محمد حقیقیت (فیلمساز و روزنامهنگار نشریات فرانسوی پوزتیف، کایهدو سینما و لوموند) معتقد است که فیلم لانتوری گزینه مناسبی برای اسکار ۲۰۱۷ است.
به گزارش سینماسینما، متن یادداشت محمد حقیقت (فیلمساز و روزنامهنگار ایرانی مقیم فرانسه) به شرح زیر است:
با توجه به اینکه کشورهای غیرانگلیسی زبان شروع به معرفی فیلمهای خود به آکادمی اسکار برای سال ۲۰۱۷ کردهاند و بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، گرجستان و غیره فیلمهای خود را پیشنهاد دادهاند، حالا باید به فیلمهای ایرانی واجد شرایط، نگاهی کارشناسانه و منصف انداخت تا سینمای ایران بتواند، بهترین گزینه راکه از شانس بالائی برای کاندید شدن بهترین فیلم خارجی سال برخوردار باشد. با نگاهی به فیلمهای ایرانی اکران شده تا به امروز در تهران و شهرستانها، فیلم رضا درمیشیان “لانتوری” دارای شرایط خوب و کافی برای ارائه شدن به آکادمی اسکار است.
در صحنه بینالمللی از یکسو این فیلم با نمایش در جشنواره برلین و شانگهای، کارلوویواری و غیره، شرکت داشته و از سوی دیگر لانتوری از سینمای جوان و تازهنفس میآید که با ساختاری مدرن و غیرکلاسیک ساخته شده و میتواند چهره جدیدی از سینمای ایران را به اعضای آکادمی معرفی کند. جالب خواهد بود که افراد کمیته انتخاب ایرانی برای معرفی یک فیلمی به اسکار، توجه خود را به سینمای مستقل ایران هم نشان دهند و به آن اعتماد کنند.
سوژه فیلم که با نحوهای پرالتهاب و دینامیک ساخته شده، روی مسئله مهمی (اسیدپاشی) انگشت گذاشته و جنون عشق را بررسی میکند تا آنجا که به نابودی چهره معشوق میانجامد. سازنده فیلم؛ عمل ناهنجار “اسیدپاشی” و عواقب آن را به شکل احساسبرانگیز و تاثیرگذاری به نمایش گذاشته و تماشاگر آن را تقبیح میکند. در این فیلم نمادها و ریزهکاریهای فراوان از شرایط جامعه ایران توسط فیلمساز ترسیم شده که جای بحثهای روانکاوانه، جامعهشناسانه و غیره را دارد اگرچه گاه شکل ساختاری فیلم حالت آموزشی و پنددهنده به خود میگیرد.
باتوجه به استقبال غیرمنتظره تماشاگران و با دیدگاههای مختلف در سراسر ایران، این فیلم میتواند روی تماشاگر خارجی نیز تاثیر بگذارد. بنابه گفته آقای سرتیپی (پخشکننده ایرانى فیلم)، در ۱۰ روز اول نمایش؛ “لانتوری”حدود دو میلیارد تومان فروش داشته که از اهمیت ویژهای برای یک فیلم از سینمای جوان و متفاوت ایران برخوردار بوده و بسیار حائز اهمیت است.
البته فیلم جدید اصغر فرهادی”فروشنده” نیز قرار است به زودی اکران شود. او از فیلمسازان مهم و باافتخار ایران در صحنه بینالمللی است. حتما عدهای معتقد خواهند بود که فیلم “فروشنده” شانس بیشتری برای راهیابی به ۵ کاندیدای اسکار فیلم خارجی را خواهد داشت. با احترام به آثار فرهادی و خود فیلمساز و اینکه قبلا یکبار هم اسکار را به دست آورده، احتمال کاندیدا شدن دوباره او بسیار کم خواهد بود. گمان ما بر این است که ایران برای داشتن شانس بیشتر، اثر کارگردان تازهنفسی که متفاوت کار میکند را بایستی آزمایش کند. احتمالا اصغر فرهادی نیز موافق این فرضیه باشد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- ویدئویی از داریوش مهرجویی در سالروز تولدش
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- بلیتهای جشنواره شانگهای تا ۲۰ برابر قیمت فروخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





