
دو هفته پیش نامه زده بودند به رئیسجمهور برای رفتن جعفر پناهی به جشنواره کن و حالا نامه زدهاند تا بهروز وثوقی بیاید به ایران.
نامهنگاریهای اخیر برخی چهرههای فرهنگی و هنری به رئیسجمهور نشان از سطح دغدغه این قشر دارد؛ اینکه یک نفر به جشنواره کن برود و یک نفر دیگر به ایران بیاید.
موضوع این بار درباره بهروز وثوقی است. جالب است، مگر بهروز وثوقی را کسی از ایران بیرون کرده که حالا و پس از ۴۰ سال عدهای برای بازگشت او به ایران به رئیسجمهور نامه زدهاند. بهروز وثوقی اگر واقعاً وطنپرست بود هرگز پیش از انقلاب وطنش را ترک نمیگفت و ۴۰ سال دور از وطن زندگی نمیکرد.
اینکه چرا وی مانند ناصر ملک مطیعی و محمدعلی فردین در ایران نماند را خود فردین طی گفت و گویی سالها پیش بیان کرده که در کتابی به نام «سینمای فردین به روایت محمدعلی فردین» چاپ شده است. فردین در این باره گفته است: «وثوقی سینمایی هم که در قلهک داشت با تبانی اشرف (پهلوی) به وزارت فرهنگ و هنر فروخت. چهارماه قبل از انقلاب (همه ما تعجب میکردیم با وجود اینکه کار او در سینما درحال اوج گرفتن بود) زندگیاش را فروخت و رفت (! یک روز صبح ساعت چهار و نیم، پنج صبح از جلسه فیلمبرداری برمیگشتم، اتومبیلی جلویم بود که بهروز در آن نشسته بود و سرش را از پنجره بیرون آورده بود. پس از یک شب زنده داری (در دربار) با سر و وضعی آشفته رهایش کرده بودند تا به خانهاش برود (!) یک شب دیگر در یک میهمانی (درباری) او را در وضعی آشفتهتر دیدم. اگر انقلاب نشده بود شاید بهروز از دست رفته بود…» ارتباط وثوقی با اشرف همچنان در خارج از کشور و طی سالهای پس از فرارش نیز ادامه یافت، چنانچه خود وی در کتاب خاطرات یا زندگینامهاش مینویسد: در این مدتی که در امریکا بودم. رئیس دفتر والاحضرت اشرف از نیویورک زنگ میزدند و مرتب مرا دعوت میکردند. میرفتم نیویورک و سه چهار روزی میماندم و برمیگشتم. مثل سابق به من لطف داشتند…»
وثوقی در همین سالها در فیلمها و نمایشهای ضدایرانی مثل «تهدید»، «زرین»، «برخورد»، «فصل کرگدن» و همچنین تئاترهای «پروانه در مشت» و «یک رؤیای خصوصی» از یک فراری دیگر به نام ایرج جنتی عطایی بازی کرد و حتی قرار بود اشرف برای فیلمی با شرکت او و به کارگردانی رضا بدیعی در امریکا سرمایهگذاری کند. با این سطح دغدغه معلوم است که فیلمهای سینمای ایران به لحاظ محتوا چه فاصلهای با مطالبات اصلی مردم دارد.
نامهنگاریهای اخیر برخی چهرههای فرهنگی و هنری به رئیسجمهور نشان از سطح دغدغه این قشر دارد؛ اینکه یک نفر به جشنواره کن برود و یک نفر دیگر به ایران بیاید.
موضوع این بار درباره بهروز وثوقی است. جالب است، مگر بهروز وثوقی را کسی از ایران بیرون کرده که حالا و پس از ۴۰ سال عدهای برای بازگشت او به ایران به رئیسجمهور نامه زدهاند. بهروز وثوقی اگر واقعاً وطنپرست بود هرگز پیش از انقلاب وطنش را ترک نمیگفت و ۴۰ سال دور از وطن زندگی نمیکرد.
اینکه چرا وی مانند ناصر ملک مطیعی و محمدعلی فردین در ایران نماند را خود فردین طی گفت و گویی سالها پیش بیان کرده که در کتابی به نام «سینمای فردین به روایت محمدعلی فردین» چاپ شده است. فردین در این باره گفته است: «وثوقی سینمایی هم که در قلهک داشت با تبانی اشرف (پهلوی) به وزارت فرهنگ و هنر فروخت. چهارماه قبل از انقلاب (همه ما تعجب میکردیم با وجود اینکه کار او در سینما درحال اوج گرفتن بود) زندگیاش را فروخت و رفت (! یک روز صبح ساعت چهار و نیم، پنج صبح از جلسه فیلمبرداری برمیگشتم، اتومبیلی جلویم بود که بهروز در آن نشسته بود و سرش را از پنجره بیرون آورده بود. پس از یک شب زنده داری (در دربار) با سر و وضعی آشفته رهایش کرده بودند تا به خانهاش برود (!) یک شب دیگر در یک میهمانی (درباری) او را در وضعی آشفتهتر دیدم. اگر انقلاب نشده بود شاید بهروز از دست رفته بود…» ارتباط وثوقی با اشرف همچنان در خارج از کشور و طی سالهای پس از فرارش نیز ادامه یافت، چنانچه خود وی در کتاب خاطرات یا زندگینامهاش مینویسد: در این مدتی که در امریکا بودم. رئیس دفتر والاحضرت اشرف از نیویورک زنگ میزدند و مرتب مرا دعوت میکردند. میرفتم نیویورک و سه چهار روزی میماندم و برمیگشتم. مثل سابق به من لطف داشتند…»
وثوقی در همین سالها در فیلمها و نمایشهای ضدایرانی مثل «تهدید»، «زرین»، «برخورد»، «فصل کرگدن» و همچنین تئاترهای «پروانه در مشت» و «یک رؤیای خصوصی» از یک فراری دیگر به نام ایرج جنتی عطایی بازی کرد و حتی قرار بود اشرف برای فیلمی با شرکت او و به کارگردانی رضا بدیعی در امریکا سرمایهگذاری کند. با این سطح دغدغه معلوم است که فیلمهای سینمای ایران به لحاظ محتوا چه فاصلهای با مطالبات اصلی مردم دارد.
برچسبها: بهروز وثوقی, روزنامه جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- چرا کیارستمی جایزهی کوروساوا را به بهروز وثوقی اهدا کرد؟/ مرور یک خاطره از دو سینماگر
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- واکنش بهروز وثوقی به انتشار اخباری درباره بازگشتش به ایران
- رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: مانعی برای آمدن بهروز وثوقی به ایران نیست/ بستر برای بازگشت هنرمندان مهیا شده
- قسمت دوم همسفر پس از ۴۵ سال با حضور بازیگران اصلی ساخته می شود
- برشهای کوتاه/ تصاویری از نقشآفرینی بهروز وثوقی در فیلم طوقی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- روایت امیر حسن چهلتن از فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی
- برشهای کوتاه/ ترانه «مرد تنها» با صدای فرهاد در فیلم «رضا موتوری»
- برشهای کوتاه/ صحنههایی از فیلم «کندو»
- پیامهای تسلیت هنرمندان در پی درگذشت محمدرضا شجریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





