مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به اینکه برخی فیلمهای جشنواره فجر امسال غافلگیرانه خواهند بود، اعلام کرد که چشمانداز روشنی برای رفع توقیف فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری نمیبیند و شاید بشود با ابزارهای کامپیوتری کاری برای آن کرد ولی پیگیر اکران فیلمهایی مثل «برادران لیلا» خواهند بود.
به گزارش سینماسینما، روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگویی با برنامه «استودیو هشت» در رادیو نمایش درباره وضعیت اکران فیلمها، فیلمهای توقیفی و همچنین حضور فیلمها در جشنواره فیلم فجر سخن گفت.
وی در ابتدا با اشاره به وضعیت اکران فیلمهای سینمایی عنوان کرد: به دلیل شرایطی که در چند ماه اخیر حاکم بود تهیهکنندگان چندان تمایلی به اکران فیلمها نداشتند ولی از حدود دو، سه هفته پیش وضعیت تغییر کرده است و وضعیت استقبال از فیلمها هم به نظر میرسد که بهتر شده است. بنابراین تقاضا برای اکران فیلمها هم خدا را شکر بیشتر شده است و امیدواریم این سیر صعودی باشد.
سهرابی درباره جشنواره فیلم فجر و اینکه چه پیشبینیای دارد، گفت: جشنواره فجر جدای از فضای کلی جامعه نیست اما تقاضاهایی برای جشنواره وجود دارد که منهای تعداد انگشت شماری که به هر دلیل از جمله مشکلات فنی حاکم بر فیلم اجازه ندهد آثار به جشنواره برسد، مجموع فیلمهایی که تولید شده یا در دست تولید است، اعلام آمادگی کردهاند و میتواند به لحاظ زمانبندی به جشنواره برسد. اتفاقاً برعکس آنچه در فضای مجازی گمانهزنی میشود جشنوارهای که پیشرو داریم جشنواره متنوع و پرباری خواهد بود و حتی برخی از فیلمها میتواند باعث غافلگیری مخاطب شود.
وی درباره وضعیت اکران در ماه اخیر تصریح کرد: شرایط اکران در چند ماه اخیر مورد رضایت ما نبود. ما چند ماه قبلتر رکوردهای مختلفی را در استقبال مخاطبان داشتیم به ویژه ماههای محرم و صفر که هر سال ایام کم مخاطب بود و امسال در آن مقطع هم فیلمهای پرمخاطبی داشتیم. در ادامه آن روند توقع ما این بود که سیر صعودی ادامهدار باشد که با این ماجراها کمی افت پیدا کرد و وضعیت به لحاظ اقتصادی برای سینما بغرنج شد.
سهرابی ادامه داد: از چند هفته پیش چرخ سینما دوباره به حرکت درآمد و فیلمها به تدریج به سمت اکران میآیند و تصور ما این است که جریان فیلمها و استقبال عمومی تسری پیدا میکند و در ایام جشنواره هم شور و حال همیشگی و اقبال عمومی را خواهیم دید.
مجری در ادامه با اشاره به چالشهای سینماگران و حضور برخی سینماگران با وجود پرونده قضائی در جشنواره فجر سوال کرد و سهرابی گفت: شاید مدتی پیش سختتر میشد این سوال را جواب داد اما در حال حاضر پیگیریها و اقبال سینماگران برای حضور در جشنواره را میبینم.
وی اضافه کرد: چالشها و مشکلاتی به وجود آمد، بعضاً پروندههای قضائی تشکیل شد. تعدادی از سینماگران که با هر منطقی که خودشان باید پاسخگو باشند وارد مسائل سیاسی و امنیتی شدند و طبیعتاً در مسیر دیگری رسیدگی میشود اما همین هم باعث نشد که ما نسبت به سرنوشت دوستان بی تفاوت باشیم.
سهرابی تصریح کرد: در این چند هفته کمیته حمایت قضائی که در سازمان سینمایی تشکیل دادیم مرتب پیگیر پروندههای دوستان است و با مسئولان محترم قوه قضائیه در حال رایزنی بودهایم تا مشکلات را به حداقل برسانیم و در جهت رونق بخشی به سینمای ایران حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: همکاران بنده مرتب پیگیر بودند و از این حیث معتقدم که جشنواره فجر به واسطه پیگیریهای شبانه روزی رئیس سازمان سینمایی و دیگر همکاران بنده پررونق خواهد بود و بخش قابل توجهی از مشکلات سینماگران حل خواهد شد.
سهرابی در ادامه درباره مشکلات برخی از فیلمها مثل «برادران لیلا» برای اکران سینمایی گفت: طبیعی است هیچ فیلمی برای توقیف ساخته نمیشود عوامل فیلمها هم پیگیر حل و فصل موضوع هستند ما هم تلاشمان را کردهایم، مشکلاتی حاشیهای گریبان فیلمها را گرفته است. ما هم طبیعتاً پیگیر اکران این فیلمها هم خواهیم بود. خود صاحبان آثار هم در حل و فصل گرههای بعضاً کوری که افتاده تأثیر دارند.
وی با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر عوامل خیلی از فیلمها که شاید قبلاً تمایلی نداشتند حداکثر همکاری را داشتند، اضافه کرد: خیلی از فیلمها هم مثل «ملاقات خصوصی»، «ابلق» و… مشکلاتی داشتند اما به اکران رسیدند و تمام هم و غم ما این بوده مشکلات را برطرف کنیم. درباره فیلمهایی که الان گرفتار هستند همین مسیر را میرویم. اما متغیرهای دیگری هم هستند که در تصمیم نهایی برای اکران یک فیلم موثرند و به سمت حل و فصل آن موضوعات هم رفتهایم تا در آینده نزدیک به اکران برسند.
سهرابی در بخش دیگر درباره کیانوش عیاری که فیلم «ویلای ساحلی» او برای حضور در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده بود و همچنین فیلم «کاناپه» که هنوز تکلیف آن مشخص نیست توضیح داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم بله میدانم که فرم جشنواره را پر کردهاند.
وی در پایان عنوان کرد: درباره کاناپه، بحث این فیلم از جمله آثاری است که پوشش خانمهای فیلم موضوع اصلی است و مربوط به این دوره هم نمیشود در دوره قبل تولید شد و اگر میتوانست حل شود در دورههای قبل این اتفاق رخ میداد. ما هم طبیعتاً باید به این سمت برویم که ببینیم چه راهکاری را میتوان تعریف کرد. اگر بخواهم صریح و صادقانه صحبت کنم چشمانداز روشنی درباره این فیلم مثل فیلمهای دیگر وجود ندارد. موضوع بحث پوشش خانمهاست و بحث قانون جمهوری اسلامی که صراحتاً در این باره ملاحظات دارد.
وی خاطرنشان کرد: شاید باید با مراجع مختلفی رایزنی شود تا ببینیم امکان حل و فصل این فیلم چگونه است؟ یا حتی با ابزارهای کامیپوتری که شاید بشود فکری برای این فیلم کرد. که البته این بحثی است که نمیتوان مشخص درباره آن صحبت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم منصوب شد
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





