اشاره شد لازم است ریز هزینه های هر دو جشنواره اعلام شود و با توجه به اینکه مبنای کار مدیران و دست اندرکاران جشنواره های فجر بر صداقت و کار برای مهم ترین رویداد سینمایی انقلاب اسلامی بوده است لذا خود این افراد در همه بخش های جشنواره های فجر باید پیشگام شده و از انتشار رقم دریافت های مالی رسمی و غیررسمی خود استقبال کنند.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها