مستند «شامار» به کارگردانی محسن جعفریراد روزنامهنگار و منتقد سینمایی آماده نمایش شد.
به گزارش سینماسینما، مستند «شامار» به کارگردانی محسن جعفریراد که تصویربرداری آن از سال ۸۹ آغاز شده و اواخر شهریور امسال به اتمام رسیده است، به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» ارسال شد.
جعفریراد که علاوهبر فیلمسازی بهعنوان روزنامهنگار و منتقد سینما نیز از سال ۸۷ با نشریات مختلفی همکاری داشته و هم اکنون عضو تحریریه مجله «فیلم» است، درباره عنوان مستند «شامار» و حال و هوای آن میگوید: شامار از اسامی قدیمی گیلکی به معنی بهترین مادر است. این مستند هم روایت زندگی پرفراز و نشیب مادرم است که هفت سال قبل به مظلومانهترین شکل ممکن، فوت کرد؛ مرگی که هنوز علتش مشخص نیست و فیلم سعی میکند علتش را پیدا کند.
وی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند هم توضیح میدهد: تصاویری از بیماری مادرم در سال ۹۰ و زمانی که زنده بود داشتم. تصاویر را تدوین کردم، دوستان و همکارانم در مجله فیلم آن فیلم و تصاویری تازه از پدرم را دیدند و پیشنهاد دادند که تکمیلش کنم همچنین تعدادی از سینماگران سوژه فیلم و محتوای آن را پسندیدند و گفتند که در صورت پرداخت مناسب، فیلم موفقی میشود. مجموعه اینها باعث شد که انگیزه لازم را برای تکمیلش پیدا کنم و با کیوان کثیریان برای تهیهکنندگی کار، صحبت کردم و با همدلی و همراهی او، تصویربرداری فیلم تکمیل و تدوین آن تمام شد.
لوکیشنهای این مستند ۶۰ دقیقهای در شهرهای شرقی گیلان (رحیم آباد، لنگرود، رودسر) کرج، ساوه و تهران است.
جعفریراد فیلمسازی را از سال ۸۶ در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر لاهیجان آغاز کرده و تاکنون چند فیلم کوتاه داستانی و مستند ساخته است.
عوامل اصلی مستند «شامار» عبارتند از طراح، پژوهشگر و کارگردان: محسن جعفریراد، مشاور کارگردان: پوریا ذوالفقاری، تصویربردار و تدوینگر: هادی محمدی، مدیر تولید: متین مهدوی، عکاس: هادی محمدی، رضا آقاجانی، تهیهکننده: کیوان کثیریان، محسن جعفریراد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





